Шабац је познат као „град аутомобила“ и један од највећих центара за продају половних возила у Србији
Са било које стране да се улази у Шабац, поглед привлаче бројне ауто куће и плацеви за продају нових и половних аутомобила. Сви они нуде широк избор возила и често пружају додатне услуге као што су увоз по поруџбини, услуге сервиса, регистрације, аутоперионице. Иако све више продаваца и купаца користи интернет портале за продају и куповину аутомобила, и упркос расту онлине продаје, традиција ауто-плацева у Шапцу и даље се чврсто држи. Портали омогућавају лакше претраживање и поређење возила, али купци и даље више воле да дођу на плац и лично погледају аутомобил. Иако се тржиште стално мења, неки модели и брендови су увек тражени, кажу у ауто центрима.
Фото: "Глас Подриња"
Према анализи тржишта Асоцијације увозника возила и делова, од почетка године када су у питању путничка возила, у Србији је највише регистровано Шкодиних аутомобила. Током прошле године у Србији је према незваничним подацима продато укупно 27 хиљада нових возила, и између 120 и 130 хиљада половњака.
- Ова година је слична претходној и у односу на претпрошлу, продаја је опала за 20 до 25 одсто. Имамо возила старости до шест година, она се највише и продају. Немамо велики број луксузних кола јер у последње време је нешто мања потражња за њима. Претпостављам да се купци таквих аутомобила радије одлучују за куповину нових. Распон цена за половна је од 8 до 30 хиљада евра али се највише траже и најчешће продају возила која коштају око 10 хиљада евра. Код нас су најтараженији „французи“, пежо, рено, ситроен. Претежно су нам купци приватна лица и то на кредит и нешто мање на лизинг. Велики удео у продаји заузима куповина на кредит – некада је однос куповине за кеш у односу на кредит био 70:30, сад је обрнуто. Код мањих аутомобила, већа је потражња за бензинцима, код средњих и великих дизел мотори. Све су популарнија и електрична возила која су идеална за градску вожњу. Наши купци нису претежно Шапчани већ становници околних места. Шабац је мали град где свако познаје неког и углавном се куповина и замена аутомобила обавља по препоруци – наводи Далибор Томић из „Auto Italia“.
И у другим Ауто кућама специјализованим за продају „половњака“, највећи удео у продаји и даље имају француски брендови, немачки и италијански.
- Без обзира на све, Шабац је остао центар ауто плацева. Највећа продаја се одвија у Београду и Новом Саду, али иако можда нисмо велики попут њих, свакако смо најозбиљнији. Шабац има традицију да зна шта купац хоће, и према томе се поставља. Овде је затворен цео круг – и купујемо и продајемо, и региструјемо и изнајмљујемо аутомобиле. Наши купци су претежно „са стране“, из Западне Србије, Војводине, до Крагујевца, Чачка. Највише аутомобила продајемо у периоду март – јун, пре лета. Чини се да се још увек осећају последице короне која је одложила замену возила у Европи које увозимо а то су аутомобили од 2019. годишта и млађе. Мање су се у то време куповала нова, самим тим и мање мењала, условно речено стара возила, што је пракса у европским државама, па је аутоматски било мање на тржишту за увоз. Чим је мања понуда, цена увек оде навише. Највише продајемо пежоов програм, 2008 и 3008, аутомобиле по цени од 13 до 15 хиљада евра али и програм до 10 хиљада евра као што је ситроен Ц3, фолксвагенова возила – пасат, тигуан. Остао је тренд да се доста аутомобила купује на кредит, од три до шест година као и то да су најтраженији дизелаши. Мислим да ће кинеска аутоиндустрија у наредном периоду да полако преузме примат у производњи и продаји аутомобила – истиче Јован Пајић, из Ауто куће „Балкан – ауто“.
Јован Пајић, Ауто кућа „Балкан – ауто“, Фото: "Глас Подриња"
Према сазнањима из шабачких ауто кућа, најтраженији половњак је дизелаш француске прозводње, по цени од 10 до 15 хиљада евра, купљен на кредит. У Ауто кући Холидеј потврђују да је овај начин куповине најзаступљенији, нарочито од када су банке нуде нешто повољније камате. Они су отишли корак даље, па у сарадњи са њима купцима нуде кредитирање до одређене суме и у одређеном временском периоду отплате за куповину возила.
Небојша Ивановић, Ауто кућа Holliday, Фото: "Глас Подриња"
- Нема већих осцилација кад је продаја у питању у односу на ранији период сем што је нешто повећана потражња електричних возила. Ипак, највећи удео у продаји и даље чине дизелаши мада је све слабија понуда возила на тај погон у иностранству. Француски и немачки произвођачи држе примат у односу на друге, па се тако најпре продају цитроен, пежо, рено, а затим фолксвагенов, аудијев и мерцедесов програм. Од нових возила, у Србији су најтраженији шкодини модели. Оно што је мало другачије у односу на претходне године, ове су траженија нешто јефтинија возила, по цени до 10 хиљада евра. Осим тога, све више је оних који купују на кредит због повољности које нуде банке али и ми као ауто кућа нудимо бескаматну отплату дела износа – објашњава Небојша Ивановић, директор продаје у Ауто кући Holliday.
Фото: "Глас Подриња"
Тржиште половних возила бар кад су шабачке ауто куће у питању је велико, понуда разноврсна. Синоним за куповину доброг половњака, Шабац није добио случајно већ захваљујући дугој традицији и генерацијама трговаца који су име градили баш у сфери продаје нових и половних аутомобила али и аутоделова и сервисирања свих врста возила, путничких и теретних.