На територији шабачке Полицијске управе укупно је регистровано око 130.000 возила, од тога 54.000 у граду Шапцу
односу на број становника, Шабац је у самом врху у Србији. Саобраћајне гужве на главним градским улицама, нарочито у време шпица, постале су свакодневица.
Да ли саобраћајни капацитет града може да поднесе толику количну возила? Све теже, био би наједноставнији одговор. Али није то само проблем који је резервисан за Шабац и Шапчане, свугде је мање више тако. Свакако, сваком своја мука највећа, па се тако све чешће чују псовке, свађе па и претње на улицама града крај Саве. Густ саобраћај у централним градским улицама проблем је нарочито радним данима. Гужве и чекање у редовима возила није више уочљиво само у оним најоптерећенијим деловима града – Масариковој, Карађорђевој, Улици Војводе Мишића, Мачванској..све су чешће и на ободима града, обилазници. Број паркинг места је ограничен, а они који их се не домогну паркирају где стигну. Тако, није ретка појава да се заузимају зелене површине, прилази гаражама, често и простор тротоара. Иако су друштвене мреже преплављене фотографијама непрописног паркирања и коментарима који осуђују такво понашање возача, појава је и даље присутна. Ни шабачки возачи нису изузети од паркирања по систему „сва четири“, када аутомобили не само што су заустављени непрописно већ и ометају друге учеснике у саобраћају. Ни паркирања на пешачким прелазима одавно нису спорадични случајеви! Ситуацију додатно отежава непостојање или недовољан број паркинг простора за станаре, иако постоје стандарди при издавању дозвола за градњу стамбених објеката.
Фото: Глас Подриња
Два и више аутомобила по домаћинству Уколико стандард дозвољава а потреба то изискује, зашто да не? Не постоји ограничење у броју аутомобила које ће поседовати једна породица. Зашто нам онда смета ако комшија има два аута и паркира их у своје двориште и никог не омета? Одговор је у томе што често НЕ паркира у своје двориште јер га мрзи да „истерује“ аутомобиле, већ стаје испред, на улици.
Густ саобраћај у централним градским улицама проблем је нарочито радним данима. Гужве и чекање у редовима возила није више уочљиво само у оним најоптерећенијим деловима града – Масариковој, Карађорђевој, Улици Војводе Мишића, Мачванској, све су чешће и на ободима града, обилазници. Број паркинг места је ограничен, а они који их се не домогну паркирају где стигну
Склони смо томе да генерализујемо ствари, појаве и понашање, па тако за возаче и гужве на улицама волимо да кажемо да „нигде нису као овде“, „да је безобразлука и дивљања на сваком кораку“, да „свако седа за волан“. Сви су „бахати, нервозни, без имало саобраћајне културе“, наравно, сем нас самих. Да, да, нисмо ми, већ „тамо неки“.
Фото: Глас Подриња
Има ли решења? Краткорочног вероватно не. Не налазе га ни у много већим ни развијенијим градовима и државама. Градски превоз? Да се одрекнемо удобности сопственог аутомобила и лакше мобилности од куће до посла, тржног центра, школе? Како кад нам недостаје време за све обавезе које треба да завршимо у једном дану, рекли би многи и додали „ да се ослањамо на градски превоз? Брже је колима и комотније!“ Време које се утроши у тражењу паркинга се не рачуна а уме да буде еквивалентно времену вожње градским превозом. Екологија и животна средина су посебна тема. И у праву су и једни и други.. Саобраћајна култура можда не би битно смањила гужве, али би бар мало помогла успостављању реда и нормалнијем функционисању саобраћаја у градским улицама.
За сада, љути су сви: возачи на друге возаче али и на бициклисте и пешаке, бициклисти на возаче који испред њих отварају врата кад желе да изађу из паркираног возила, пешаци који нису сигурни да ли ће се возач зауставити и пропустити их на прелазу или не, и тако у круг.
Фото: Глас Подриња
Непоштовање прописа али и често помањкање стрпљења, још је један од фактора стварања гужви на градским улицама, можда и најважнији. Више саобраћајне културе можда не би битно смањило гужве, али би бар мало помогло успостављању реда и нормалнијем функционисању саобраћаја. Када се то постигне, и велики број возила, и градски превоз, и паркинг места, биће само успутни проблеми.