Инфо

28. март 2013.28. мар 2013.
СЕЋАЊА НА СТАРИ ШАБАЦ

САВА НАДОЛАЗИ

Проблеми са поплавама у Шапцу трају десетинама векова. Равничарска река Сава има у свом сливу има Дрину којом у пролеће приликом отапања снега на планинама у Босни у Саву нагло дотичу велике количине воде и изазивају поплаве у Шапцу. Још на старим картама из 14. века види се да је утврђење на обали Саве често било опкољено великом воденом површином, а по непотврђеним подацима у далекој прошлости река Дрина се уливала у Саву на простору данашњег Шапца. Изливање Саве код Шапца узроковано је и смањењем брзине реке због присуства двеју ада и велике меандре код Обреновца. Корито реке ретко је чишћено. Река је била све плића а шира што је то доприносило њеном изливању. Затварањем Ђердапа ти проблеми су постали још изразитији због успоравања воденог тока реке. Почетком 20. века Сава је била пловна за бродове све до Сиска и средином истог века багерима је чишћено дно реке како би бродови могли сигурно пловити.
Сваког пролећа Шапчани су стрепели од поплава а оне су биле честе. Савска вода стизала је чак до Мачванске пијаце. То је простор паркића код данашње нове робне куће. Речица Камичак стварала је додатне проблеме, јер су кроз њу у град дотицала повратна воде из Саве.
На ниским обалама Саве на простору од ушћа Дрине до Шапца, почели су се подизати одбрамбени насипи тек у периоду између два светска рата. Тим великим техничким захватом руководили су Руси, хидро инжињери коју су избегли у Југославију после Октобарске револуције. Наша држава ратовима осиромашена није имала тај профил кадрова тако да је помоћ руских избеглица високо образованих стручњака била је драгоцена. Подизање земљаних насипа на обали Саве рађено је од Сремске Митровице ка Шапцу и обрнуто. Подизању одбрамбеног бедема на обали Саве код Шапца приступило се у време изградње железничког моста после завршетка Првог светског рата. Насип је рађен од старог града до пристаништа где је било проширење предвиђено за каснију изградњу железничке станице ,,Шабац - Сава“. Одбрамбени насип протезао се до железничког моста и даље према Чеврнтији. Подизање одбрамбеног земљаног насипа био је велики и спор технички подухват. Насип није само набацана маса земље. У њему се налазе огромне количине побијених дрвених стубова који су међусобно спојени густим преплетом врбовог прућа које чини компактну арматуру са добро набијеним слојем глине. Тако урађени одбрамбени насипи годинама су одолевали свим налетима савске водене стихије.
Тај насип требао је да заштити Мачву и град Шабац од поплава али Други светски рат прекинуо је те радове и на многим местима насип је остао низак. Ове 2013. године приступило се надвишењу постојећег насипа који ће трајно заштитити Мачву и Шабац од поплава којих се сећају многе генерације Шапчана. Мени је у сећању остала једна слика од поплава. На раскршћу улица Вука Караџића и Господар Јевремове, велики округли поклопац од канализационог шахта подигла је повратна вода из Саве. Поклопац је лебдео на силовитом млазу воде, која је плавила улице, и тада сам видео снагу реке. Сличне слике и поплаве одлазе у историју Шапца.
Драгутин Драган Петровић

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa