U ŠABAČKOM POZORIŠTU PROŠLE SUBOTE „DEJSTVO GAMA ZRAKA NA SABLASNE NEVENE“
U TUNELU BEZNAĐA
Pod rediteljskim vođstvom Lilijane Ivanović glumice Aneta Tomašević, Sonja Milojević i Kristina Pajkić na Veliku scenu „Ljubiša Jovanović“ maestralnim ulogama donele svevremenu priču o posesivnoj majci koja pokušava da nađe zajednički jezik sa kćerkama tinejdžerkama
Prva premijera Šabačkog pozorišta u 2016. godine pokazala je zašto je ovo jedno od vodećih pozorišta u Srbiji kada su u pitanju postavke novih predstava. Tekst Pola Zindela „Dejstvo gama zraka na sablasne nevene“ koji je privukao pažnju pozorišnog sveta, ovenčanog i Pulicerovom nagradom, u režiji Lilijane Ivanović na Veliku scenu „Ljubiša Jovanović“ donela je sjajna ženska glumačka ekipa predvođena neponovljivom Anetom Tomašević. U prilog ovoj činjenici ide i rediteljkin komentar da je tek sad uspela zahvaljujući dobrom odabiru glumica da ostvari svoju desetogodišnju nameru.
Vanvremenska i vanprostorna priča, koja se može dogoditi bilo gde i bilo kada, smeštena na pozorišnu scenu u mučnoj atmosferi nemaštine i borbe da znanje ispliva iz životne čamotinje, u centar zbivanja stavila je pokušaj posesivne majke da nađe zajednički jezik sa ćerkama tinejdžerkama.
Beatris (Aneta Tomašević) besciljnost života pravda svojim propuštenim prilikama od toga da je mogla biti i balerina i frizerka samo da je izučila zanat, dok starija ćerka Rut (Sonja Milojević), bučna, svadljiva, velika je podrška svojoj sestri Tili (Kristina Pajkić) koja veruje u bezgraničnu moć atoma za dobrobit čovečanstva.
Kao imaginarni lik koji gravitira negde iza scene a putem telefonskog razgovora profesor Gudmen samo je jedan od onih koji su Beatris ludaču proganjali još od srednjoškolskih dana. I upravo taj nadimak obavijen sumornošću sadašnjosti, a pomenut u Rutinoj nameri da isprovocira i povredi majku, dovešće do konačnog sloma pred odlazak na Tilin najveći životni doživljaj - naučno takmičenje. Skamenjenog pogleda, otupela ali odlučna, u nameri da stan pretvori u čajdžinicu, prvi će nastradati zec, dečji ljubimac, a zatim i baba poverena na čuvanje za pedeset dolara mesečno.
Funkcionalna scenografija Nikole Nikolića u kojoj dominira skučeni, prenatrpani sobičak sa gajbicama i hrpama novina razasutim po podu, stavljen je u kontrast sa plakatom Vladimira Milojevića u kome na simboličan način devojka hita iz kaveza ka svetlosti.
Upravo ta svetlost ogleda se u Tilinoj borbi da iz sumornosti doma krene u svet nauke koji je već na samom početku ovekovečen prvom pobedom i priznanjem. I dok na sceni u gotovo zaleđenom trenutku uz zvuke jecaja ostaju majka i kćerke, prva odlučna da istraje u svojim namerama, a druge dve previše skrhane bolom, pitamo se: „Šta dalje?“. Upravo ta upitanost i jeste cilj svake dobre predstave u kojoj publici posle aplauza i spuštene zavese preostaje da presabere utiske koji su ove večeri po oslušnutim komentarima bili više nego odlični.
A kako ne bi kada je i ovoga puta Aneta Tomašević maestralno oživela lik žene u kojoj beznađe pliva u prostoti, bezvoljnosti, pomirenošću sa životom i gutljajem više, na trenutak obasjanog nadom i probuđenom brižnošću majke, Sonja Milojević razmaženu tinejdžerku koja na kraju ne preza da na što okrutniji način zbog svojih bubica do srži povredi majku, a Kristina Pajkić vrednu i radnu devojku željnu znanja i otkrivanja „dejstva gama zraka na sablasne nevene“. Više nego simbolično u životnoj sablasnosti nerazumevanja i tunelu beznađa po kome tumaraju majka i starija ćerka dok jedina svetlo spasa iz blata u kome su ogrezle vidi samo Tili.
Razlog više da svi oni koji su propustili premijeru večeras od 20 časova pogledaju reprizu.
Vanvremenska i vanprostorna priča, koja se može dogoditi bilo gde i bilo kada, smeštena na pozorišnu scenu u mučnoj atmosferi nemaštine i borbe da znanje ispliva iz životne čamotinje, u centar zbivanja stavila je pokušaj posesivne majke da nađe zajednički jezik sa ćerkama tinejdžerkama.
Beatris (Aneta Tomašević) besciljnost života pravda svojim propuštenim prilikama od toga da je mogla biti i balerina i frizerka samo da je izučila zanat, dok starija ćerka Rut (Sonja Milojević), bučna, svadljiva, velika je podrška svojoj sestri Tili (Kristina Pajkić) koja veruje u bezgraničnu moć atoma za dobrobit čovečanstva.
Kao imaginarni lik koji gravitira negde iza scene a putem telefonskog razgovora profesor Gudmen samo je jedan od onih koji su Beatris ludaču proganjali još od srednjoškolskih dana. I upravo taj nadimak obavijen sumornošću sadašnjosti, a pomenut u Rutinoj nameri da isprovocira i povredi majku, dovešće do konačnog sloma pred odlazak na Tilin najveći životni doživljaj - naučno takmičenje. Skamenjenog pogleda, otupela ali odlučna, u nameri da stan pretvori u čajdžinicu, prvi će nastradati zec, dečji ljubimac, a zatim i baba poverena na čuvanje za pedeset dolara mesečno.
Funkcionalna scenografija Nikole Nikolića u kojoj dominira skučeni, prenatrpani sobičak sa gajbicama i hrpama novina razasutim po podu, stavljen je u kontrast sa plakatom Vladimira Milojevića u kome na simboličan način devojka hita iz kaveza ka svetlosti.
Upravo ta svetlost ogleda se u Tilinoj borbi da iz sumornosti doma krene u svet nauke koji je već na samom početku ovekovečen prvom pobedom i priznanjem. I dok na sceni u gotovo zaleđenom trenutku uz zvuke jecaja ostaju majka i kćerke, prva odlučna da istraje u svojim namerama, a druge dve previše skrhane bolom, pitamo se: „Šta dalje?“. Upravo ta upitanost i jeste cilj svake dobre predstave u kojoj publici posle aplauza i spuštene zavese preostaje da presabere utiske koji su ove večeri po oslušnutim komentarima bili više nego odlični.
A kako ne bi kada je i ovoga puta Aneta Tomašević maestralno oživela lik žene u kojoj beznađe pliva u prostoti, bezvoljnosti, pomirenošću sa životom i gutljajem više, na trenutak obasjanog nadom i probuđenom brižnošću majke, Sonja Milojević razmaženu tinejdžerku koja na kraju ne preza da na što okrutniji način zbog svojih bubica do srži povredi majku, a Kristina Pajkić vrednu i radnu devojku željnu znanja i otkrivanja „dejstva gama zraka na sablasne nevene“. Više nego simbolično u životnoj sablasnosti nerazumevanja i tunelu beznađa po kome tumaraju majka i starija ćerka dok jedina svetlo spasa iz blata u kome su ogrezle vidi samo Tili.
Razlog više da svi oni koji su propustili premijeru večeras od 20 časova pogledaju reprizu.
O. Gavrilović
Najnoviji broj
24. april 2025.