Учествовало је 569 ученика, 95 наставника и 431 родитељ из Шабачке гимназије и Техничке школе, а истраживање о систему вредности код младих реализовале су педагози Биљана Дробњак и Данијела Живановић
Полазећи од непосредних увида о вредностима које су младима данас блиске, педагози Данијела Живановић и Биљана Дробњак реализовале су у две средње школе у којима раде, Техничкој школи Шабац и Шабачкој гимназији, истраживање са циљем да се испита мишљење ученика, наставника и родитеља о вредностима које је важно развијати код младих у образовно- васпитном процесу. У анонимној Google анкети спроведеној почетком године, у јануару и фебруару, учествовало је 569 ученика, 95 наставника и 431 родитељ, а резултати охрабрују, јер потврђују да млади упркос изазовима времена препознају праве вредности и теже да живе у складу са њима.
Охрабрујући подаци -На основу добијених резултата можемо закључити да се већина младих изјашњава да поседује баш оне вредности које одрасли сматрају важним и које настоје да развијају код ученика. Охрабрујућ податак је да ученици теже у већој мери стицању знања и вештина у односу на лична и непосредна задовољства и материјалне вредности- рекле су Данијела и Биљана и нагласиле да је веома важан рад са ученицима, тј. начин рада у овој области.
Фото: Приватна архива
Узорак је чинило 569 ученика (55,5 посто су ученици мушког пола и углавном су рођени 2007. и 2008. године), 95 наставника (рођених између 1959. и 1999. године, од тога 71,6 посто женског пола) и 431 родитељ (55,2 посто са завршеном средњом трогодишњом и четворогодишњом школом, 14,8 посто са завршеном високом школом и 18,9 посто са завршеним факултетом, магистратуром и докторатом 8,1 посто и најмањи проценат са завршеном основном школом, 3 посто).
-На почетку истраживања, испитаници су имали прилику да искажу своје слагање са тврдњом да је религија вредност којој треба тежити у животу. Највећи број испитаних ученика (њих 339 од 569 колико је чинило узорак) се сложио са наведеном тврдњом у највећој мери или у потпуности, 122 ученика су делимично сагласна, а 108 ученика се углавном или у потпуности не слаже са тврдњом. Анализом одговора наставника и родитеља, долазимо до закључка да мањи проценат родитеља (око 51 посто испитаних) ту вредност развија код своје деце, а још мањи проценат наставника се изјаснио да је то вредност којој треба тежити (око 43 посто). Вредности којима треба тежити у животу, а односе се на непосредна животна задовољства и хедонизам, за око 30 посто испитаних ученика у потпуности одговарају њиховим ставовима, приближан проценат је са тим делимично сагласан, док се остали ученици не слажу са том тврдњом. Више од 70 посто наставника и близу 80 посто родитеља је мишљења да те вредности нису оно чему теже приликом развијања система вредности код младих- објасниле су.
Фото: Приватна архива
Мир, критичко мишљење, материјалне вредности Стицање знања, развијање критичког мишљења, креативности, откривање нових идеја, испољавање вештина које поседују, 85,2 посто испитаних ученика навело је као вредности којима треба тежити у животу. Наставници и родитељи у одговорима потврђују да управо те вредности развијају код младих (87,4 посто наставника и 86,1 посто родитеља је са тврдњом у потпуности сагласно). Они су само делимично сагласни да су материјална добра вредности којима треба тежити (23,3 посто родитеља и 25,2 посто наставника сматра да то уопште нису вредности које треба да буду заступљене код младих, а 41,8 посто родитеља и 44 посто наставника да томе само делимично треба тежити), док више од 60 посто ученика истиче важност наведене вредности.
Добијени подаци су охрабрујући у односу на ставове који су доминантни у медијима и на друштвеним мрежама, јер су млади високо вредновали поверење, искреност, моралност, стицање знања, развијање критичког мишљења
Резултати указују на то да је 82,1 посто ученика, 92,9 посто родитеља и 97,9 посто наставника сагласно и у потпуности подржава тежњу младих ка тражењу мира, лепоте, доброте и склада у себи и другима као вредности којима треба тежити у животу. Поверење, искреност и моралност су и даље вредности којима највећи број испитаних ученика тежи (87,2 посто), али је већи број родитеља (96,8 посто) и сви испитани наставници који раде на томе да те вредности код младих буду приоритет.
-Здрави стилови живота, који се односе на спорт, исхрану и здравље, представљају вредности које одрасли учесници у васпитно- образовном процесу, према резултатима нашег истраживања, у потпуности подржавају и развијају код ученика, а које и ученици сматрају веома важним. Ипак, један део испитаника (15,3 посто) је са том тврдњом само делимично сагласан, а 4,4 посто њих је не сматра битном- додале су ауторке истраживања.
Фото: Приватна архива
Искреност на испиту, задатак за просветаре У савременом друштву, па самим тим и у педагошкој пракси у школама, подвлаче, уочава се тренд да су материјалне вредности, као што су новац, скупоцени аутомобили и фирмирана одећа, веома високо котиране на лествици вредносног система ученика, а да, истовремено, знање, пријатељство и посвећеност губе свој значај у свести младих.
-Добијени подаци су охрабрујући у односу на ставове који су доминантни у медијима и на друштвеним мрежама, јер су млади високо вредновали поверење, искреност, моралност, стицање знања, развијање критичког мишљења. Ипак, потребно је ове налазе узети са извесном резервом, будући да је појава друштвено пожељних одговара очекивана у оваквој врсти истраживања. Чак и у том случају, охрабрујућ је и сам и податак да ученици препознају које су вредности друштвено пожељне- истакле су ауторке истраживања.
Систем вредности младих условљен је, не само вредностима вршњачке групе и медијима, већ и оних који их васпитавају у породици и школи, укључујући и њихове поступке. Организовање компаративних истраживања у овој сфери и упознавање са њиховим резултатима, просветним радницима би олакшало процес утицаја који могу имати у свакодневном раду са младима и усвајањем одређених пожељних облика понашања и деловања, закључиле су ауторке истраживања.