26. februar 2015.26. feb 2015.
UDRUŽENjE „VOZI ULICE“ PROTIV UVOĐENjA OBAVEZNIH SVETLOODBOJNIH PRSLUKA BICIKLISTIMA

KONTRAPRODUKTIVNO

Nedavno su na novi predlog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, odnosno na deo o biciklističkom saobraćaju, mnogobrojna udruženja građana širom Srbije, među kojima je i „Vozi ulice“ iz Šapca, uputila primedbe. Kao najsporniji deo ističe se uvođenje obaveza nošenja svetloodbojnih prsluka za bicikliste noću i u uslovima smanjene vidljivosti.
- Ova obaveza važila bi kako na putevima van naselja, tako i na osvetljenim gradskim ulicama, pa čak i u zonama smirenog saobraćaja i na biciklističkim stazama. Udruženje „Vozi ulice“ podseća da je po važećem zakonu biciklistima već propisano da svoje vozilo opreme svetlima (belo napred, crveno pozadi) i reflektujućim telima sa bočnih strana, npr. katadiopteri na točkovima, što je uz poštovanje ograničenja brzine od strane vozača motornih vozila i više nego dovoljno da biciklista bude uočen na vreme. Masovno kršenje postojećih propisa ne bi smelo biti razlog za uvođenje novih, u praksi nesprovodivih, neproverenih propisa. Iako na „prvu loptu“ može zvučati kao zdravorazumsko rešenje, ne postoje dokazi (studije, istraživanja) koji govore u prilog pozitivnom efektu svetloodbojnih prsluka na bezbednost biciklista. Sa druge strane, postoje istraživanja koja pokazuju da zakonska obaveza nošenja prsluka u praksi zapravo utiče na umanjenje bezbednosti biciklista, ali i ostalih učesnika, jer deluje destimulativno na udeo biciklista u ukupnom saobraćaju. Opšte poznata činjenica je da veći udeo motornih vozila po pravilu prati smanjenje opšte bezbednosti saobraćaja. Ova pravilnost je u svetu poznata pod nazivom „bezbednost u brojnosti“. U razvijenim državama problemu bezbednosti biciklista prilazi se sa više pažnje kontrolisanjem osvetljenosti biciklista i brzine i kretanja vozača motornih vozila, prilagođavanjem i izgradnjom bezbedne biciklističke infrastrukture ““ ističu u Udruženju „Vozi ulice“.
Na javnim raspravama održanim u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu udruženja iz cele Srbije iznela su svoje primedbe dok su podršku dobila od relevantnih međunarodnih asocijacija specijalizovanih za pitanja biciklističkog saobraćaja.
O. G.

Najnoviji broj

25. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa