Info

Berza

  • amso 600 ▼ -20,00%
  • amsopb 650 ⚫ 0,00%
  • dnos 3.000 ⚫ 0,00%
  • gfom 310 ▼ -8,82%
  • gfso 600 ▼ -23,76%
  • gsfd 510 ▼ -0,20%
  • impl 3.065 ▼ -5,11%
  • jesv 5.800 ▲ 5,45%
  • jmbn 5.105 ⚫ 0,00%
  • lsta 557 ▼ -15,99%
  • mtlc 1.770 ▲ 1,14%
  • niis 569 ▼ -0,52%
  • tgas 11.671 ▼ -2,74%
  • thhm 192 ▲ 1,05%
  • utsi 1.251 ▼ -34,16%
(12. mart 2020.)
PSIHOLOŠKI „TRIKOVI“ ZA SREĆNIJI ŽIVOT

Menjaj se! Ruši loše navike

Oslobodi se loših navika u tri koraka. Da bi došao do rezultata treba ti vreme, ali je zadovoljstvo na kraju pređenog puta time još veće. Ne podcecnjuj moć nagrade
Menjaj se! Ruši loše navike
,,Mali ljudi poigravaju se sa drugima, a prosečni sa samim sobom“, kaže jedna poslovica, ali kako da izgradimo svoj karakter da bude van proseka? Naš karakter čine dela koja radimo, a cilj svakog dela je dovesti ga do kraja i uraditi najbolje moguće što možemo. Za odlične rezultate, koje naravno svi želimo, zaslužne su naše navike. Uz lično usavršavanje dolazi napredak u svim sektorima našeg života. Navike mogu biti dobre i loše. Loše navike lakše ulaze u našu svakodnevnicu od dobrih, i od nas samih zavisi da li želimo da ih zadržimo ili ne.
,,Nemaš mozak koji želiš već onaj koji si stekao. Ili da se izrazim na drugi način: nemaš mozak za kakvim žudiš već kakav zaslužuješ- na osnovu načina na koji si ga koristio.“ Zašto Robin Šarma pominje mozak dok govori o navikama i da li je to povezano? Odgovor na ovo pitanje je da, on je sve što ću ja pomenuti detaljno proučio i slikovito dočarao u knjizi ,,Budni u 5 i vaš je čitav svet“, koja je mnogima promenila život na bolje.

Kako mozak stvara naviku
Naš mozak se ponaša kao mišić. Što više praktikujemo određenu radnju, postajemo bolji u samom izvršavanju iste. Isto kao i mišići u našem telu, što više vežbamo postajemo jači. Ovo poređenje dokazao je jedan eksperiment koji je vršen na Londonskim taksistima. Oni svaki dan, obavljajući svoj posao, voze po gradu i dolaze u situacije gde se moraju snalaziti u prostoru i pronaći određenu lokaciju. Zato je njima razvijeniji hipokampus, deo mozga koji je zadužen za snalaženje u okolini, u poređenju sa prosečnom osobom. Ako dozvolite da vašu pažnju remete stvari koje nisu bitne vaš mozak će izgubiti mogućnost da brzo obrađuje informacije, povezuje stvari i pamti. Što u prenesenom značenju znači da će atrofirati baš kao i svi ostali mišići. Neuroplastičnost je pojava, naučno potvrđena, koja govori o tome kako naš mozak može celog života da se razvija, a na nama ostaje da li ćemo stati ovde gde se sada nalazimo ili odlučiti da se unapređujemo iz dana u dan.


Menjaj se, ruši loše navike
Da bismo izgradili novu naviku potrebna su nam tri perioda od 22 dana.
- Prvi period: najteža faza
U toku ovog perioda stare navike moraju da se sruše da bi na njihovo mesto mogla da dođe nova i bolja. Takođe, ovo je i najbitniji kao i najteži deo u uvođenju nove rutine. Želećeš da odustaneš, ali seti se zašto to radiš. Rezultati koji se dobijaju na kraju su mnogo vredniji od malo znoja i muke kroz koji ćeš prođeš.
- Drugi period: uvođenje nove navike u svakodnevni život
Kad uspešno savladaš prvu fazu, ostale dve su lakše. Kroz ovaj drugi period prelaziš na samo navikavanje vašeg celokupnog tela na novu rutinu. Ovaj period ti je bitan jer dokazuješ sam sebi da možeš to, čak iako si pre toga negirao svoje mogućnosti. Pozitivno razmišljanje i motivacija su ključni u ovom momentu.
- Treći period: potpuno privikavanje
Dolaziš u fazu kada ti je lakše da izvršiš određenu radnju nego da se vratiš starom načinu života. Sada si spreman da novu naviku koju si uveo u život usavršiš.

Moć nagrade
Postoje razni načini da motivišeš sebe da izguraš ceo proces uvođenja nove navike, ali jedan od najefikasnijih je nagrada. Moć nagrade, kada se pravilno koristi je ogromna. Recimo da si izabrao da ustaješ rano ujutru, kao nagradu za trud dozvoli sebi popodnevnu dremku. Ili ako si odlučio zdravo da se hraniš, dozvoli sebi jednom nedeljno obrok u kojem uživaš, čak iako nije u programu dijete. Sa druge strane, postavi sebi granice u nagradama, u suprotnom otežavaš celokupni prethodno navedeni proces.
Za kraj, volela bih da sa tobom podelimo jedan malo duži citat od filozofa Fridriha Ničea koji govori o tome kako dobre navike i naporan rad mogu da prevaziđu urođen talenat.
,,Ne pričajte o nadarenosti, urođeni talenti! Svako može da nabroji razne velike ljude koji su bili veoma malo nadareni. Oni su dostigli veličinu, postali ,,geniji“ (kako mi to izražavamo) pomoću kvaliteta čijim se nedostatkom niko ko zna što su oni ne bi hvalio: svi su posedovali onu ozbiljnost radnika koji prvo nauči da napravi delove kako treba pre nego što se odvaži da izgradi veliku celinu; oni su davali sebi vremena za to, jer su više uživali u dobrom pravljenju malih, sekundarnih stvari, nego u zaslepljujućem efektu celine.“

Nevena Vujković


Local Press Laboratorija je pilot projekat razvijen u saradnji sa organizacijom Free Press Unlimited i uz finansijsku podršku Ministarstva inostranih poslova Kraljevine Holandije

Najnoviji broj

12. mart 2020.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa