Foto: Pixabay
PROIZVODNjA ZDRAVE HRANE I KONKURENTNOST NA TRŽIŠTU
Zadovoljni potrošači
Sveopšte zagađenje zemljišta, voda i vazduha jeste problem velikih razmera u proizvodnji hrane, pa se pojačani zahtevi za proizvodnju hrane koja zadovoljava savremene zahteve o zdravlju vrlo teško ispunjavaju. Svetski pokret za kvalitet, osvaja u novije vreme nove specifične mogućnosti za sistematsko unapređenje kvaliteta koje se ogleda kroz poziconiranje, analizu, definisanje, monitoring, verifikaciju rizika, HACCP koncept, kao i reinženjering poslovnih procesa
Poljoprivredna proizvodnja je primarna delatnost i kao takva se odvija na otvorenom prostoru uz pomoć osnovnog proizvodnog faktora - zemljišta, kao prirodnog dobra od opšteg interesa pomoću kojeg treba obezbediti dovoljne količine hrane za stanovništvo, kao i osnovne izvore sirovina za brojne preradne kapacitete i baza značajnih izvoznih prihoda. Ako sagledamo konvencionalnu poljoprivredu, zaključujemo da se ona zasniva na kvantitetu koji se postiže zahvaljujući nova agrotehnička dostignuća, ali je dobijanje takve hrane negativno po zdravlje ljudi.
Svetska zdravstvena organizacija je prema rizicima kojima su ljudi izloženi preko hrane, načina ishrane i spoljašnje sredine, klasifikovali stepen opasnosti: mikrobiološki agensi, opasnost usled nepravilne ishrane, zagađivači okoline, prirodni toksikanti u namirnicama, rezidui pesticida, prehrambeni aditivi.
Takođe, sveopšte zagađenje zemljišta, voda i vazduha jeste problem velikih razmera u proizvodnji hrane, pa se pojačani zahtevi za proizvodnju hrane koja zadovoljava savremene zahteve o zdravlju vrlo teško ispunjavaju. Svetski pokret za kvalitet, osvaja u novije vreme nove specifične mogućnosti za sistematsko unapređenje kvaliteta koje se ogleda kroz poziconiranje, analizu, definisanje, monitoring, verifikaciju rizika, HACCP koncept, kao i reinženjering poslovnih procesa.
U centru pažnje svega navedenog, ne treba posebno naglašavati, jer se tu na prvom mestu nalazi kvalitet proizvoda i zadovoljan kupac, odnosno neposredni potrošač. Rastuća tražnja za obezbeđenjem kvaliteta, potvrđuje pravilo da kvalitet proizvoda igra značajnu ulogu kako u obezbeđenju novih, tako i u zadržavanju postojećih tržišta. S toga, obezbeđenje kvalitetne, a samim tim i zdravstveno bezbedne hrane za proizvođače poljoprivredno prehrambenih proizvoda, nikada nije bilo relevantnije nego danas u doba konkurentnih svetskih tržišta. To znači da, kupci sadašnjice ne očekuju samo kvalitetan proizvod, nego i dokaz da je isporučilac proizveo ispravan i kvalitetan proizvod. Da bi zahtevi proizvodnje bili u funkciji zaštite potrošača koji je u skladu sa njihovim pravom na kvalitetan i bezbedan proizvod, postoji izrazita potreba za uvođenjem dokumentovanog sistema menadžmenta kvalitetom (QMS) integrisanog sa sistemom upravljanja bezbednošću proizvoda na HACCP sistemu.
Analizirajući zakonitosti tržišta, konkurentnost ima za cilj definisanje uspešne strategije povećanja konkurentnosti koja prevashodno mora poći od ključnih pokretačkih snaga povećanja konkurentnosti pri čemu će se sagledati slabe strane koje sprečavaju rast konkurentnosti na osnovu čega će se pronaći odgovarajuća rešenja. Konkurentnost je veoma važan element za uspeh, on znači poboljšanje položaja, sinonim je za produktivnost koji se može ostvariti primenom novih znanja i tehnologija kao i njihovim osavremenjavanjem, ulaganjem i investicijama, povećanom efikasnošću.
Zato svaki poljoprivredni proizvođač mora obratiti pažnju na sve važne, nabrojane elemente koji dovode do proizvodnje zdravstveno bezbedne hrane, čime stiče uslov da bude konkurentan kako kod nas, tako i na stranom tržištu.
Svetska zdravstvena organizacija je prema rizicima kojima su ljudi izloženi preko hrane, načina ishrane i spoljašnje sredine, klasifikovali stepen opasnosti: mikrobiološki agensi, opasnost usled nepravilne ishrane, zagađivači okoline, prirodni toksikanti u namirnicama, rezidui pesticida, prehrambeni aditivi.
Takođe, sveopšte zagađenje zemljišta, voda i vazduha jeste problem velikih razmera u proizvodnji hrane, pa se pojačani zahtevi za proizvodnju hrane koja zadovoljava savremene zahteve o zdravlju vrlo teško ispunjavaju. Svetski pokret za kvalitet, osvaja u novije vreme nove specifične mogućnosti za sistematsko unapređenje kvaliteta koje se ogleda kroz poziconiranje, analizu, definisanje, monitoring, verifikaciju rizika, HACCP koncept, kao i reinženjering poslovnih procesa.
U centru pažnje svega navedenog, ne treba posebno naglašavati, jer se tu na prvom mestu nalazi kvalitet proizvoda i zadovoljan kupac, odnosno neposredni potrošač. Rastuća tražnja za obezbeđenjem kvaliteta, potvrđuje pravilo da kvalitet proizvoda igra značajnu ulogu kako u obezbeđenju novih, tako i u zadržavanju postojećih tržišta. S toga, obezbeđenje kvalitetne, a samim tim i zdravstveno bezbedne hrane za proizvođače poljoprivredno prehrambenih proizvoda, nikada nije bilo relevantnije nego danas u doba konkurentnih svetskih tržišta. To znači da, kupci sadašnjice ne očekuju samo kvalitetan proizvod, nego i dokaz da je isporučilac proizveo ispravan i kvalitetan proizvod. Da bi zahtevi proizvodnje bili u funkciji zaštite potrošača koji je u skladu sa njihovim pravom na kvalitetan i bezbedan proizvod, postoji izrazita potreba za uvođenjem dokumentovanog sistema menadžmenta kvalitetom (QMS) integrisanog sa sistemom upravljanja bezbednošću proizvoda na HACCP sistemu.
Analizirajući zakonitosti tržišta, konkurentnost ima za cilj definisanje uspešne strategije povećanja konkurentnosti koja prevashodno mora poći od ključnih pokretačkih snaga povećanja konkurentnosti pri čemu će se sagledati slabe strane koje sprečavaju rast konkurentnosti na osnovu čega će se pronaći odgovarajuća rešenja. Konkurentnost je veoma važan element za uspeh, on znači poboljšanje položaja, sinonim je za produktivnost koji se može ostvariti primenom novih znanja i tehnologija kao i njihovim osavremenjavanjem, ulaganjem i investicijama, povećanom efikasnošću.
Zato svaki poljoprivredni proizvođač mora obratiti pažnju na sve važne, nabrojane elemente koji dovode do proizvodnje zdravstveno bezbedne hrane, čime stiče uslov da bude konkurentan kako kod nas, tako i na stranom tržištu.
Dipl. ing. GORDANA REHAK
Najnoviji broj
3. oktobar 2024.