Berza

  • aero 830 ▼ -1,19%
  • coka 9.707 ▼ -2,93%
  • dinnpb 4.000 ▲ 7,93%
  • dnos 2.400 ▲ 4,35%
  • enhl 683 ▼ -2,43%
  • hmbg 750 ▲ 12,61%
  • impl 3.350 ▲ 4,33%
  • kmbn 3.241 ▲ 1,28%
  • kmbnpb 1.350 ⚫ 0,00%
  • niis 685 ▲ 0,29%
  • puue 156 ▼ -3,11%
  • rmbg 29 ▲ 16,00%
  • stup 5.904 ▼ -0,05%
(19. mart 2015.)
MILAN BOŽOVIĆ, DIREKTOR AGENCIJE ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA

SMANjITI BROJ SAOBRAĆAJNIH NEZGODA

O načinima na koje se može povećati bezbednost svih učesnika u saobraćaju razgovarali smo sa Milanom Božovićem, direktorom Agencije za bezbednost saobraćaja.
Kakve utiske nosite iz Šapca i kako ocenjujete saradnju sa lokalnim Savetom za koordinaciju poslova bezbednosti u saobraćaju?
- Saradnja sa lokalnim savetima za bezbednost saobraćaja je naša zakonska obaveza. Mi se trudimo da im pomognemo da uspostave i realizuju niz aktivnosti koje se tiču kako edukacije, tako i praktičnih stvari. Pokušavamo da im prenesemo naše iskustvo i znanje, sve u cilju da se smanji broj nastradalih u saobraćajnim nesrećama. Prošle nedelje smo u Šapcu održali predavanje na temu kroz šta sve mogu da prođu ljudi koji dožive saobraćajnu nezgodu. Takav oblik predavanja je karakterističan za razvijene evropske zemlje, pa smo i mi odlučili da preuzmemo ovakav model. On podrazumeva da osobe koje su pretrpele strašne posledice nezgoda prenose svoja iskustva mladim, odnosno budućim vozačima. Savet za bezbednost saobraćaja u Šapcu radi dobro, ljudi koji ga čine hoće da primenjuju nove predloge i ideje.
Na predavanju u Šapcu smo čuli i potresnu priču Slaviše Savića, koji je pre 23 godine doživeo nezgodu koja je temeljno promenila njegov život. Kako ocenjujete reakcije mladih na njegovu priču?
- Mladi su sa predavanja izašli prilično zamišljeni. Mladim ljudima je potrebno da prime takvu poruku, da čuju šta sve čoveku, zbog samo jednog trenutka nepažnje, može da se dogodi. Lično prenete poruke deluju na njih, i u budućnosti ćemo raditi na tome da se ovakva predavanja intenziviraju, sa ciljem da mladi shvate šta sve nepažljiva vožnja može da prouzrokuje.
Šabac je prvi grad u Srbiji u kom ste zvanično počeli sa realizacijom ovog projekta.
- Realizovali smo pilot-predavanje u Zaječaru, ali smo projekat zvanično počeli u vašem gradu. U budućnosti planiramo da unapredimo ovaj projekat kako bi imali što bolje efekte, i pokušaćemo da ovaj program implementiramo na nivou čitave države.
Koji su najčešći uzroci saobraćajnih nesreća na našim putevima?
- Ocenu o uzrocima saobraćajnih nesreća donosi sud. Agencija za bezbednost saobraćaja može da govori o faktorima zbog kojih one nastaju. U najvećem broju slučajeva, glavni krivac za saobraćajne nesreće je ljudski faktor. Nepoštovanje brzine, vožnja pod dejstvom alkohola i odsustvo vezivanja putnika u kolima su najčešći razlozi zbog kojih dolazi do saobraćajnih nezgoda. Vezivanje pojasa značajno doprinosi manjem broju nastradalih, kako kod vozača i suvozača, tako i kod putnika na zadnjoj klupi u vozilu.
Kakve je rezultate dala akcija o neophodnosti vezivanja pojasa na zadnjem sedištu u vozilu?
- Te akcije moramo da nastavimo. Svaka aktivnost ima određeni efekat, ali da bi dala najbolje rezultate, mora kontinuirano da se sprovodi. Trenutno pripremamo kampanje koje se odnose upravo na vezivanje sigurnosnih pojaseva, na izbegavanje alkohola u vožnji, a za septembar pripremamo i jednu akciju povodom početka školske godine.
Mladi su jedna od kategorija kojima Agencija za bezbednost saobraćaja poklanja dosta pažnje.
- Rad sa decom donosi višestruku korist. Prvo, sama deca menjaju ponašanje, postaju odgovornija, ali i iskustva koja steknu prenose roditeljima, što čini da i oni budu obazriviji u saobraćaju. Imaćemo niz edukativnih predavanja namenjenih mladima svih uzrasta, od predškolaca do srednjoškolaca. Radićemo i sa njihovim roditeljima, ali čak i sa budućim mamama, kako bi odmah po rođenju deteta znale kakva ponašanja u saobraćaju su najbolja za njih i njihovu decu.
Pred Agencijom za bezbednost saobraćaja i čitavom državom je jedan veliki cilj. On podrazumeva da za četiri godine nijedno dete ne nastrada u saobraćajnim nezgodama. Da li je taj cilj ostvariv?
- Akcionim planom i strategijom je planirano do od 2020. godine nemamo stradale dece u saobraćajnim nesrećama. To znači da ćemo u naredne četiri godine morati ozbiljno da radimo da bi realizovali taj cilj. Jeste ostvarivo, ako se svi maksimalno posvetimo ovom problemu.
Koje aktivnosti će Agencija za bezbednost saobraćaja sprovoditi u narednom periodu?
- Trenutno smo fokusirani na analizu rada svih lokalnih saveta za bezbednost saobraćaja, a očekujemo da se taj posao okonča u narednih mesec dana. To je sistemska mera koja će doprineti stabilnom radu ovih saveta. Posvetićemo se i radu sa decom i njihovim roditeljima, i raditi na pronalaženju najboljih rešenja koja mogu doprineti manjem broju nastradalih osoba u saobraćaju.
Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja dale su dobre rezultate. Od početka njegove primene, 2009. godine, imamo značajno manji broj poginulih na putevima. Zakon je potrebno kontinuirano usavršavati i menjati, kako bi se smanjio broj saobraćajnih nesreća i nastradalih osoba.
M. Maksimović

Najnoviji broj

22. avgust 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa