На територији града Шапца нема ограничења кретања запрежних возила мада је пре више од пола века таква забрана постојала у неколико централних градских улица. Иако често разлог негодовања возача због успоравања саобраћаја, ова возила нису у великом броју узрочници саобраћајних незгода нити предмет пријава.
Употреба запрежног возила према важећем Закону о безбедности у саобраћају дозвољена је, уколико није другачије регулисана градском односно општинском одлуком. У Шапцу таква одлука, односно забрана не постоји, тако да се коњске запреге без проблема возе и у најпрометнијим градским улицама. У саобраћајној инспекцији пријава против њих није било, сем једне која се, а поднета је пре више година, односи на загађење пута.
Фото: "Глас Подриња"
Некада је забрана кретања запрежних возила постојала у неколико градских саобраћајница, а оправданост такве одлуке је касније потврдила и студија о безбедности саобраћаја у граду. Међутим, иако често предмет негодовања других учесника у саобраћају, ова возила не праве веће проблеме.
-Умеју некад да успоре саобраћај, али није то често. Нешто их и не виђам у последње време, ваљда је била зима, сад ће они на пролеће поново да возе – каже један Шапчанин.
ЗОБС, Члан 86. Возач запрежног возила мора бити узраста од најмање 14 година живота и способан да контролише упрегнуте животиње. Возач запрежног возила је дужан да у саобраћају на путу запрежним возилом управља из возила или да води упрегнуту стоку крећући се са њене десне стране. Запрежно возило мора да има уређаје за кочење који морају омогућавати безбедно заустављање запрежног возила. Запрежно возило које се креће иза другог запрежног возила мора се кретати на одстојању од најмање 50 метара, да би се омогућило претицање бржим возилима. За запрежно возило које се креће на путу може бити привезано једно грло стоке, и то са десне стране задњег дела возила. Запрежно возило не сме да се оставља на путу без надзора возача или другог лица способног да контролише упрегнуте животиње.
-Не сметају ми, углавном возим бицикл па их заобиђем јер ми не треба пуно простора за то. Више ми је непријатна слика кад су у питању претоварене запреге које вуче један коњ – наводи пролазница. И како Закон о безбедности у саобраћају нема одредбу којом је забрањено кретање коњских запрега у првој градској зони, а градска одлука која би бар у неким деловима града забранила кретање запрега не постоји, тако ће се у центру града, и даље виђати таљиге, на које смо се временом навикли.
Фото: "Глас Подриња"
Између осталог, као град бројних „првина“, Шабац се дичи и чињеницом да је међу градовима у којима су се возили први фијакери. Била је ствар престижа возити их, али и бити путник у фијакеру. Времена су се променила, фијакере су заменили аутомобили и запреге које су превозиле путнике и робу. Данас, тек по нека запрега позива на откуп секундарних сировина, углавном по ободима града и „ушореним“ улицама. И тешко да сметају возачима, можда оним нервозним којима и иначе све смета и желе да су сами на путу. Можда тек, прејак позив преко разгласа у време кућног реда и одмора, за повољан откуп старих ствари.