Berza

  • aero 869 ▼ -3,01%
  • dinnpb 3.650 ⚫ 0,00%
  • enhl 645 ⚫ 0,00%
  • eroz 3.040 ▲ 3,90%
  • fito 2.800 ▼ -0,04%
  • impl 3.300 ▲ 2,74%
  • irtl 755 ▲ 11,03%
  • jgpk 2.018 ▼ -0,10%
  • kmbn 3.249 ▼ -1,55%
  • kmbnpb 1.295 ▲ 3,60%
  • niis 680 ⚫ 0,00%
  • rso19182 104,60 ▲ 1,74%
  • stotn 180 ▼ -10,00%
  • tgas 11.605 ▼ -1,98%
  • tlkb 10.000 ⚫ 0,00%
  • vbse 1.760 ⚫ 0,00%
  • ztpk 460 ▲ 2,22%
(8. januar 2015.)
JOGA ““ HARMONIJA DUHA I TELA

DISANjE JE ŽIVOT

Sa udahom se rađamo, sa izdahom umiremo. Od disanja zavisi život, a od ispravnog disanja vitalnost i zdravlje.
Osnovna uloga disanja je da snabde krv kiseonikom i da eliminiše ugljendioksid i ostale produkte metabolizma. Zapadna učenja iznose jasne dokaze da fizičko zdravlje zavisi od pravilnog disanja. Na Istoku se veruje da je disanje povezano i sa povećanjem mentalne snage, samokontorlom, jasnijim razmišljanjem, duhovnim rastom. Bez obzira da li vezu između pravilnog disanja i zdravlja posmatramo sa stanovišta Istoka ili Zapada, ona je uočena, potvrđena i protumačena.
Ljudima obično nisu potrebna nikakva uputstva za disanje jer čovek prirodno diše. Civilizacija i moderni način života menjaju sve, pa i kvalitet daha. Svakodnevni posao, porodica, razni pritisci, strahovi, ubrzan način života, bes, tuga i slično dovode do nagomilavanja emocija i grča glavnog respiratornog mišića, dijafragme. Pogrbljen stav u ramenima, vratu, grudnom košu, slaba fizička aktivnost izazivaju blokade interkostalnih mišića, a samim tim i blokadu disanja. Disanje postaje plitko, površno, ubrzano, a kao posledica toga nastaje poremećaj njegove uloge u organizmu što dovodi do pojava mnogih bolesti.
- Drevni jogiji kao da su bili vidoviti i znali koliko će tehnike disanja i relaksacije biti potrebne savremenom čoveku. Tehnike disanja u jogi zovu se pranajame. Kod praktikovanja pranajama radimo sa dahom kako bismo eliminisali blokade u telu. Za njihovo praktikovanje potrebni su određeni uslovi i to da prostorija u kojoj se izvodi bude provetrena, kičma prava u ispravnom položaju. Potrebno je prvo postići svesnost o prirodnom, običnom, opuštenom disanju, dok ono ne postane smireno i tiho, odnosno dok se dijafragma ne opusti. Blagodeti jogičkog disanja su mnogostruke i njeni efekti se ispoljavaju na fizičkom, mentalnom, emotivnom i suptilnom nivou. Održava se telesno zdravlje, pročišćava krv, povećava apsorpcija kiseonika, ojačavaju pluća i srce, masiraju se abdominalni organi, poboljšava varenje, balansira rad sa unutrašnjim lučenjem ““ kaže Tanja Tadić, diplomirani instruktor joge i član Evropske i Joga alijanse Srbije, iz Ananda joga centra.
Treba naglasiti da se praktikovanje vežbi disanja mora izvoditi pod kontrolom iskusnih učitelja i joga terapeuta. Na primer, kod oboljenja pluća sve vežbe disanja kao i ostale vežbe, rade se nežnije i sporije, posebno izdisanje koje je duže da bi se pluća što sporije, a potpuno ispraznila. Jedna od vežbi disanja koja se često spominje na svakom joga času je uđaji disanje. To je veoma važna pranajama sa kojom je svaki iskusan vežbač upoznat.
Uđaji disanje - izvođenje: Sedite na pod prekrštenih nogu ili udobno u stolicu. Bitno je da su leđa potpuno prava, a ramena opuštena. Usmerite pažnju na sopstveni dah i prirodan ritam disanja. Osetite dah koji teče, suptilno i polako. Dok tako lagano i svesno dišemo kroz nos pažnju prenesemo na mišiće grla tako da ih blago suzimo. Dok dišemo osećamo kako vazduh prijatno, usporeno struji kroz blago stegnuto grlo ““ glotis. Sa udahom dah silazi u stomak koji se nadima. Pratimo kako se vazduh gore do vrha pluća polako penje, tj. „pakujemo vazduh“. Sa izdahom stomak se uvlači. Pokušamo da usporimo i produžimo izdah. Bitno je da se dah ne modifikuje na silu nego polako. Malo po malo navići telo i pluća na njega.
Ovu vežbu disanja raditi ujutru ili kada osetite potrebu da se oslobodite napetosti.
O. Gavrilović

Najnoviji broj

11. jul 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa