Инфо

21. новембар 2024.21. нов 2024.
Фото: Pixabay

Фото: Pixabay

Друга деценија од почетка преласка на наставу у две смене, у интервалима од седам дана

Промена смена у основним школама

Резултат анкете Гласа Подриња: Вратити на старо!
Према Закону о основном образовању и васпитању који је ступио на снагу школске 2013/2014 године, „школа која организује редовну полудневну наставу у две смене стара се да сви ученици равномерно похађају наставу у обе смене, смењујући се у једнаким временским интервалима, не дужим од једног месеца“. Десет година од примене, и даље су опречна мишљења о овој пракси. Подсећамо, предлог измене закона покренут је на иницијативу која је кренула из Шапца. Занимљиво је и то што су управо Шапчани, односно родитељи ђака били међу најгласнијима и против доношења законских измена и преласка школа на систем седмичног мењања смена. Организоване су протесне шетње, потписиване петиције, али закон није повучен. Примена је ушла у другу деценију, а мишљења су и даље подељена.

Фото: Canva


-Родитељи су се организовали и иницирали трибине на којима су говорили психолози и психијатри о овом предлогу. Аргументи су ишли у прилог ставова да промена смена за основце на недељном нивоу није добар предлог на основу чега смо организовали потписивање петиције. Прикупљено је више од пет хиљада потписа против, али ни то није помогло. Закон је изгласан у Скупштини и већ од те године почео са применом – сећа се један од чланова одбора Удружења родитеља.

Десет година касније, ако је судећи према коментарима родитеља, некима више одговара кад су часови преподне, некима опет не. Посао, ваннаставне активности, одвођење и довођење у школу ђака нижих разреда, неки су од разлога да прву или другу смену наводе као „лакшу за организацију“. Ипак, преовладава мишљење и то у огромном проценту, да мењање на сваких седам дана, није добро решење.

Десет година од примене, и даље су опречна мишљења о овој пракси. Подсећамо, предлог измене закона покренут је на иницијативу која је кренула из Шапца. Занимљиво је и то што су управо Шапчани, односно родитељи ђака били међу најгласнијима и против доношења законских измена и преласка школа на систем седмичног мењања смена


-Кад дође недеља вече, морам да се сетим која је дете смена те седмице. Имам ђака у четвртом разреду, прва три јутра су баш проблематична за рано устајање. Четвртак и петак мало краће траје буђење, а онда кад се таман навикну, долази поподневна смена. И тако у круг. Никако нам не одговара овај ритам. А тек усклађивање са тренинзима, ту тек настаје хаос – наводи Јована Ч., мајка четвртака.

-У другом разреду смо одустали од школице цртања и школице спорта баш због промене смена. Не можемо да се ускладимо а да не запустимо школске обавезе. Кад су јутарња смена, дође из школе, уради домаћи, мало се игра и већ је уморан јер смо устали у 6.30. Мали су још да у том узрасту издрже да устају рано, буду у школи, уче и плус ако има нешто ван наставе. Поподневна смена је мало боља, бар су наспавани а и имају времена за све. Пошто до петог разреда немају у дану више од пет часова, завршавају до 18 часова, и опет имају времена за све. Да је барем на месец дана а не на недељу – објашњава тата једног трећака.

Структура дана, да знате кад се шта ради је важна од првог разреда. То је оно што се и родитељима саветује да постигну, да се ускладе у односу на смене и друге обавезе детета тако да промене на недељном нивоу су сваки пут и физиолошки и психолошки гледано, нови шок за организам


Вишедеценијска пракса била је да ученици нижих разреда похађају школу у поподневним сатима, и са часовима завршавају у 17.00 односно 18.00 часова. Преподневна смена од 7.30 била је резервисана за ученике од петог до осмог разреда.

-Учитељи су ти који су били незадовољни што током читаве школске године морају да раде поподне. Сећам се коментара појединих колегиница да никад не могу да планирају поподне јер су стално у то време на часовима. Па и сад је сваке друге седмице такав распоред. Мислим ипак да нису у већини тада учитељи били ти који су инсистирали на промени, већ мања скупина – прича једна наставница.

- Колеге наставници су свако поподне имали слободно док смо ми учитељи морали да будемо у школи. Немогуће је било планирати било какав излазак, породични ручак или окупљање. Овако сад бар сваке друге седмице завршавамо са наставом до 12 сати и цело поподне је слободно – објашњава учитељица из једне шабачке основне школе.

Чини се да се образложења и ставови за и против које износе наставно особље па и родитељи, своди на њих саме, њихову организацију, обавезе и слободно време.

Где су ту деца?
Психолози кажу да стална промена ритма у тако кратким временским интервалима није препоручена.

-Тешко је нама старијима, могу да замислим тек како је деци. Структура дана, да знате кад се шта ради је важна од првог разреда. То је оно што се и родитељима саветује да постигну, да се ускладе у односу на смене и друге обавезе детета тако да промене на недељном нивоу су сваки пут и физиолошки и психолошки гледано, нови шок за организам. Родитељи и коментаришу да им је незгодно али не постоји иницијатива да се то промени. Најгласнији у вези са тим јесу наставници што негде и има смисла. Деца старијих разреда кад су друга смена, завршавају са часовима у 19 часова што је, нарочито зими поприлично незгодно. Посебно је проблем за децу путнике којих има у свим школама. Мишљења сам да треба смене вратити онако како су биле раније, да млађи разреди иду поподне, старији пре подне баш због броја часова. Старије колеге опет кажу да је такав распоред оптерећивао ученике нижих разреда да стално буду поподне. У неким градовима је пракса да се промена смена обавља на месечном нивоу и мишљења сам да је такво компромисно решење добар модел. У сваком случају, био ми мањи шок за организам. Можда би било мало незгодно првих недељу дана док се не прилагоди на такав режим али онда бар наредне три недеље имате уходан распоред – објашњава Данијела Рељић, психолог у ОШ „Вук Караџић“.

Данијела Рељић,
психолог у ОШ „Вук Караџић“, Фото: Николина Попратњак


Да ли је време за преиспитивање одлуке?
Ако је судећи према анкети коју је спровео Глас Подриња, у скоро сто одсто изнетих коментара, учесници су се изјаснили против оваквог начина организовања наставе.

Објава корисника “Гласа Подриња”


„Ужасно им је, мењање смена ремети учење, тренинге, оброке и одмор“, „Мислим да ово никоме не одговара“, „Једно полугодиште прва смена, друго полугодиште друга смена, то би било компромисно решење“, „Катастрофа, нарочито за првачиће“, неки су од коментара.

Министарству просвете, Одсек за основно и предшколско образовање, смо проследили упит, и до закључења овог броја, одговор нисмо добили.

To:osnovno@prosveta.gov.rs
Thu, Nov 7 at 11:43 AM
Поштовани,
за потребе текста односно теме за недељни лист “Глас Подриња” Шабац, молимо за одговоре и појашњења:
-Kада је донета одлука да основне школе пређу на седмичну промену смена?
-На чију инисијативу је таква одлука донета, какво је образложење било за прелазак на такав распоред наставе и какви су до сада показатељи?
-Да ли се недељна промена смена одвија у свим основним школама у Србији (школским управама, градовима, општинама), ако не од чега зависи?
-Да ли је у међувремену било неких иницијатива, предлога..о измени таквог режима наставе, односно испитивања и показатеља од стране министарства, просветних инспектора итд.?

Најновији број

16. јануар 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa