Ђачка производња на школској економији Средње пољопривредне школе
Врхунске саднице - производ знања и вештине
Највернији купци су им управо грађани који истичу како управо на овом месту могу да пазаре расад врхунског квалитета
Ученици Средње пољопривредне школе у Шапцу на школској економији производе саднице врхунског квалитета. Ове саднице, као и ранијих година, намењене су продаји, а сва зарађена средства иду у ђачки фонд. Прошле године суграђани су чекали у реду за производе вредних руку средњошколаца. Они су им и највернији купци и истичу како управо на овом месту могу да пазаре најквалитетнији расад.
Посетили смо их једног мартовског дана како бисмо видели како напредује производња и када ће ове године организовати продајни базар.
Практична настава као темељ знања Ученица треће године Касијана Марковић истиче колико јој значи што стечена теоријска знања може да примени у пракси.
Фото: "Глас Подриња"
-Тренутно се бавимо пикирањем разних сорти парадајза као што су биг биг, воловско срце, медено срце, ту је и сорта амати паприке, а у понуди имамо и краставац. Ових дана услови су отежани због обилне кише и мразева, али се сналазимо и радимо успешно. Пратимо биљке током целог процеса, од сетве, па до продаје. Захтевни су и паприка и парадајз и морамо да бринемо нон- стоп о њима, заливамо, проветравамо- појашњава Касијана.
Иако раније није имала додира са овом граном пољопривреде, сада је, каже, заволела посао.
-Никада се тиме нисам бавила, али сад ми је занимљиво и планирам да се пољопривредом бавим и убудуће. Научила сам како се брине о биљкама и како се теоријска знања претварају у практична- прича Касијана.
Јована Петровић, која је недавно освојила прво место на Републичком такмичењу за пољопривредне техничаре, посебно истиче колико је важно што знања из школе преноси и у породично домаћинство.
-Значи ми много то што радимо на пракси, зато што знање из школских клупа, из учионица, примењујемо овде на практичном делу и потом примењујемо исто тако и код куће, унапређујемо нашу пољопривредну производњу- напомиње Јована.
Фото: "Глас Подриња"
Квалитет загарантован Произведу око 30 хиљада садница паприке и парадајза, краставца, тиквица, али не само то, већ и саднице цвећа које саде у парку и око школе. У свему томе учествују ученици од првог до трећег разреда, пољопривредни техничари, као и инжењери хортикултуре. Кажу, кад је вруће, тешко је у пластенику, као и напољу, где је производња на отвореном, па се онда праве мало чешће паузе и раније почињу са послом.
Чињеница да је сваке године потражња већа од понуде довољно говори о потребама и квалитету производње. Семена су сертификована и набављена преко тендера, а добар глас о расаду проналази пут до све већег броја људи. Верни и дугогодишњи купци препоручују нове и тако се шири круг. Имајући у виду ограничене капацитете, не могу довољно да произведу спрам потреба. Пакују и продају, труде се да све услуже и никог ко дође тај дан да пазари не врате празних руку. Раде комплетно све- од сетве до финалног производа. Технолози производе и цеђени парадајз. У понуди су и купус, карфиол, зелена салата, спанаћ, лук. Башта обухвата 30 ари и ту саде парадајз и паприку.
Фото: "Глас Подриња"
Мотив више Мишку Лукић затекли смо у пикирању парадајза. Објаснила нам је да се саднице прво сеју, а након појаве четири стална листа, пикирају у веће чашице ради бољег развоја корена. Када достигну висину од око 15 центиметара, пресађују се на стално место.
-Већ сам трећу годину овде. Прво смо скупљали лишће за компост, па припремали смешу за садњу. Сада пикирамо и ускоро креће продаја. Док радимо, дружимо се, слушамо музику и правимо добру атмосферу. Најбољи квалитет расаде је овде, људи знају шта купују- истиче Мишка.
Фото: "Глас Подриња"
Учешће у целом процесу- од припреме компоста, сетве, неге биљака до финалне продаје- снажан је мотив за ученике. Када им је дата одговорност, они се труде да оправдају указано поверење, а повратна реч купаца за њих је највећа награда.
Организована продаја ове године почиње крајем априла, као и ранијих година, а школа ће благовремено обавестити грађане о тачном термину.