Berza

  • aero 850 ⚫ 0,00%
  • dinnpb 5.644 ▲ 5,34%
  • enhl 680 ⚫ 0,00%
  • fint 585 ▲ 1,39%
  • fito 2.909 ⚫ 0,00%
  • gmon 2.000 ⚫ 0,00%
  • impl 3.300 ⚫ 0,00%
  • ineu 44.524 ▲ 2,83%
  • jmbn 6.927 ▲ 3,39%
  • kmbn 3.300 ⚫ 0,00%
  • kmbnpb 1.241 ▲ 7,91%
  • lsta 532 ▲ 0,19%
  • niis 707 ▼ -0,14%
  • pdza 8.500 ⚫ 0,00%
  • stotn 180 ⚫ 0,00%
  • trbg 4.400 ▲ 10,00%
  • ztpk 570 ▲ 3,64%
(10. maj 2012.)
SEĆANjA NA STARI ŠABAC

PRVI AEROPLANI IZNAD ŠAPCA

Ovaj tekst je nastavak iz prethodnog broja lista i prikaz je vazdušnih akcija oko Šapca i dela razvoja srpskog vazduhoplovstva u toku Prvog svetskog rata. Prvi aeroplani iznad Šapca nažalost bili su neprijateljski, odnosno austro-ugarski koji su u vreme Prvog svetskog rata bili stacionirani u Klenku. Bili su to laki aeroplani sa namenom da preleću Savu i snimaju naše položaje. Njihovi piloti bili su superiorni na nebu iznad Šapca znajući da se naše vazduhoplovne snage nalaze čak u Nišu. U međuvremenu srpska vlada tražila je pomoć od Francuske gde je obučeno nekoliko naših pilota i dobijena dva aviona ,,Blerio“ tako da smo mogli da se suprostavimo austro-ugarskom vazduhoplovstvu. Počinje rat nad nebom Srbije u kojem se ističe naš pilot vazdušni podnarednik Miodrag Tomić, rođen 1888. godine u Stragarima kod Kragujevca. Tomić je 1913. -1914. godine sa izviđačkim avionom ,,Blerio“ izvršavao borbene zadatke u reonu Valjevo, Šabac, Loznica, Jarak, Obrenovac. On je izviđao kretanje neprijateljskih jedinica, procenjivao njihovu vojnu moć i namere, o čemu je izveštavao Komandu srpskog vazduhoplovstva. Ali nije sve išlo lako. Bilo je kvarova na avionima, prinudnih sletanja, gubljena orijentacije pri lošim vremenskim uslovima pa čak i susreta sa neprijateljskim avionima. Prilikom povratka sa izviđanja Kupinova 27.8.1924. godine nad Mišarskim poljem došlo je do ,,vazdušnog“ susreta Tomića i austro-ugarskog pilota koji je na njega pucao iz pištolja. Naš pilot Tomić nenaoružan obrušio je svoj avion ka zemlji i tako se spasao. Bila je to prva vazdušna borba u Prvom svetskom ratu. Letilište za Tomićev avion nalazilo se kod sela Cerovca na njivi Julićanki u blizini puta Šabac-Valjevo koji je služio Tomiću za lakšu orijentaciju pri sletanju. Sa tog „aerodroma“, bolje reći livade gde je skrivao svoj avion, Tomić je tokom septembra, oktobra i delom novembra 1914. godine imao jedanaest uspešnih izviđačkih letova u reonu Šapca. Pri tome je ometao podizanje austro-ugarskih izviđačkih balona. Bilo je i povlačenja od brojnijih neprijateljskih aviona (deo podataka dobijen od istraživača Branka Stanića). Treba napomenuti da u ovim prvim mesecima srpskog vazduhoplovstva avioni na sebi nisu nosili nacionalna obeležja pa su naši vojnici iz neznanja često pucali na svoje avione. Naša komanda vazuhoplovstva bila je primorana da vojnicima deli crteže naših aviona kako bi ih prepoznavali i ne bi pucali na njih. U toku prvih Tomićevih zadataka on je otkrio da se neprijatelj priprema da podigne most preko Save u okolini Šapca. Već je počeo da pada mrak. Izgubio je orijentaciju i bio prisiljen da sleti u seosko dvorište u Beloj Crkvi. Avion ,,Blerio“ imao je mogućnost dogradnje sedišta za još jednog pilota tako da du periodu od 1. do 14. avgusta piloti Stanković i Novičić izviđali teren Drine u reonu Loznice i Lešnice. Na avionu dolazi do kvara motora i oni se prinudno spuštaju u blizini Zavlake. Neprijateljska pešadija im se približava i pilot Nikolić skida krila sa aviona i oštećuje ih kako avion ne bi ispravan došao u ruke neprijatelju. Srpske snage uspevaju da potisnu neprijatelja. Pokvareni avion se demontira i odnosi u našu pozadinu. U isto vreme priprema se novi aerodrom „Stupničko polje“. Na njemu se sklapa novi dvosed ,,Blerio“ sa kojim Stanković i Novičić izviđaju pravac Šabac - Jarak - Obrenovac. Pilot Tomić je 26. avgusta leteo iznad Šapca, Klenka, Jarka, Buđanovaca i spustio se u Jevremovcu. Naređenjem vrhovne komande formira se 29. avgusta 1924. godine Aeroplansko odeljenje Šumadijske divizije prvog poziva narodne vojske. Avijatičar je sada potporučnik Miodrag Tomić. U odeljenju su i deset vojnika, tri vozača, jedna zaprežna kola i avion jednosed ,,Blerio“. Aerodrom je u Cerovcu odakle Tomić leti od 21. do 19. avgusta 1914. godine iznad Šapca, Klenka, Jarka i Mitrovice. Odeljenje se privremeno prebacuje u Skelu i 15. septembra ponovo vraća u Cerovac. Za vojsku Srbije malobrojni avioni bili su dragoceni i zato su se često i brzo menjale lokacije aerodroma, kako im neprijatelj ne bi ušao u trag. Sve se vrtelo oko Save i Šapca dok nije počelo povlačenje srpske vojske ka Solunu. U međuvremenu naši avioni se opremaju sa mitraljezima, granatama i bombama. Ne služe samo za izviđanje. Rat na nebu Srbije se širi, a u ispomoć stiže nam avijacija iz Francuske. Sada svi avioni imaju svoje oznake na krilima i repnim stabilizatorima. Zna se čiji je avion na nebu. Nažalost, među njima više nema Tomićevog ,,Blerija“. On je bio poslednji srpski pilot koji je leteo u Albaniji gde je 23. januara 1916. godine jak vetar oborio njegov avion. Miodrag Tomić je tom prilikom poginuo. Ovo je samo mali deo ratnih zbivanja na nebu Srbije i Šapca (podaci sa njnjnj.paluba.info). Šapčani, sećajte se hrabrog pilota Miodraga Tomića kojeg neprijateljsko zrno iznad Mišara „nije htelo“ i koji je hrabro čuvao plavo nebo iznad Šapca, a kasnije i širom Srbije.

Najnoviji broj

14. novembar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa