Info

19. jun 2025.19. jun 2025.
Foto: "Glas Podrinja"

Foto: "Glas Podrinja"

NOVI PLAN URBANE MOBILNOSTI U ŠAPCU

Akcenat na zdravijem i bezbednijem kretanju

Posebna pažnja u novom planu posvećena je mikromobilnosti, koja obuhvata električne trotinete, bicikle i druge lake prevozne alternative. Ove vidove prevoza prate i infrastrukturne promene - uređenje novih trotoara, pešačkih i biciklističkih staza, kao i planovi da se sva prigradska naselja povežu biciklističkim stazama
Šabac je usvojio novi Plan održive urbane mobilnosti, a donosi se i Plan generalne regulacije, kojima se grad jasno usmerava ka efikasnijem, bezbednijem i zdravijem načinu kretanja, kako za građane tako i za gradsku upravu. Pored strateških dokumenata, u praksi su već sprovedeni i prvi koraci, JP „Infrastruktura“ je nabavilo električni trotinet i električni bicikl koji se koriste u obavljanju svakodnevnih poslova u gradu.

Arhitekta Bojan Alimpić iz JP „Infrastruktura“ objašnjava da je glavni cilj novog plana da se građani organizuju da se kreću efikasnije, ekonomičnije i na zdraviji način.

-Šabac je nekada bio grad biciklista. Danas imamo više od 500 registrovanih vozila na 1.000 stanovnika, što je više nego u Beogradu. Taj nivo motorizacije dovodi do povećanog zagađenja vazduha, ali i smanjene bezbednosti u saobraćaju. Gojaznost, čak i kod dece, sve je učestalija, jer se ljudi sve manje kreću, kaže Alimpić.

Prema novom Planu generalne regulacije, sva nova gradnja moraće da obezbedi prostor za bicikle,
takozvane „biciklarnice“. Šabac je preko projekta „Biosol“ dobio pet bicikala za službenu upotrebu, dok je „Infrastruktura“ iz sopstvenih sredstava nabavila i električni trotinet, čime žele da daju dobar primer građanima


Prema podacima iz ankete, u Šapcu 16 odsto građana koristi bicikl, 40 odsto se kreće peške, a 34 odsto koristi automobil. Javni prevoz, zbog nedovoljne razvijenosti, koristi samo 8 odsto stanovnika, uglavnom iz prigradskih naselja.

-Ne možemo rešiti problem pravljenjem još parkinga. Jedno vozilo preveze jednu osobu i ceo dan zauzima deset kvadrata javne površine. Kada bi svi koristili automobile, ni da se ceo grad pretvori u parking ne bi bilo dovoljno, ističe Alimpić.

Posebna pažnja u novom planu posvećena je mikromobilnosti, koja obuhvata električne trotinete, bicikle i druge lake prevozne alternative. Ove vidove prevoza prate i infrastrukturne promene - uređenje novih trotoara, pešačkih i biciklističkih staza, kao i planovi da se sva prigradska naselja povežu biciklističkim stazama.

-Pešaci i biciklisti moraju da imaju prijatno okruženje, što podrazumeva hladovinu, osvetljenje, bezbednost. Zato u kreiranju ovih planova učestvuju ne samo saobraćajni inženjeri, već i arhitekte, sociolozi i drugi stručnjaci. To je multidisciplinarna tema, naglašava Alimpić.

Mikromobilnost u fokusu
Najznačajnija novina u novom Planu održive mobilnosti odnosi se na mikromobilnost, odnosno lake, ekološki prihvatljive vidove prevoza poput električnih trotineta i bicikala. Njihova zastupljenost u gradovima raste iz dana u dan, a Šabac ih već uvodi u upotrebu kroz gradske službe. Istraživanja pokazuju da su pešačenje i vožnja bicikla ne samo najekonomičniji, već i najzdraviji načini kretanja u urbanom okruženju.


Prema novom Planu generalne regulacije, sva nova gradnja moraće da obezbedi prostor za bicikle, takozvane „biciklarnice“. Šabac je preko projekta „Biosol“ dobio pet bicikala za službenu upotrebu, dok je „Infrastruktura“ iz sopstvenih sredstava nabavila i električni trotinet, čime žele da daju dobar primer građanima.

Alimpić naglašava da problem parkiranja nije u nedostatku mesta, već u prekomernom oslanjanju na motorna vozila i neadekvatnom načinu naplate.

-Umesto da ljude podstičemo da koriste automobile, moramo ih motivisati da izaberu javni prevoz, bicikl ili da pešače. Na Zapadu poslodavci čak nagrađuju zaposlene koji dolaze biciklom. Kod nas se, nažalost, i dalje putni troškovi priznaju samo uz potvrdu o potrošenom gorivu, dodaje Alimpić.

Umesto da se oslanjamo isključivo na velike projekte, mnoge promene možemo napraviti i sami. Odluka da za svakodnevne obaveze izaberemo bicikl umesto automobila nije samo ekonomska, to je i ekološka, bezbednosna i zdravstvena odluka.
M.M.

Najnoviji broj

25. septembar 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa