Nastavnica srpskog jezika u Osnovnoj školi „Nata Jeličić“ Slavica Lukić postavila je više od 60 objava koje su pokrenule više od stotinu dece, a među njima su i oni koji nisu đaci te škole. Partner u projektu je Biblioteka šabačka
Ako ne možeš da pobediš, pridruži se. Tom mišlju vodila se nastavnica srpskog jezika u Osnovnoj školi „Nata Jeličić“ Slavica Lukić kada je osmislila Instagram profil „Natina čita!“, a sa željom da, koristeći dobre strane društvenih mreža, motiviše decu da se okrenu čarobnim svetovima sakrivenim među koricama. Postavljeno je više od 60 objava koje su pokrenule više od stotinu dece, a među njima su i one koji nisu đaci Natine škole. Najviše je pratilaca među osmacima, a ima i petaka koji su uključeni preko profila svojih roditelja.
Deca preporučuju deci -Profil je tek u povoju, a ideja i zamisli je mnogo. Treba učiniti sve što je u našoj moći da decu okrenemo bibliotekama, čitanju i razumevanju onoga što čitaju, te u tom smislu, možemo društvene mreže pretvoriti u naše saveznike. Ovo je jedna od takvih mogućnosti. Posebno se radujem što nam je partner u ovom projektu Biblioteka šabačka i njeni bibliotekari- naglašava nastavnica.
Slavica Lukić, Foto: Privatna arhiva
Budući da deca, nažalost, gotovo neprestano drže telefone u rukama i provode vreme na društvenim mrežama, odlučila je da, umesto da se upusti u „borbu sa vetrenjačama“, to pametno iskoristi i ponudi im, u formi kakvu žele, sadržaj vredan pažnje.
Foto: Privatna arhiva
-Na profilu, sem vršnjačkih preporuka za čitanje, objavljujem i elemente iz nastave koji se tiču direktno čitanja i podsticanja čitanja. Trudim se da unesem što više onoga što čujem od učenika. U tom smislu, tu su i objave koje se tiču obrade pesme „Kad knjige budu u modi“. Jedna objava je baš moj komentar časa, a tri objave se tiču onoga što su deca rekla o uticajima i porodice i medija na njihove čitalačke navike. Ostale objave su vršnjačke preporuke za čitanje. Posebno smo srećni jer se naš rad dopao i književnici Jasminki Petrović, čije knjige deca rado čitaju i pišu preporuke za njih. Prati naš profil i ono što objavljujemo- napominje.
Posebanu motivaciju deci pruža mogućnost da sami pišu preporuke za čitanje. Deca preporučuju deci, a njihove preporuke su iskrenije i toplije nego preporuke odraslih. Kada ih je odvela u carstvo knjiga, pre oko dve godine, u dogovoru sa Bibliotekom, podeljene su im besplatne članske karte. Pokazalo se da mlade čitaoce najviše interesuju misterije i priče sa sličnom tematikom.
Ideje rađaju nove -Kad već ne mogu da pobedim društvene mreže, onda gledam da im se pridružim, a i decu da pridružim, pa da vide neki dobar ugao tih društvenih mreža, nešto što je dobro, kvalitetno. Samim tim im se otvaraju drugi profili koji se bave čitanjem. Nastojim da ih promovišem u pričama ili da im ukažem na te profile na kojima mogu saznati mnogo o čitanju i bibliotekama na bilo koji način- objašnjava nastavnica.
Foto: Privatna arhiva
Deca su na njenim časovima i ranije imala prilike da predstavljaju knjigu koju su pročitala. Međutim, to njima nije držalo pažnju i najčešće je ta prezentacija bila interesantna samo onom ko tog dana prezentuje. Kratke forme na društvenim mrežama pokazale su se kao dobra ideja koja je izrodila nove. -Na letnjem raspustu ću im dati domaći zadatak da izaberu šta im je bilo interesantno, šta bi možda pročitali i imaće obaveznu lektiru, jednu knjigu koju su na profilu našli od druga ili drugarice, da kažu zašto su baš nju izabrali, da je obavezno pročitaju ili predstave pred odeljenjem. Ankete su pokazale da niko ne bi pročitao samo knjigu, a da preskoči gledanje filma. Svi biraju prvo knjigu, pa film, ili prvo film, pa knjigu, ali niko nije izabrao treću opciju- samo čitanje knjige, što jasno ukazuje na to kretanje ka nečemu što će njima biti vizuelno interesantno. Ne vredi se striktno držati toga ako to nije dovoljno da motivišemo decu da čitaju, pa onda uz preporuke dodajemo i odgovarajuću muzičku podlogu i to im je svakako zanimljivije. Ako i dalje uporno insistiramo isključivo na toj varijanti koja bi bila školska, uslovno rečeno, klasična, onda smo izgubili bitku, a ovako se oni više zainteresuju- ističe.
Kvalitet motiviše, ali i „pakovanje“ je bitno Na taj način se uključuju i roditelji koji prate profil i motivišu decu da i ona to čine. -Navika odlaska u biblioteku je, nažalost, dosta svedena. Trudila sam se da ih odvedem što više mogu da biblioteke, da tamo porazgovaraju sa bibliotekarom, da prošire vidike. Instagram kao društvena mreža možda može pozitivno da se iskoristi, da probamo benefite koje možemo izvući iz toga da postavimo u prvi plan, da se tako izbegnu one stvari koje su štetne. Ako im se ukazuje na dobro, lepo, kvalitetno, onda to može da ih motiviše- smatra. Cilj i jeste da se projekat ne završi, već naprotiv, da dobije šire dimenzije. -Zamisao je da se projekat proširi i van granica naše škole, pa da nam svoje preporuke šalju i deca iz drugih škola iz Šapca i šire. Možda bi neko mogao na osnovu te ideje da razvije ideju u svojoj školi ili u drugom gradu. U školi se zaista trudimo da iskoristimo moderne tehnologije, a naročito Instagram u radu sa decom. Koleginica Jelena Đorić ima profil „Jeca Edukacija“ i taj profil bavi problematikom pravopisa. Takođe, koleginica Tamara Rajinović ima „Mali književni kutak“ koji se bavi piscima i književnim delima kroz zanimljive i efektne objave- zaključuje nastavnica Slavica Lukić.