
Фото: "Глас Подриња"
НОВИ ПЛАН УРБАНЕ МОБИЛНОСТИ У ШАПЦУ
Акценат на здравијем и безбеднијем кретању
Посебна пажња у новом плану посвећена је микромобилности, која обухвата електричне тротинете, бицикле и друге лаке превозне алтернативе. Ове видове превоза прате и инфраструктурне промене - уређење нових тротоара, пешачких и бициклистичких стаза, као и планови да се сва приградска насеља повежу бициклистичким стазама
Шабац је усвојио нови План одрживе урбане мобилности, а доноси се и План генералне регулације, којима се град јасно усмерава ка ефикаснијем, безбеднијем и здравијем начину кретања, како за грађане тако и за градску управу. Поред стратешких докумената, у пракси су већ спроведени и први кораци, ЈП „Инфраструктура“ је набавило електрични тротинет и електрични бицикл који се користе у обављању свакодневних послова у граду.
Архитекта Бојан Алимпић из ЈП „Инфраструктура“ објашњава да је главни циљ новог плана да се грађани организују да се крећу ефикасније, економичније и на здравији начин.
-Шабац је некада био град бициклиста. Данас имамо више од 500 регистрованих возила на 1.000 становника, што је више него у Београду. Тај ниво моторизације доводи до повећаног загађења ваздуха, али и смањене безбедности у саобраћају. Гојазност, чак и код деце, све је учесталија, јер се људи све мање крећу, каже Алимпић.
Према подацима из анкете, у Шапцу 16 одсто грађана користи бицикл, 40 одсто се креће пешке, а 34 одсто користи аутомобил. Јавни превоз, због недовољне развијености, користи само 8 одсто становника, углавном из приградских насеља.
-Не можемо решити проблем прављењем још паркинга. Једно возило превезе једну особу и цео дан заузима десет квадрата јавне површине. Када би сви користили аутомобиле, ни да се цео град претвори у паркинг не би било довољно, истиче Алимпић.
Посебна пажња у новом плану посвећена је микромобилности, која обухвата електричне тротинете, бицикле и друге лаке превозне алтернативе. Ове видове превоза прате и инфраструктурне промене - уређење нових тротоара, пешачких и бициклистичких стаза, као и планови да се сва приградска насеља повежу бициклистичким стазама.
-Пешаци и бициклисти морају да имају пријатно окружење, што подразумева хладовину, осветљење, безбедност. Зато у креирању ових планова учествују не само саобраћајни инжењери, већ и архитекте, социолози и други стручњаци. То је мултидисциплинарна тема, наглашава Алимпић.
Микромобилност у фокусу
Најзначајнија новина у новом Плану одрживе мобилности односи се на микромобилност, односно лаке, еколошки прихватљиве видове превоза попут електричних тротинета и бицикала. Њихова заступљеност у градовима расте из дана у дан, а Шабац их већ уводи у употребу кроз градске службе. Истраживања показују да су пешачење и вожња бицикла не само најекономичнији, већ и најздравији начини кретања у урбаном окружењу.
Према новом Плану генералне регулације, сва нова градња мораће да обезбеди простор за бицикле, такозване „бицикларнице“. Шабац је преко пројекта „Биосол“ добио пет бицикала за службену употребу, док је „Инфраструктура“ из сопствених средстава набавила и електрични тротинет, чиме желе да дају добар пример грађанима.
Алимпић наглашава да проблем паркирања није у недостатку места, већ у прекомерном ослањању на моторна возила и неадекватном начину наплате.
-Уместо да људе подстичемо да користе аутомобиле, морамо их мотивисати да изаберу јавни превоз, бицикл или да пешаче. На Западу послодавци чак награђују запослене који долазе бициклом. Код нас се, нажалост, и даље путни трошкови признају само уз потврду о потрошеном гориву, додаје Алимпић.
Уместо да се ослањамо искључиво на велике пројекте, многе промене можемо направити и сами. Одлука да за свакодневне обавезе изаберемо бицикл уместо аутомобила није само економска, то је и еколошка, безбедносна и здравствена одлука.
Архитекта Бојан Алимпић из ЈП „Инфраструктура“ објашњава да је главни циљ новог плана да се грађани организују да се крећу ефикасније, економичније и на здравији начин.
-Шабац је некада био град бициклиста. Данас имамо више од 500 регистрованих возила на 1.000 становника, што је више него у Београду. Тај ниво моторизације доводи до повећаног загађења ваздуха, али и смањене безбедности у саобраћају. Гојазност, чак и код деце, све је учесталија, јер се људи све мање крећу, каже Алимпић.
Према новом Плану генералне регулације, сва нова градња мораће да обезбеди простор за бицикле,
такозване „бицикларнице“. Шабац је преко пројекта „Биосол“ добио пет бицикала за службену употребу, док је „Инфраструктура“ из сопствених средстава набавила и електрични тротинет, чиме желе да дају добар пример грађанима
Према подацима из анкете, у Шапцу 16 одсто грађана користи бицикл, 40 одсто се креће пешке, а 34 одсто користи аутомобил. Јавни превоз, због недовољне развијености, користи само 8 одсто становника, углавном из приградских насеља.
-Не можемо решити проблем прављењем још паркинга. Једно возило превезе једну особу и цео дан заузима десет квадрата јавне површине. Када би сви користили аутомобиле, ни да се цео град претвори у паркинг не би било довољно, истиче Алимпић.
Посебна пажња у новом плану посвећена је микромобилности, која обухвата електричне тротинете, бицикле и друге лаке превозне алтернативе. Ове видове превоза прате и инфраструктурне промене - уређење нових тротоара, пешачких и бициклистичких стаза, као и планови да се сва приградска насеља повежу бициклистичким стазама.
-Пешаци и бициклисти морају да имају пријатно окружење, што подразумева хладовину, осветљење, безбедност. Зато у креирању ових планова учествују не само саобраћајни инжењери, већ и архитекте, социолози и други стручњаци. То је мултидисциплинарна тема, наглашава Алимпић.
Најзначајнија новина у новом Плану одрживе мобилности односи се на микромобилност, односно лаке, еколошки прихватљиве видове превоза попут електричних тротинета и бицикала. Њихова заступљеност у градовима расте из дана у дан, а Шабац их већ уводи у употребу кроз градске службе. Истраживања показују да су пешачење и вожња бицикла не само најекономичнији, већ и најздравији начини кретања у урбаном окружењу.
Према новом Плану генералне регулације, сва нова градња мораће да обезбеди простор за бицикле, такозване „бицикларнице“. Шабац је преко пројекта „Биосол“ добио пет бицикала за службену употребу, док је „Инфраструктура“ из сопствених средстава набавила и електрични тротинет, чиме желе да дају добар пример грађанима.
Алимпић наглашава да проблем паркирања није у недостатку места, већ у прекомерном ослањању на моторна возила и неадекватном начину наплате.
-Уместо да људе подстичемо да користе аутомобиле, морамо их мотивисати да изаберу јавни превоз, бицикл или да пешаче. На Западу послодавци чак награђују запослене који долазе бициклом. Код нас се, нажалост, и даље путни трошкови признају само уз потврду о потрошеном гориву, додаје Алимпић.
Уместо да се ослањамо искључиво на велике пројекте, многе промене можемо направити и сами. Одлука да за свакодневне обавезе изаберемо бицикл уместо аутомобила није само економска, то је и еколошка, безбедносна и здравствена одлука.
М.М.
Најновији број
9. октобар 2025.