Foto: Pixabay
Kupovina „na klik“
Sve je popularnija onlajn kupovina, reklame šoping aplikacija preplavile društvene mreže i sajtove
Bilo koji internet pretraživač da se koristi, nemoguće je izbeći oglase koji reklamiraju platforme za kupovinu preko mreže. Isticanje raznih popusta, akcijskih cena, povoljnosti i odobrenih bonusa, savremenog potrošača mami na otvaranje takvih ponuda a onda i naručivanje, često i nepotrebnih sitnica.
Vrednost kupovine preko interneta prošle godine povećana je za oko 40 odsto u odnosu na prethodnu i iznosila je 114,4 milijarde dinara. U 2023. godini zabeleženo je 59,2 miliona plaćanja, objavila je Narodna banka Srbije.
Kombinacija proizvoda po pristupačnim cenama i lakoća kupovine dve su ključne stvari koje su uticale na to da se i kupci u Srbiji okrenu kupovini putem interneta. Platforma „Temu“ trenutno je jedna od najpopularnijih takve vrste iako je relativno skoro stigla na ovdašnje tržište. Teško je naći nekoga ko, makar iz znatiželje, nije poručio bar neku sitnicu, komad garderobe ili neku kuhinjsku potrepštinu od ovog kineskog prodavca. Čak i oni verni korisnici onlajn giganata poput Alibabe, Aliexpresa, Amazon-a i eBay-a, nisu odoleli bar da pregledaju a najčešće i instaliraju i koriste pogodnosti Temu šoping aplikacije.
Ne mora da se gubi vreme i čeka u redovima, sve je dostupno u bilo koje doba dana i noći. Cene i uslovi kupovine su jasni, roba stiže na kućnu adresu, neki su od razloga zbog čega se pri kupovini najčešće poteže za tastarurom i „mrežom“.
-U mojoj porodici muž je taj koji je „navučen“ na onlajn kupovinu. Najčešće su to neke sitnice, uglavnom za kuhinju koje ne koštaju mnogo a dobro dođu u svakodnevnoj upotrebi. Iskustva su različita, najčešće dva zadrži a jedan baci, ali ne odustaje baš zato što ne košta mnogo a zanimljivo mu je – kaže jedna Šapčanka.
-Nemam iskustva sa stranim platformama, samo sa domaćim. Naručujem najčešće obuću jer se taj način ispostavo kao jeftinija kupovina jer prodavci odobravaju određene popuste na onlajn kupovinu. Uglavnom je sve u redu i ono što bih istakla kao prednost je to što većina prodavaca odobrava povraćaj odnosno zamenu robe ako je recimo neodgovarajući broj u pitanju i ne naplaćaju ponovnu dostavu. Ono što mi se ne sviđa nema veze sa samom prodajom već sa dostavljačima, dešava se da samo ubace u poštansko sanduče obaveštenje o prispeću pošiljke iako je neko u to vreme sigurno bio kod kuće – navodi jedna od sugrađanki u anketi koju je sproveo Glas Podrinja.
Kako Glas Podrinja saznaje, distributeri pošiljki imaju pune ruke posla. U radnoj jedinici šabačke Pošte, od početka „pomame“ naručivanja preko interneta, za trećinu je povećan broj paketa. „Jedva stižemo da isporučimo sve pošiljke, na svim reonima je isto i takva je situacija i sa drugim gradovima, nisu samo Šapčani online kupci“, kažu u Pošti. „Haos“ je i u drugim kurirskim službama od kada su angažovani za isporuku, konkretno „Temu“ pošiljki.
Ono čemu se distributeri, a naročito radnici u kurirskoj službi nadaju je da će interesovanje ipak vremenom splasnuti jer „kao i sve što je novo, samo je određeno vreme i zanimnjivo“, navode. Ono što je interesantno, takođe priznaju da ni oni a ni članovi njihovih porodica nisu odoleli kupovini potrebnih i nepotrebnih stvari sa neke od popularnih aplikacija za kupovinu.
Vrednost kupovine preko interneta prošle godine povećana je za oko 40 odsto u odnosu na prethodnu i iznosila je 114,4 milijarde dinara. U 2023. godini zabeleženo je 59,2 miliona plaćanja, objavila je Narodna banka Srbije.
Ne mora da se gubi vreme i čeka u redovima, sve je dostupno u bilo koje doba dana i noći. Cene i uslovi kupovine su jasni, roba stiže na kućnu adresu, neki su od razloga zbog čega se pri kupovini najčešće poteže za tastarurom i „mrežom“
Kombinacija proizvoda po pristupačnim cenama i lakoća kupovine dve su ključne stvari koje su uticale na to da se i kupci u Srbiji okrenu kupovini putem interneta. Platforma „Temu“ trenutno je jedna od najpopularnijih takve vrste iako je relativno skoro stigla na ovdašnje tržište. Teško je naći nekoga ko, makar iz znatiželje, nije poručio bar neku sitnicu, komad garderobe ili neku kuhinjsku potrepštinu od ovog kineskog prodavca. Čak i oni verni korisnici onlajn giganata poput Alibabe, Aliexpresa, Amazon-a i eBay-a, nisu odoleli bar da pregledaju a najčešće i instaliraju i koriste pogodnosti Temu šoping aplikacije.
Ne mora da se gubi vreme i čeka u redovima, sve je dostupno u bilo koje doba dana i noći. Cene i uslovi kupovine su jasni, roba stiže na kućnu adresu, neki su od razloga zbog čega se pri kupovini najčešće poteže za tastarurom i „mrežom“.
Vrednost kupovine preko interneta prošle godine povećana je za oko 40 odsto u odnosu na prethodnu i iznosila je 114,4 milijarde dinara. U 2023. godini zabeleženo je 59,2 miliona plaćanja, objavila je Narodna banka Srbije
-U mojoj porodici muž je taj koji je „navučen“ na onlajn kupovinu. Najčešće su to neke sitnice, uglavnom za kuhinju koje ne koštaju mnogo a dobro dođu u svakodnevnoj upotrebi. Iskustva su različita, najčešće dva zadrži a jedan baci, ali ne odustaje baš zato što ne košta mnogo a zanimljivo mu je – kaže jedna Šapčanka.
-Nemam iskustva sa stranim platformama, samo sa domaćim. Naručujem najčešće obuću jer se taj način ispostavo kao jeftinija kupovina jer prodavci odobravaju određene popuste na onlajn kupovinu. Uglavnom je sve u redu i ono što bih istakla kao prednost je to što većina prodavaca odobrava povraćaj odnosno zamenu robe ako je recimo neodgovarajući broj u pitanju i ne naplaćaju ponovnu dostavu. Ono što mi se ne sviđa nema veze sa samom prodajom već sa dostavljačima, dešava se da samo ubace u poštansko sanduče obaveštenje o prispeću pošiljke iako je neko u to vreme sigurno bio kod kuće – navodi jedna od sugrađanki u anketi koju je sproveo Glas Podrinja.
U 2023. godini zabeleženo je 59,2 miliona plaćanja za onlajn kupovinu, objavila je Narodna banka Srbije. Podatak u koji NBS nema uvid je plaćanje pouzećem koji znatno povećava broj porudžbina putem interneta
Kako Glas Podrinja saznaje, distributeri pošiljki imaju pune ruke posla. U radnoj jedinici šabačke Pošte, od početka „pomame“ naručivanja preko interneta, za trećinu je povećan broj paketa. „Jedva stižemo da isporučimo sve pošiljke, na svim reonima je isto i takva je situacija i sa drugim gradovima, nisu samo Šapčani online kupci“, kažu u Pošti. „Haos“ je i u drugim kurirskim službama od kada su angažovani za isporuku, konkretno „Temu“ pošiljki.
Ono čemu se distributeri, a naročito radnici u kurirskoj službi nadaju je da će interesovanje ipak vremenom splasnuti jer „kao i sve što je novo, samo je određeno vreme i zanimnjivo“, navode. Ono što je interesantno, takođe priznaju da ni oni a ni članovi njihovih porodica nisu odoleli kupovini potrebnih i nepotrebnih stvari sa neke od popularnih aplikacija za kupovinu.
S.G.
Najnoviji broj
16. januar 2025.