Info

4. septembar 2025.4. sep 2025.
Foto: Privatna arhiva

Foto: Privatna arhiva

Registracija plovila za sport i razonodu

Čamac na reci

Ukoliko ste vlasnik ili planirate da nabavite plovilo namenjeno sportu i razonodi, morate znati da osim što se podrazumeva da imate dozvolu za upravljanje, svako plovilo treba da bude registrovano
Registracija je zakonska obaveza koja obezbeđuje sigurnost kada sa čamcem isplovite na vodu, ali i potvrđuje vlasništvo i tehničku ispravnost plovila. Za uspešnu registraciju, ključno je pripremiti svu potrebnu papirologiju, a poseban akcenat je na idejnom projektu i tehničkoj dokumentaciji. U Šapcu, ovim poslovima se bavi diplomirani mašinski inženjer Dragoljub Vasić.

- Na području Lučke kapetanije Sremska Mitrovica, odavde do Sjenice, jedino sam stručno lice koje se bavi ovim poslom. Nema puno kolega ni u drugim kapetanijama, tek nas nekoliko – kaže Vasić i pojašnjava sam proces registracije plovila. Kako navodi, sve što isplovi, bilo da je upravljanje na veslo ili motorni pogon, mora da bude i registrovano.

Foto: "Glas Podrinja"


- Svako plovilo mora da bude registrovano bez obzira na materijal od kojeg je napravljeno. Da bi se izvršila registracija, a u ovom slučaju se odnosi na samogradnju, plovilima za sport i rekreaciju, mora najpre da se uradi idejni projekat. Sledi provera i overa u nadležnoj Lučkoj kapetaniji, uplata propisanih taksi nakon čega se dobija plovidbena dozvola za čamac, splav i slično plovilo. U kapetaniji se obavlja i polaganje za upravljanje. Za profesionalne „čamdžije“ to je dozvola B kategorije, za amatere i rektreativce A kategorije. Vlasnik dozvole B kategorije može da dobije i međunarodnu dozvolu i da ide međunarodnim plovnim putevima. Sa A kategorijom, ograničenje je za plovne puteve u Srbiji. Ukoliko ste recimo kupili čamac od nekog, mora se najpre sklopiti kupoprodajni ugovor uz overu kod notara, sledi procena u Upravi prihoda i po uplati poreza na prenos apsolutnih prava, uradi se prenos, slično kao kod kupovine polovnog automobila. Registracija traje tri godine posle čega se obnavlja – objašnjava Dragoljub Vasić.

Foto: "Glas Podrinja"


Idejni projekat i tehnička dokumentacija sadrže sve neophodne informacije o plovilu: namenu, dimenzije, materijal izrade i opšti izgled, sve aspekte plovila - od statičkih proračuna do rasporeda opreme i instalacija.

- Posle tri godine, odnosno nakon te prve registracije, nije potrebno ponovo raditi idejni projekat već se samo uplate takse. Kad je polaganje za upravljanje u pitanju, dobijena dozvola je trajna. Jedan od uslova za registraciju plovila je i originalan račun. Ako je plovilo iz uvoza, mora imati carinsku deklaraciju, fakturu ako je novo, ako je polovno, račun od prodavca. Svu dokumentaciju ja nosim u Kapetaniju, i to važi za metalne, drvene čamce, pojedine tipove katamarana i splavove, sve ono što spada pod termin „samogradnja“. Postoje i neki posebni uslovi kao što je recimo debljina lima, ili obaveza posedovanja atesta ukoliko splavovi imaju plastičnu burad. Ali, ako se sve uradi prema projektu, nema problema oko registracije. U nekim gradovima koje imaju marine, uslov da bi plovilo uopšte moglo da bude tu ostavljeno, jeste da je registrovano odnosno da ima plovidbenu dozvolu ili plutajuću dozvolu ako se radi o splavu – naglašava Vasić.

Foto: Privatna arhiva


Kontrolu da li je plovilo registrovano i da li onaj ko njime upravlja ima za to i dozvolu, obavlja rečna policija. Ipak, prema navodima našeg sagovornika, na ovom delu reke Save kako predpostavlja, ima dosta čamaca sa pentama ili bez, koji nisu registrovani a ipak se dešava da zaplove.
​S.G.

Najnoviji broj

23. oktobar 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa