Сенад Шкрипић, директором глобалне продаје минералних ђубрива у Еликсир групи, Фото: Еликсир
Сенад Шкрипић, директор глобалне продаје минералних ђубрива у Еликсир групи
Домаћа Еликсир група иновацијама осваја светско тржиште ђубрива
Према Шкрипићевим речима, Еликсир група се добро носи са новонасталом глобалном ситуацијом на тржишту ђубрива, зато што има одличну синергију својих тимова, почевши од производње, логистике, набавке и продаје. Они прате тржиште, размењују информације, брзо доносе одлуке и прилагођавају се тржишту, што даје добар резултат
лиха главних прехрамбених производа током ове и наредне године, иако би екстремно време, растуће геополитичке тензије, изненадне промене политике и други фактори могли да преокрену деликатну глобалну равнотежу потражње и понуде и утичу на цене и глобалну безбедност хране, оцењено је у новом Извештају Организације за храну и пољопривреду Уједињених нација (ФАО). Најновија публикација ФАО фокусира се и на ђубрива. Аутори подсећају на низ шокова тржишта, укључујући рат у Украјини, који су директно или индиректно утицали на примарне хранљиве материје као што су азот, фосфор и калијум. Растуће цене природног гаса биле су главни катализатор, чинећи производњу ђубрива неекономичном, док су други фактори, укључујући трошкове транспорта и осигурања, као и трговинске мере, такође утицали на више цене ђубрива на светском нивоу. Све то је довело до значајних промена у трговини ђубривом у претходне две године, а тренутни нивои трговине слични су као и 2021. У априлу 2024. цене ђубрива, представљене корпом цена азота, фосфора и калијума, у просеку су износиле 327 долара по тони, у поређењу са 815 долара у априлу 2022. Са падом цена, обим трговине ђубривом се вратио на ниво из 2021.
ФАО оценује да ће у наредних шест месеци тржиште ђубрива бити стабилно, уз побољшану доступност и приступачност три главна састојка. „Будући шокови на глобалним тржиштима ђубрива ће вероватно бити одређени развојем на енергетским тржиштима услед геополитичких или других узрока“, закључује се у Извештају ФАО. Овим поводом о домаћој производњи ђубрива и трендовима на глобалном тржишту разговарамо са Сенадом Шкрипићем, директором глобалне продаје минералних ђубрива у Еликсир групи.
- Након 2023. године која је била изузетно тешка због енормног пада у примени ђубрива и ликвидирања старих залиха, сезона пролеће 2024. је показала пораст тражње, а самим тим и стабилност у продаји и ценама генерално на свим тржиштима. Са сличним трендом смо ушли у јесењу сезону 2024, међутим ситуација на тржишту се променила и значајно је одређена са три спољна фактора. Први, да је у Европи забележена огромна суша која је утицала на приносе и самим тим и ликвидност фармера. Са друге стране конкуренција посебно из Русије је агресивна, што ставља европске произвођаче у неповољан положај. И треће, на глобалном плану ратови који се воде у Украјини и Русији и на Блиском Истоку утичу неповољно на цене енергената, пораст цена логистике и дужине трајања транспорта (посебно преко Црвеног мора). Није тајна да већина европских произвођача бележи огромне губитке и данас производе у мањем капацитету – објашњава наш саговорник.
Према Шкрипићевим речима, Еликсир група се добро носи са новонасталом глобалном ситуацијом на тржишту ђубрива, зато што има одличну синергију својих тимова, почевши од производње, логистике, набавке и продаје. Они прате тржиште, размењују информације, брзо доносе одлуке и прилагођавају се тржишту, што даје добар резултат.
- Као Сектор глобалне продаје свакако смо фокусирани на наше линије производа Supreme и Micro. Прије свега истакао бих квалитет производа који се значајно побољшао применом иновација у производњи уведених почетком године. Реч је о другачијем технолошком поступку и додатним хлађењем на крају процеса. Важно је истаћи и да смо ценовно конкурентни европским лидерима у производњи. Предност глобалне продаје јесте велики број тржишта. Наша искуства говоре да ако на одређеним тржиштима постоји пад у тражњи, готово увек на неким другим тржиштима постоји раст тражње. Оно што је најважније је да ми ове шансе препознајемо на време и искористимо их кроз присуство на тржишту. Тако тржишта на којима смо били слабије присутни прошле године сада максимално користимо (Аустралија, Тајланд, Вијетнам, Тајван, Индија, Мексико, Либан, Саудијска Арабија, земље Централне Америке, Пољска, Француска и друге земље) – указује директор глобалне продаје минералних ђубрива у Еликсир групи.
Он наводи да нови производ Рхyзостарт, као и линија Микрогранулисаних ђубрива, добро стоје ове године. Пробна производња Рхyзостарта је завршена и производ је пласиран у Пољску, након чега су добили одличне реакције и нове упите. За друге земље ће, како каже, сачекати да се заврши процес регистрације који може потрајати до две године.
- Из линије Micro (Super Start и Nutriboost) продаја иде јако добро на развијеним тржиштима као сто су Аргентина, Боливија, Аустралија, Турска, Италија, Пољска, Француска, Немачка. Радује нас и продаја Нутрибооста у земљама Централне Америке где се примена фокусира на производњу ананаса што је новина и могло би се рећи да смо пионири у тој области јер ниједан конкурент до сада није развијао ова ђубрива на културама као што је ананас. Успели смо ове године и да отворимо ново тржиште за Нутрибоост, а то је Чиле – истиче Шкрипић.
Он најављује производњу Супреме и микрогранулисаних ђубрива у октобру и новембру, „фокусирани смо да продамо целокупну Супреме и Микро линију. Такође, оцењује да ће ова сезона бити одличан показатељ колико далеко продаја ђубрива може ићи, што ће утицати на још амбициозније пројекције за наредну годину.
- Пред нама су нови пројекти од којих бих истакао АПП (амонијум полyфосфат) за који се увелико спремамо кроз истраживање тржишта и његову примену у Европи и шире. Очекујемо да ће фабрика бити пуштена у рад у 2026. и увелико се спремамо за пласман овог производа на тржишту. Такође, у фокусу су нам и нове формулације за Супреме ђубрива (на бази нитрата) како би имали већи број формулација и били атрактивнији на тржишту. Увек растемо и тражимо нове купце и нова тржишта. Имамо изузетно успешне огледе за Микрогрануле у Естонији и Азербејџану и очекујемо да ће то бити одлична полазна основа за развој ових тржишта у следећој сезони. У сарадњи са нашим агро тимом ширимо примену микрогранулисаних ђубрива на ананасу на трзишту Костарике, затим радимо на уникатном рецепту примене наших Basic линије+Supreme за тржиште Тајланда, Вијетнама и Малезије (примена на тропском воћу Дуриан). Имамо охрабрујуће резултате и поносни смо на ове пројекте – закључује Шкрипић.
ФАО оценује да ће у наредних шест месеци тржиште ђубрива бити стабилно, уз побољшану доступност и приступачност три главна састојка. „Будући шокови на глобалним тржиштима ђубрива ће вероватно бити одређени развојем на енергетским тржиштима услед геополитичких или других узрока“, закључује се у Извештају ФАО. Овим поводом о домаћој производњи ђубрива и трендовима на глобалном тржишту разговарамо са Сенадом Шкрипићем, директором глобалне продаје минералних ђубрива у Еликсир групи.
- Након 2023. године која је била изузетно тешка због енормног пада у примени ђубрива и ликвидирања старих залиха, сезона пролеће 2024. је показала пораст тражње, а самим тим и стабилност у продаји и ценама генерално на свим тржиштима. Са сличним трендом смо ушли у јесењу сезону 2024, међутим ситуација на тржишту се променила и значајно је одређена са три спољна фактора. Први, да је у Европи забележена огромна суша која је утицала на приносе и самим тим и ликвидност фармера. Са друге стране конкуренција посебно из Русије је агресивна, што ставља европске произвођаче у неповољан положај. И треће, на глобалном плану ратови који се воде у Украјини и Русији и на Блиском Истоку утичу неповољно на цене енергената, пораст цена логистике и дужине трајања транспорта (посебно преко Црвеног мора). Није тајна да већина европских произвођача бележи огромне губитке и данас производе у мањем капацитету – објашњава наш саговорник.
Према Шкрипићевим речима, Еликсир група се добро носи са новонасталом глобалном ситуацијом на тржишту ђубрива, зато што има одличну синергију својих тимова, почевши од производње, логистике, набавке и продаје. Они прате тржиште, размењују информације, брзо доносе одлуке и прилагођавају се тржишту, што даје добар резултат.
Он наводи да нови производ Рхyзостарт, као и линија Микрогранулисаних ђубрива, добро стоје ове године. Пробна производња Рхyзостарта је завршена и производ је пласиран у Пољску, након чега су добили одличне реакције и нове упите. За друге земље ће, како каже, сачекати да се заврши процес регистрације који може потрајати до две године.
- Из линије Micro (Super Start и Nutriboost) продаја иде јако добро на развијеним тржиштима као сто су Аргентина, Боливија, Аустралија, Турска, Италија, Пољска, Француска, Немачка. Радује нас и продаја Нутрибооста у земљама Централне Америке где се примена фокусира на производњу ананаса што је новина и могло би се рећи да смо пионири у тој области јер ниједан конкурент до сада није развијао ова ђубрива на културама као што је ананас. Успели смо ове године и да отворимо ново тржиште за Нутрибоост, а то је Чиле – истиче Шкрипић.
Он најављује производњу Супреме и микрогранулисаних ђубрива у октобру и новембру, „фокусирани смо да продамо целокупну Супреме и Микро линију. Такође, оцењује да ће ова сезона бити одличан показатељ колико далеко продаја ђубрива може ићи, што ће утицати на још амбициозније пројекције за наредну годину.
- Пред нама су нови пројекти од којих бих истакао АПП (амонијум полyфосфат) за који се увелико спремамо кроз истраживање тржишта и његову примену у Европи и шире. Очекујемо да ће фабрика бити пуштена у рад у 2026. и увелико се спремамо за пласман овог производа на тржишту. Такође, у фокусу су нам и нове формулације за Супреме ђубрива (на бази нитрата) како би имали већи број формулација и били атрактивнији на тржишту. Увек растемо и тражимо нове купце и нова тржишта. Имамо изузетно успешне огледе за Микрогрануле у Естонији и Азербејџану и очекујемо да ће то бити одлична полазна основа за развој ових тржишта у следећој сезони. У сарадњи са нашим агро тимом ширимо примену микрогранулисаних ђубрива на ананасу на трзишту Костарике, затим радимо на уникатном рецепту примене наших Basic линије+Supreme за тржиште Тајланда, Вијетнама и Малезије (примена на тропском воћу Дуриан). Имамо охрабрујуће резултате и поносни смо на ове пројекте – закључује Шкрипић.
Најновији број
5. децембар 2024.