Закон је предвидео да је онај ко изнесе блато на пут, дужан и да га очисти
Блато на путу - непредвидива препрека
Градска одлука: Забрана прљања пута
Одговорност за чишћење блата са пута јесте у извођачу радова. После довоза и одвоза материјала обавеза инвеститора радова на градилиштима јесте да обезбеди да на пут изађу камиони чистих пнеуматика чиме се утиче на чистоћу улица али првенствено, на безбедност свих учесника у саобраћају. Кад падне и најмања киша или се отопи снег, тротоаре и коловозе крај градилишта прекрије блато. Грађани се жале да је од блата које спада са точкова камиона који одвозе земљу са градилишта немогуће проћи.
- Две куће од моје почела је изградња зграде, а у близини се руши још један објекат па претпостављам да ће се и ту ускоро зидати. Немам ништа против, лепо је кад се гради, ту су ионако били неки полупорушени и напуштени објекти, али ових дана тешко је проћи а да се не искаљаш до колена. Не бих да изгледа да сам од оних лоших комшија који се на све жале и све им смета, али досадило ми је да „гацам“ по блату усред града. И аута кад прођу, залепи им се блато на точкове које се тако разнесе до пола улице. Знам да неће довека бити тако, али мислим да постоји неко правило, неки закон који би наложио да се пре изласка на улицу мало оперу точкови камиона – прича И.Ђ.
Фото: "Глас Подриња"
И постоји. Потражили смо одговор на питање суграђанина у Закону о безбедности саобраћаја на путевима у Србији који прописује обавезу да возила која излазе са земљаног пута буду чиста и да не представљају опасност за остале учеснике у саобраћају. Решење проблема је релативно једноставно и своди се на редовно чишћење возила, нарочито точкова. На излазу са градилишта требали би бити постављени системи за прање точкова, а пракса је показала и да обично црево за прање углавном „завршава посао“.
И градском Одлуком о комуналном уређењу дефинисана је забрана прљања путева.
-У суштини врло је тешко утврдити ко је „испрљао“ пут, једино ако би баш инспектор налетео и видео. Најчешће се налог даје да се блато опере или грађевински материјал који се превози и спадне са камиона или приколице уклони. Углавом се поступа по информацији, тамо где не може да се утврди ко је конкретно запрљао пут, када се даје налог градским комуналним предузећима да се опере улица. Тамо где је рецимо градилиште, инвеститор између осталог у плановима рада дефинише и тај сегмент прљања прилаза – наводе у инспекцији.
ЗОБС: При укључивању у саобраћај са земљаног пута као и са површина на којима се не врши саобраћај, возач не сме на точковима возила износити блато на пут са савременим коловозом
Иначе, кретање теретних моторних возила на ужем подручју Шапца регулисано је градском Одлуком о режиму саобраћаја према којој је саобраћај за оваква возила у граду забрањен. Изузетак су теретна возила чија предузећа имају дирекције у самом граду или је реч о организованим радовима, за шта се издају посебне дозволе. Ограничења у погледу тонаже постоје за камионе који улазе у пешачку зону.
Посебан проблем представља блато са точкова трактора и теретних возила које се у сеоској средини наноси на саобраћајнице. Проблем је најуочљивији током сезоне пољопривредних радова. До проклизавања точкова може доћи приликом најмање непажње, нарочито ако се у условима смањене видљивости или падавина, не прилагоди брзина. И возачи трактора и других пољопривредних машина дужни су да очисте пут од блата које су на њега нанели. То значи да су и законски обавезни да поступају одговорно и да предузму све неопходне мере како би се спречило да блато које су нанели на пут представља опасност за друге учеснике у саобраћају. Непридржавање ове законске одредбе може имати озбиљне последице. Возач може бити кажњен новчано али и ако се због неочишћеног пута догоди саобраћајна незгода, возач који је блато нанео на пут, може бити одговоран за насталу штету, у тежим случајевима и кривично одговарати, или му бити одузета возачка дозвола. Наравно, најпре се мора доказати одговорност.