1. septembar 2016.1. sep 2016.
JOŠ JEDNA NAJAVA REFORME ŠKOLSTVA

OCENOM NA NASTAVNIKE

Ministar prosvete Mladen Šarčević predlaže da roditelji plaćaju za neopravdane izostanke svoje dece iz škole, ali i da im se pruži prilika da ocenjuju nastavnike
Postalo je nepisano pravilo da svaki novi ministar prosvete u ovu oblast pokuša da uvede epohalne promene. Najnoviji “reformator“ srpskog školstva Mladen Šarčević predlaže da roditelji plaćaju za neopravdane izostanke svoje dece iz škole, ali i da im se pruži prilika da ocenjuju nastavnike.
-Mora se izmeniti uloga koju roditelji imaju. Oni bi trebali da procenjuju kvalitet rada nastavnika, jer se u razvijenom svetu oni pitaju, dok ovde imaju samo formalna učešća, izjavio je ministar pre nekoliko dana u intervjuu datom “Blicu“.
Iako se još uvek ne zna da li će ni u kakvom obliku ova ideja zaživeti, već je naišla na burna reagovanja. Dok jedni roditelji smatraju da imaju veću ulogu u školi, drugi su sasvim zadovoljni trenutnim stanjem. Sa druge strane, prosvetni radnici se uglavnom pitaju koliko su to roditelji kompetentni da vrednuju njihov rad.
- Nisam upućena u novine u sistemu školstva, ali ne verujem da će se nešto značajnije promeniti jer je ovo Srbija. Princip je ““ kadija te tuži, kadija ti sudi. Roditelji i nastavnici ne sarađuju nešto posebno. Ko je od roditelja drčniji, on je češće u školi, pa se neko i izbori za svoje dete. Međutim, većina roditelja radi po ceo dan, pa nemaju vremena ni za decu, a da ne govorim o školi. Lično mi se ne sviđa što pojedini nastavnici kažnjavaju dobru decu zbog nekih pojedinaca koji nemaju domaće vaspitanje, kaže Marijana Lazarević, roditelj jednog srednjoškolca i jednog osnovca.
Dragica Perić, čija su deca tek na početku obrazovnog puta smatra da je roditeljima i sada dato previše prava da se upliću u rad škole i nastavnika. Kaže da roditelji treba da vaspitavaju decu kod kuće, a obrazovanje da prepuste školi.
-Svaki put kada se u školi donose neke nove odluke pozovu nas da nas obaveste o tome, mada ne znam da li se to sve kasnije sprovodi u praksi. Radom učiteljice svog deteta sam zadovoljna i da treba da je ocenim dobila bi najvišu ocenu. Ipak, ne bih dozvolila da se roditelji toliko pitaju kada je obrazovanje dece u pitanju. Na roditeljskim sastancima se vidi da dosta njih nema ni osnovno obrazovanje ni kulturu da bi mogli procenjuju rad ljudi koji su stručni za podučavanje dece, ističe Perićeva.
Mogu se čuti mišljenja da je ovo “poslednji ekser u sanduku našeg obrazovanja“, kao i da su i do sada najveći pritisak na nastavnike vršili neobrazovani roditelji koji su na sumnjive načine došli do novca. Takođe ima i onih koji smatraju da će ovo dovesti do toga da nastavnici dele petice deci koja nemaju ni elementarno znanje.
-Mi nismo zrela sredina u kojoj roditelji to mogu realno da rade. Kod nas su poremećena merila vrednosti, tako da i to ocenjivanje ne može biti objektivno, smatra Živadinka Veselinović, nastavnik srpskog jezika.
Saša Gligorić, profesor stručnog predmeta u Školi primenjenih umetnosti ističe da su roditelji važna karika u obrazovno ““ vaspitnom procesu i da je saradnja sa njima ključna. Kaže da i roditelji i nastavnici treba da razmisle šta je to što je najbolje uraditi i promeniti u svojoj roditeljskoj i pedagoškoj praksi pre svega kod sebe, a onda kroz saradnju i sa drugim akterima školskog života, uticati na te promene.
-Kvalitet nastave je važan i nastavnici se, bez obzira na sve poteškoće sa kojima se susreću, ipak trude. Verovatno uvek može bolje, a povratna informacija o tome šta bi trebalo menjati jeste dobrodošla. Pitanje je samo koje su kompetencije roditelja koji ocenjuju rad nastavnika i na osnovu kojih kriterijuma će to činiti. Pretpostavljam da bi se ocenjivala pre svega atmosfera na času, zadovoljstvo učenika i sam odnos nastavnik-učenik i nastavnik-roditelj, s obzirom da većina roditelja nije dovoljno kompetentna za samu metodiku nastavnog predmeta, navodi Gligorić.
Ministar smatra da će uvođenje ovih novina doprineti kvalitetnijem obrazovanju učenika.
-Ako nastavniku od uspeha njegovih učenika zavisi i visina plate, moraće i više da se potrudi. Najbitnije je da se napusti koncept bubanja. Nastavnici će dobiti veće plate kada taj kvalitet rada bude merljiv, rekao je Šarčević u jednom od intervjua u prestoničkim medijima.
Oprečni stavovi i na internetu
Posebno oštra polemika oko ovog pitanja vodi se na sajtovima medijskih kuća koje su prve objavile ove vesti. Prenosimo neke od najzanimljivijih.
-Ovde su se koliko vidim samo nastavnici našli uvređeni oko najave ministra, po komentarima se vidi određena doza ostrašćenosti. Gospodo nastavnici, roditelji itekako treba da imaju bitnu ulogu u školovanju svoje dece. To što ste do sada navikli da roditeljima i na najsitniju pritužbu zalupite vrata bez adekvatnog odgovora je za otkaz, a ne za smanjenje plate. Puna podrška ministru za reforme u školstvu, nastavnici se bahato ponašaju, kao i direktori i većina kadra u školstvu. Uvek ću naglasiti - čast izuzecima koji su u manjini.
- Ja sam za to da se uvede i ocenjivanje roditelja od strane nastavnika. Pa da onda svi oni koji su naučili decu da je u redu prepisivati, lagati, manipulisati, bubati, koji su naučili decu da je bitna ocena a ne znanje, koji uče decu mržnji prema drugim nacijama, rasama, protivničkom fudbalskom klubu, koji govore da je obrazovanje nepotrebno, da su predmeti u školi nebitni, koji uče decu da budu osrednja, da ne razmišljaju, da se uklapaju, utapaju, brinu samo o svojoj zadnjici, koji zanemaruju svoju decu, koji im umesto pažnje poklanjaju skupe igračke/ odeću/ mobilne telefone, itd. - dobiju nedovoljne ocene. I onda lepo na popravni. Ili da ponavljaju. Nekako... A da, ne može se roditeljstvo ponavljati, a nema ni popravnog...
M.M./O.G.

Najnoviji broj

18. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa