23. jun 2011.23. jun 2011.
NA MOLITVI U ŠABAČKOJ DžAMIJI

ISTI SU NAM INTERESI

Džamija u Šapca otvorena je 2003. godine. Nalazi se pored muslimanskog groblja. Vernici petkom obavezno dolaze na džuma-namaz, glavnu molitvu. Među njima je i sedamdesetjednogodišnji Berzad Šemsedini, prvi hadžija sa ovih prostora. Učestvovao je i u podizanju ove džamije. Kaže, u vreme rata, devedesetih nisu imali problema sa pravoslavcima, samo sa lozničkim muslimanima. Tada im je najviše pomogao Vladika Lavrentije koji je svako veče slao po njih svoje đakone i obezbeđivao im prenoćište
Ovog petka na molitvi je manje ljudi, počeli su radovi pa idu da zarade nešto.
Između klanjanja imam drži govor i na kraju podseća da Bog naređuje da se čini dobro, da se ne čini zlo.
Glavni imam Mehmedalija Veli u Šapcu je već petnaest godina. Kaže da u ovom gradu dugo nije bilo hodže koji bi se zadržao već su dolazili i odlazili pa je verovatno to razlog što ih sada pojedinci poistovećuju sa Romima.
-Jedan sveštenik je rekao „Šabački muslimani- Cigani“ u emisiji koja se ticala religije. To je bilo malo uvredljivo. Malo više. Romi su nacionalna struktura, nisu religijska. Nije to neka nova religija- Romi. Bit svega je da ovaj narod nema ni kulturu, ni jezik, ni bilo šta što bi moglo da ih veže sa tom nacionalnom manjinom.
Kako kaže imam Veli, poreklo muslimana na ovim prostorima objasnio je upravo vladika Lavrentije.
- On je napisao knjigu Soko Grad i unutar te knjige stoji kako se raseljavalo tursko stanovništvo sa Soko Grada iznad Ljubovije. Naseljavali su se i u Bosnu i u Srbiju, u Loznicu, Krupanj, Mali Zvornik, Ljuboviju, Šabac... I do dana današnjeg da žive kao muslimani. Ono što je moj cilj je da dokažem građanstvu da mi nismo Cigani već da žive sa narodom koji je muslimanski- objašnjava imam Veli i navodi uzroke zabluda:
- Kada je vladao socijalizam u našoj zemlji muslimana u ovoj sredini je bilo svih obrazovnih struktura. Ni malo nisu zaostajali za svojim komšijama pravoslavcima, ni u obrazovnom ni u finansijskom delu. Međutim kasnije, godinama nakon Titovog vremena oni stagniraju u tom pogledu. Padaju ispod nivoa građanstva koje živi u ovom gradu pa ih je i gradska struktura prihvatila kao nekog nižeg od sebe. Oni su u Titovo vreme bili izjednačeni sa ostalim građanima.

Najnoviji broj

25. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa