Инфо

16. јул 2015.16. јул 2015.
Пројекат: Лекови могу утицати на безбедност у саобраћају ““ да ли то возачи знају

ЈАСНИЈИ И РАЗУМЉИВИЈИ СИМБОЛИ


Смањена способност управљања моторним возилима и машинама представља озбиљан проблем за безбедност у саобраћају. Познато је да алкохол, наркотици али и поједини лекови утичу на вожњу.
- Док се о проблему утицаја алкохола на способност управљања моторним возилима у јавности доста говори и зна, студије показују да је ситуација сасвим супротна када је у питању познавање утицаја лекова на вожњу. Лекови попут антихистаминика прве генерације (који се могу наћи и у лековима у терапији прехладе и грипа), лекова у терапији неуролошких и психијатријских болести, лекова у терапији хроничног бола, неких антибиотика и др., који своју активност или нежељене реакције испољавају у централном нервном систему, могу утицати на безбедност у саобраћају. Такви лекови, према члану 83 Правилника о садржају и начину обележавања спољњег и унутрашњег паковања лека, као и садржају упутства за лек, морају бити видно обележени, како на спољњем паковању лека тако и у оквиру упутства за лек. Према Правилнику на паковање и у упутство за примену лека ставља се: празан троугао у боји текста: релативна забрана управљања моторним возилима или машинама; пун троугао црвене боје: апсолутна забрана управљања моторним возилима или машинама; симбол параграфа (§), у боји текста за психоактивне контролисане супстанце ““ наводи спец. фарм. Роланд Антонић.
Међутим, намеће се питање да ли је такво обележавање лекова довољно разумљиво пацијентима и колика је заправо свест пацијената о томе да примена обележених лекова може узроковати потенцијално фаталне саобраћајне незгоде.
- Обзиром да су возачи неретко пацијенти који примењују један или више лекова у терапији, веома је важно да знају како лекови могу утицати на безбедност у саобраћају и на који начин се могу спречити нежељени исходи. Фармацеути као најдоступнији здравствени радници, који издају лекове са и без рецепта, имају значајну улогу у едукацији пацијената возача. Ипак, у пракси је познато да се информације брзо заборављају и да је неопходно често их понављати и спроводити едукативне кампање у циљу подизања опште свести у друштву о утицају лекова на вожњу. Такође, од помоћи у едукацији би било и обележавање спољњег и унутрашњег паковања лека симболима који би пацијентима јасније указивали на потенцијални ризик за безбедност у саобраћају.
Управо ради подизања свести возача о могућим штетним последицама примене појединих лекова на безбедност у саобраћају, иницирао сам покретање овог пројека, уз подршку и сарадњу са Фармацеутском комором Србије, Фармацеутским факултетом Универзитета у Београду и фармацеутима из праксе. Заједно са мном координатори пројекта су проф. др Сандра Везмар Ковачевић са Катедре за Фармакокинетику и клиничку фармацију Фармацеутског факултета у Београду и мр сци. спец. фарм. Светлана Стојков, директор Фармацеутске коморе Србије.
Циљеви пројекта су да се испита колико возачи знају о утицају лекова, алкохола и опојних дрога на способност управљања моторним возилима, да се на основу добијених резултата спроведе едукативна кампања која ће подићи безбедност у саобраћају на виши ниво, да се предложи измена обележавања спољашњег паковања лека, у циљу бољег препознавања лекова који могу утицати на безбедност у саобраћају ““ објашњава Антонић.
Наведени национални пројекат је почео истраживањем, које је трајало од јануара до марта 2015. и које је спроведено у 18 Апотекарских установа, једном Дому здравља и 3 шабачке средње школе. У истраживању је 106 фармацеута анкетирало и едуковало 1.513 возача (од тога 150 матураната средњих школа). На територији нашег града пројекту су се прикључиле спец. фарм. Татјана Милошевић и педагог Биљана Дробњак.
Резултати пројекта су показали лошу упознатост возача са утицајем лекова на способност управљања моторним возилима.
- Истраживање је показало да доста возача, чак и професионалних возача, користе неке од лекова са негативним утицајем на способност вожње а да то не знају. Велика већина возача, посебно младих возача, који представљају осетљиву категорију, не препознаје симболе упозорења на кутији лека. На основу добијених резултата у плану је покретање едукативне кампање и успостављање сарадње са Министарством здравља, Министарством унутрашњих послова и Министарством саобраћаја, електронским и штампаним медијима. Такође се планира сарадња за Агенцијом за лекове и медицинска средства Србије око промене обележавања спољашњег паковања лекова који негативно утичу на способност вожње. Циљ нам је да овај пројекат поприми шире размере, уз подршку одређених државних институција, за добробит свих нас који учествујемо у саобраћају. За све информације о утицају лекова на способност вожње, возачи се могу обратити свом фармацеуту или лекару- каже Роланд Антонић, и додаје.
- Осим овог пројекта у 2015. учествовао сам у 3 значајна истраживања фармацеутске праксе чији су резултати преточени у радове, прихваћени и уврштени у програм 75. Конгреса ФИП (међународне асоцијације фармацеута), који ће се одржати у септембру у Дизелдорфу, од тога један рад као усмена презентација. Веома сам поносан на ове радове и сарадњу са колегама из Апотека Крагујевац, Прокупље, Врање и Аранђеловац.
Традиција шабачког апотекартства нас обавезује на квалитетан стручни рад и перманентан професионални развој, поштујући стручност и напоре свих фармацеута који су кроз историју допринели развоју и угледу апотекарске струке. Овакво бављење струком често наилази на неразумевање и неприхватање, како колега тако и руководилаца установа. И поред свега, борбу за добробит пацијената и струке ћу свакако наставити, да ли радом у апотеци или некој другој здравственој установи или учешћем у образовању младих кадрова- закључује спец. фарм. Роланд Антонић.


Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa