Инфо

6. август 2024.6. авг 2024.
(Фото: Глас Подриња/Ј.Р)

(Фото: Глас Подриња/Ј.Р)

ПРИПРЕМИ СЕ НА ВРЕМЕ ЗА МОГУЋЕ НЕВРЕМЕ

Улога локалне самоуправе након непогода

Сведоци смо климатских промена које су условиле повећан број и интезитет природних непогода, попут олујних ветрова, поплава, суше, пожара. Цивилна заштита обухвата различите активности и ресурсе како би се спречиле, ублажиле или санирале штете узроковане разним несрећама или непредвиђеним ситуацијама. Кључна улога припада грађанима, али је њихов ниво информисаности и знања на ову тему, према проценама надлежних, лимитиран. Циљ нам је да у сарадњи са надлежним органима из локалне самоуправе, као и представницима цивилних организација, кроз серију текстова посвећених првенствено правилној припреми за кризне ситуације и понашања током истих, подигнемо степен информисаности и знања наших грађана о њиховој улози у заштити живота и материјалних добара током ванредних ситуација
На самом почетку, бавићемо се тиме које су обавезе локалне самоуправе када дође до елементарних непогода или других непогода. Када природа покаже своје друго лице неретно се уводи и ванредна ситуација. За ово постоји тачно одређена процедура.

Увођење ванредне ситуације
Град прво организује састанак стручно-оперативних тимова који дају предлог за сазивање Штаба за ванредне ситуације. Штаб закључком предлаже градоначелнику увођење ванредне ситуације на целој територији, или на њеном делу. Након тога подручје на ком је проглашена ванредна ситуација прелази на рад по условима који су прописани за ванредне ситуације.

Зоран Здравковић, члан Градског већа задужен за безбедност, Фото: "Глас Подриња"


-То конкретно значи да све комуналне службе приоритетно се ангажују на отклањању последица изазваних елементарном непогодом, или другим узроком. Штаб руководи, координира радом и предлаже мере. Уколико се исцрпе све снаге на локалу, а последице не могу да се отклоне Град шаље захтев Окружном штабу за ванредне ситуације, који га прослеђује Републичком штабу, који доноси одлуку о ангажовању војске, полиције, или других специјализованих јединица. Наш задатак у Граду је да, уколико дође до ванредне ситуаци, прво ангажујемо све наше расположиве снаге до максимума и за то постоји одлука о субјектима од посебног значаја. Субјекти од посебног значја су, пре свега, сва јавна предузећа, а затим и приватна предузећа која имају грађевинске машине, камионе, аутобусе. Код нас је то „Југокоп, „Машинокоп“, „Сет“..., наводи Зоран Здравковић, члан Градског већа задужен за безбедност.

Евакуација када је неопходно
-Уколико људи који су на терену процене да је немогуће одбранити одређену територију одлучује се о евакуацији дела или читавог насеља. Сви цивили би морали да послушају ту наредбу, због тога што их нико неће евакуисати без преке потребе. Такве акције изискују ангажовање јако великих средстава. Потребно им је обезбедити смештај, храну, здравствену негу. Наредбу доноси Градски штаб за ванредне ситуације у сарадњи са МУП-ом, Одељењем за ванредне ситуације, истиче Зоран Здравковић.


Реална опасност поплаве, пожари и еколошки акциденти
Како наш саговорник објашњава, на основу процене ризика реалне опасности које могу да се десе јесу бујичне поплаве, пожари на отвореном који могу да се претворе у шумске пожаре, што би тражило ангажовање знатних снага ван града. Такође, због СЕВЕСО постројења које имамо у граду, постоји могућност и хемијског акцидента, а из истог разлога опасност представља и пруга, с обзиром да пролази кроз градско подручје, а њом се превозе и опасне материје.

Фото: ОВС


-Прошле године смо имали опасан пожар у Волујцу, када се запалила хладњача поред које се налазила пумпа. Ангажован је велики број ватрогасаца, како професионалних, тако и добровољних, као и велики број возила и успели су да спрече да ватра стигне до пумпе. Готово сваког дана имамо по два до три пријављена пожара на отвореном. Неке на подручју Поцерине угаси ДВД „Грушић“ у сарадњи са ВСЈи као испомоћ на терену, а неке пожаре су успели и самостално да угасе пре доласка професионалних јединица, каже Здравковић.

Наш задатак у Граду је да, уколико дође до ванредне ситуаци, прво ангажујемо све наше расположиве снаге до максимума и за то постоји одлука о субјектима од посебног значаја. Субјекти од посебног
значја су, пре свега, сва јавна предузећа, а затим и приватна предузећа која имају грађевинске машине, камионе, аутобусе


Поред субјеката од посебног значаја Град има и одређене специјализоване јединице и јединице цивилне заштите опште намене.

-Специјализована је јединица за узбуњивање која, у случају потребе за активирањем система за јавно узбуњивање, уколико то не може да се обави из једног центра, има задатак да ручно активирају сваку сирену. Јединица цивилне заштите опште намене, на основу Закона о смањењу ризика од катастрофа и управљању ванредним ситуацијама, за сада врши улогу ДВД „Грушић“ који има 30 обучених чланова. Са њима постоји потписан уговор за ангажовање и реаговање у ванредним ситуацијама. Надамо се да ћемо ускоро такав уговор направити и са ДВД „Прњавор“ тако да би до краја године у смислу снага цивилне заштите опредељених за опште намене требали да имамо 50 људи. То је у односу на пре три године огроман напредак, јер тада нисмо имали ништа од тога. Уколико дође до опасности ширег обима коју не можемо отклонити сопственим снагама, на нивоу Мачванског округа, постоје организоване две јединице цивилне заштите.Једна за гашење пожара и једна за пружање прве помићи и збрињавање које нам могу помоћи у савладавању последица непогоде, каже Здравковић.

Фото: "Глас Подриња"


Код невремена противградни систем и осигурање
Промена климе доноси и све јаче летње олује, али и чешће градоносне облаке. Противградна заштита се обезбеђује преко Радарског центра Ваљево који аутоматски активира своје станице у случају наиласка градоносних облака. Град сваке године издваја знатна средства за набавку противградних ракета како би штете проузроковане градом биле што мање. Против олуја одбрана не постоји, грађани могу само да прате прогнозу времена и упозорења Републичког хидрометеоролошког завода и склоне се на време. Имовину је најбоље да обезбеде осигурањем.

На основу процене ризика реалне опасности које могу да се десе јесу бујичне поплаве, пожари на отвореном који могу да се претворе у шумске пожаре, што би тражило ангажовање знатних снага ван града. Такође, због СЕВЕСО постројења које имамо у граду, постоји могућност и хемијског акцидента, а из истог разлога опасност представља и пруга, с обзиром да пролази кроз градско подручје, а њом се превозе и опасне материје


-Термин надокнада штете, који често чујемо фактички не постоји. Када се прогласи ванредна ситуација на делу или целој територији града потребно је да и републички штаб прогласи стање елементарне непогоде за ту територију, да влада донесе одлуку о издвајању одређених средстава и тада се организују комисије које врше категоризацију оштећених објеката. Ти записници се шаљу на контролу надлежном министарству и по стизању сагласности се врши исплата помоћи. Надокнаду штете може да исплати само осигуравајуће друштво у колико грађани имају закључен адекватан уговор. То се односи и на штете од града на пољопривредним културама и на домаћинствима. Република знатно субвенционише премије осигурања за пољопривредне културе, тако да је тај издатак за пољопривреднике минималан, каже Зоран Здравковић.

Последњи велики замљотрес у овом крају, са интензитетом од око 8 степени по Меркалијевој скали је био 1906. године. Вероватноћа понављања таквог догађаја је веома мала.

M.M.

Најновији број

5. септембар 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa