Инфо

19. децембар 2024.19. дец 2024.
Фото: Библиотека шабачка

Фото: Библиотека шабачка

Снежана Голић, педагог Развојног центра „Фактор“

Кад су родитељи добро, и деца су

Учити дете да су одрасли увек у праву је веома опасно. Струка пружа руку управо тад кад породица закаже. Традиционалан начин васпитања мора стално да се преиспитује. Индивидуалан приступ детету и родитељима пресудан
Власница, координаторка и педагог Развојног центра „Фактор“ из Новог Сада Снежана Голић има вишегодишње искуство у раду са децом. Након осам година рада у средњој школи и три у вртићу, креирала je ауторски програм васпитања деце кроз уметност, „Искрице“, власница је и главна и одговорна уредница портала о родитељству „Детињарије“, координаторка е- књижаре „Компас за самообразовање“ и сарадница Завода за спорт и омладину на предмету Основе педагогије у спорту. У Анексу Библиотеке шабачке у понедељак је одржала предавање „Између традиционалног и модерног родитељства“, а поводом обележавања 100 година постојања Педагошког друштва Србије. Модераторке су биле Биљана Дробњак и Данијела Живановић.

Фото: Библиотека шабачка


-Сматрам да је традиционално васпитање добро у смислу да се пита онај који је искуснији, старији и више зна, а то су углавном одрасли. Међутим, будући да су неки од нас у прошлости јако злоупотребили ту позицију да су одрасли увек у праву, традиционално васпитање је морало да падне. Мислим да је присутно одређено неразумевање људи који су искључиво за традиционално или модерно васпитање, у суштини, то није црно- бели свет. Потребно је преузети све оно што је продуктивно, добро и конструктивно из једног и другог модела, али традиционалан начин васпитања мора да се преиспитује стално. Учити дете да су одрасли увек у праву веома опасно, јер и некима који су силовали децу и који су их психички и физички малтретирали сте на тај начин дали моћ- наводи Снежана Голић за „Глас Подриња“ и додаје да у струци не постоји сагласност око дефиниције модерног родитељства.

-Порука родитељима је да је та наука „на танким ногама“ и да ће морати да укључе критичко мишљење уколико постоји могућност. Значи, узмите више извора, више педагога, уважите и старије особе из породице, баке и деке које су подигле децу, погледајте шта раде пријатељи који су пример срећних породица, па од свега тога направите неки модел за себе. У суштини, оно што ја сматрам модерним васпитањем је да се много више пази на закључке. Ако ми детету док је мало говоримо да буде послушно у свакој ситуацији, просто не могу да схватим да ће се из таквог модела развити критичко мишљење. Моји родитељи су просветни радници, из тог разлога испадне да сам јако модерно васпитана. Нису се претерано утркивали, нису ни доносили одлуке на моју наредбу. Просто су ме пустили, дали ми простора да дишем, да сам прихваћена онаква каква јесам. То је нека добра основа за развој критичког мишљења- рекла је Голићева.

Шта вас је подстакло да направите програм?
Вишегодишње искуство у пракси. Радила сам дуго у средњој школи и учинило ми се да је почетак свих проблема са којима се суочавамо много раније, па сам прешла из тих разлога у вртић, где сам након три године рада то и потврдила. Као визионар који воли нове приступе, покушала сам да сама направим програм и то је успело. Сад сам у неформалном образовању, где су програми који подразумевају део традиционалног, део модерног васпитања, много више игре него приступа учењу какав има школа, тако да сам директно у настави све време, за разлику од педагога. Програм је ваннаставни, зове се „Искрице“ и похађају га два пута недељно, међутим, велика разлика између тог и осталих програма је огромна подршка родитељима. Приметила сам да је кључ необразованост родитеља на теме које су јако битне, а њима то образовање није довољно ни понуђено. Није да они нису хтели или да одбијају сарадњу, већ су ти програми њима погрешно представљени. Све што је представљено родитељима као помоћ у суштини је помешано са неком претњом и тврдњом да нису довољно добри и да све иде из куће.

Фото: Библиотека шабачка


Родитељи су онда масовно одбијали сарадњу, док смо ми окренули другачије причу- да разумемо све њихове грешке и да је сасвим нормално, с обзиром на то да неко нема компетенције, нити му је неко понудио и помогао да их стекне, греши и да смо ту да заједно кроз све то пролазимо. Константно смо у контакту са родитељима и заједно делимо одговорност. Самим тим је и резултат њиховог рада са децом који је кључан у васпитању много бољи, па је и нама лакше да радимо. Мислим да смо се добро умрежили и да је то највећа разлика.

Како то практично изгледа?
Са децом се пуно тога ради кроз игру. На пример, педагошки део, утицај на њихово васпитање је кроз музику. Радимо ауторске песме са закључцима које као педагог бирам и певамо. Не држимо предавање, него учимо песмице. Кроз њих причам шта значи „Ум царује, снага кладе ваља“, шта значи подршка сестри, брату, испод истог срца сте порасли немојте се свађати... Они више воле то да певају него да им неко прича о томе. Кроз игру, песму, уз пуно моторичке активности. Док плешу, скачу, истовремено и уче неке ствари за које се у формалном систему седи и не помера са столице, што по мом мишљењу није у складу са природом деце. Програм иде паралелно са вртићем и школом, уписују се са минимум три године. Била је идеја да траје до девете, међутим, још увек су ту и лепо им је, па им правимо нове програме сваке године. Више од 4000- 5000 њих је прошло програм „Искрице“, прилагођен просечној деци, док је у „Фактору“ тај број много мањи, јер се више бави децом којима је потребно мало подршке у развоју.

Где су грешке у раду са децом? Како помажете родитељима да пронађу баланс?
Прво, сами циљеви, очекивања родитеља би требало да се прошире, да не буде само фокус на оценама, већ на широј слици о том детету, свему оном што не можемо да оценимо, а то је однос према родитељима, баки, деки, према својој соби, свом друштву, како се сналазе на рођенданима... Када бисмо ми дали свему томе оцене као што дајемо репродукцији знања у школи, онда бисмо имали неку просечну оцену деце потпуно другачију него тренутно. Многи родитељи су фокусирани само на оцене и ту праве у суштини огромну грешку. Међутим, и пре тога, у вртићу, они имају очекивања која су доказива. Јеси ли научио напамет песмицу, да ли знаш слова, све што је мерљиво, а промиче им оно што је немерљиво, а много важније- однос између њих, што је у ствари темељ за све касније. Ту се често односи одмах у старту поремете због нереалних очекивања, оних која су у складу са њиховим карактером, а не са карактером тог детета.

Тако се мени десило да ја која сам причљива добијем ћерку која је потпуно другачија од мене. Ако не учим и покушавам од ње да правим себе, пореметићу јој природни развој и све касније ће ићи тешко. Једна од битних тачака је да ту децу сутра неће усрећивати мама и тата, већ потпуно други људи, нова породица, посао, пријатељи, кумови. Пуно радимо на томе да родитељи схвате да их припремају за добре односе са људима који ће их усрећити, што негде искључује презаштићивање и да им се угађа превише, па да они буду неспособни за те нове односе, јер им ништа није довољно добро, или занемаривање, где си ти увек онај који ћути и трпи. То су нека два екстрема. Моја искуства говоре да, уколико смо ми одрасли добро, и деца су са нам добро. Мислим да је институција та која пружа руку управо тад кад породица закаже, а ми смо почели да баш тад одбијамо сарадњу.У мом начину рада је обрнуто. Где је већи проблем са породицом, укључена сам више, где је мањи проблем, мени је лакше.
Д.Д.

Најновији број

13. март 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa