ШАБАЦ МОЈЕ МЛАДОСТИ: ШАБАЧКИ БИОСКОПИ
ПАРИЗ ОД НЕЗАБОРАВА (1)
Шабац је педесетих/шездесетих прошлога века предњачио по броју биоскопских сала у односу на број становника. Париз, Касина, Дом Синдиката, Летња башта, Дом ЈНА, ХИ Зорка, МЗ Жика Поповић, биоскопске сале и салице по шабачким школама/предузећима, селима.
Биоскоп Париз се налазио на почетку Карађорђеве, парна страна, препопута данашњег тржног центра Кифла и хотела Слобода. Прве филмове гледао сам као основац, са школом/Јанкова, домаћи: Живјеће овај народ/Чаробни мач. У првом, Немци вешају партизанку Јагоду, неће да ода брата и драгана свога, партизане. Узвикује: Вешајте! Живјеће овај народ! У другом, обрада наше народне бајке Баш челик. Недавно сам их поново гледао, на диску. И даље су за мене врх наше кинематографије, у мору новокомпонованих небулоза.
Париз је имао три излога. Текући филм у једном, с плакатима и фотографијама, у другом - следећи филм, у трећем - очекујемо за месец/два. Пројекције: од четири, за нас, дечурлију. Станлио и Олио, тј Дебели и Мршави, Пат и Паташон, Абот и Костело, браћа Маркс, Тарзан, Дин Мартин и Џери Луис, и наравно Чаплин! Од шест, за средњошколце - Рат светова, Црни бисери, Маријана моје Младости, Девојка са реке, Горки пиринач... Од осам за родитеље и студенте - Источно од раја, Бунтовник без разлога, Див, Дивљак, Роко и његова браћа, Кармен Џонс “ Џемс Дин, Марлон Брандо, Ален Делон, Хари Белафонте... Прошверцујеш ли се на пројекцију која није за твој узраст, чека те смањење оцене из владања. Карте смо вадили на благајни, у узаном ходнику, прикљештени зидом и гвозденом шипком/штанглом. У ред смо чекали од раног јутра, благајна се отварала некад у десет пре подне, некад у један поподне. Отимачина око седишта у првом реду, што ближе глумцима. Дају ти по две карте, да не препродајеш, потражња већа од понуде. Узане бетонске степенице воде на спрат, у собичак за киноапаратера. Он, директор биоскопа, касирка, цепач карата, разводник и редар биле су главне фаце у Шапцу. Какве комитетлије, директори, партијски секретари, омладински активисти. Дотури ли им се карта, пукне брука, па током целе пројекције падају добацивања.
Париз је имао први велико платно у ех Југи, синемаскоп. Полукружно. Постојала су два улаза/излаза. На главни можеш, ако си одрастао, сат или два раније у бифе. Слушаш радио, пијуцкаш, набадаш ћевапе. Ту су и степенице, враташца се отворе устај, дај карту цепачу, улази у салу, редари те спроводе до твог седишта. У бифеу, урамљене фотографије, нигде Тита, само глумице и глумци: Мерлинка, Софија Лорен, Ђина Лолобриђида, Жерар Филип, Џон Вејн... Беху и сепареи, са под два и четири седишта. Момак и девојка/два другара и две френдице. Приде, навучете завесу од црвеног сатена. Жива згода за љубовисање. После мама пита: Где сте сине/кћери били? У Паризу, мама. Шта сте радили? Ништа. Гледали филм. Имали смо и цигарет паузе, између две ролне, кад се врата отворе изађемо и задимимо.
Биоскоп Париз се налазио на почетку Карађорђеве, парна страна, препопута данашњег тржног центра Кифла и хотела Слобода. Прве филмове гледао сам као основац, са школом/Јанкова, домаћи: Живјеће овај народ/Чаробни мач. У првом, Немци вешају партизанку Јагоду, неће да ода брата и драгана свога, партизане. Узвикује: Вешајте! Живјеће овај народ! У другом, обрада наше народне бајке Баш челик. Недавно сам их поново гледао, на диску. И даље су за мене врх наше кинематографије, у мору новокомпонованих небулоза.
Париз је имао три излога. Текући филм у једном, с плакатима и фотографијама, у другом - следећи филм, у трећем - очекујемо за месец/два. Пројекције: од четири, за нас, дечурлију. Станлио и Олио, тј Дебели и Мршави, Пат и Паташон, Абот и Костело, браћа Маркс, Тарзан, Дин Мартин и Џери Луис, и наравно Чаплин! Од шест, за средњошколце - Рат светова, Црни бисери, Маријана моје Младости, Девојка са реке, Горки пиринач... Од осам за родитеље и студенте - Источно од раја, Бунтовник без разлога, Див, Дивљак, Роко и његова браћа, Кармен Џонс “ Џемс Дин, Марлон Брандо, Ален Делон, Хари Белафонте... Прошверцујеш ли се на пројекцију која није за твој узраст, чека те смањење оцене из владања. Карте смо вадили на благајни, у узаном ходнику, прикљештени зидом и гвозденом шипком/штанглом. У ред смо чекали од раног јутра, благајна се отварала некад у десет пре подне, некад у један поподне. Отимачина око седишта у првом реду, што ближе глумцима. Дају ти по две карте, да не препродајеш, потражња већа од понуде. Узане бетонске степенице воде на спрат, у собичак за киноапаратера. Он, директор биоскопа, касирка, цепач карата, разводник и редар биле су главне фаце у Шапцу. Какве комитетлије, директори, партијски секретари, омладински активисти. Дотури ли им се карта, пукне брука, па током целе пројекције падају добацивања.
Париз је имао први велико платно у ех Југи, синемаскоп. Полукружно. Постојала су два улаза/излаза. На главни можеш, ако си одрастао, сат или два раније у бифе. Слушаш радио, пијуцкаш, набадаш ћевапе. Ту су и степенице, враташца се отворе устај, дај карту цепачу, улази у салу, редари те спроводе до твог седишта. У бифеу, урамљене фотографије, нигде Тита, само глумице и глумци: Мерлинка, Софија Лорен, Ђина Лолобриђида, Жерар Филип, Џон Вејн... Беху и сепареи, са под два и четири седишта. Момак и девојка/два другара и две френдице. Приде, навучете завесу од црвеног сатена. Жива згода за љубовисање. После мама пита: Где сте сине/кћери били? У Паризу, мама. Шта сте радили? Ништа. Гледали филм. Имали смо и цигарет паузе, између две ролне, кад се врата отворе изађемо и задимимо.
Најновији број
24. април 2025.