Berza

  • aero 896 ⚫ 0,00%
  • dinnpb 3.650 ▲ 0,77%
  • ineu 35.000 ▲ 2,94%
  • jmbn 7.000 ▼ -2,78%
  • kmbn 3.130 ▼ -3,66%
  • kmbnpb 1.300 ▲ 0,15%
  • mtlc 2.000 ⚫ 0,00%
  • niis 685 ▲ 0,29%
  • tlkb 10.000 ⚫ 0,00%
  • vpdu 11.500 ▲ 6,05%
(15. oktobar 2015.)
SEĆANjA: 42 GODINE OD POČETKA GRADNjE NOVOG MOSTA PREKO SAVE

MOST KOJI ŽIVOT ZNAČI

Stariji Šapčani se sećaju kada je u Šapcu, preko Save, postojao samo jedan most - železnički, koga su koristili železnica, sve vrste vozila i pešaci, koji su iz Srema nekim poslom dolazili u grad. Kada preko starog železničkog mosta tada naiđe voz, a tada ih je bilo više kompozicija dnevno, sa obe strane mosta zaustavlja se svaki saobraćaj, pa se sa obe strane stvarala velika kolona, naročito motornih vozila. Šabac je u to vreme bio veliki industrijski grad i ta industrija tražila je veći promet robe i usluga.
Sve ovo uslovljavalo je da opština Šabac, čiji je predsednik tada bio Mihajlo Božanić, da donese odluku o gradnji novog mosta koji bi rasteretio železički most i ubrzao saobraćaj koji ide iz Srema preko Šapca i Zapadne Srbije do ondašnjih republika i do mora. Dve godine trajale su pripreme, što projekta mosta, izbora izvođača radova, nabavke metalne konstrukcije i drugog građevinskog materijala, a posebno eksproprijacije zemljišta gde je trebao da prođe novi put do mosta.
Na opšte zadovoljstvo Šapčana i svih privrednika koji su koristili ovaj most, radovi su počeli 23. oktobra 1973. godine, na ondašnji Dan oslobođenja grada. U petak, 23. oktobra 2015. navršava se 42 godine od početka tih radova na izgradnji novog mosta. Za izvođača radova izabrano je renomirano beogradsko preduzeće “Mostogradnja”. Po projektu most je bio dužine 680 metara i širine 12 metara. Po završetku gradnje u most je ugrađeno 2.800 tona čelične konstrukcije i preko stotinu tona asfalta. Most je postavljen na osam betonskih stubova u koje je ugrađeno 5.000 kubika betona i 400 tona armature.
Na dan 23. oktobra 1973. godine, na desnoj obali Save, naspram skladišta “Jugopetrola”, okupilo se po ondašnjoj proceni oko deset hiljada građana da ovom događaju daju veličanstven značaj i time ujedno uveličaju svoj praznik – Dan oslobođenja Šapca.
Svečanost je otvorio predsednik opštine Mihajlo Božanić, a zatim je ugrađena spomen ploča sa osnovnim podacima o mostu i datumu gradnje. Spomen ploču je ugradio i zvanično otvorio radove na mostu Krsta Avramović, član Izvršnog Biroa Predsedništva SKJ, u ono vreme najpopularniji političar u ovom kraju.
Tako je bilo pre 42 godine. Most je završen za nešto više od dve godine i zvanično pušten u saobraćaj 31. januara 1976. godine. Danas tamo nema spomen poloče što je velika šteta za istoriju. Ako bi neko bio zainteresovan, a Šabac danas po gradu ima dosta istorijskih obeležja, mogao bi se naći neki povod, pa makar opet 23. oktobar, danas ne priznati Dan oslobođenja grada u Drugom svetskom ratu, pa da se na mostu ugradi nova spomen ploča sa istim onim podacima od pre 42 godine. Ovo ne zbog nas već zbog onih koji dolaze. Bili bi nam zahvalni.
Stevan Stojanović

Najnoviji broj

18. jul 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa