Инфо

Берза

  • aero 1.399 ▲ 2,64%
  • crsg 300 ⚫ 0,00%
  • enhl 1.221 ▲ 0,08%
  • hmbg 505 ⚫ 0,00%
  • inim 4.000 ⚫ 0,00%
  • kmbn 1.880 ▼ -1,00%
  • kmbnpb 820 ▼ -5,96%
  • kopb 7.500 ⚫ 0,00%
  • mtlc 1.990 ⚫ 0,00%
  • niis 695 ▲ 0,72%
  • omol 800 ⚫ 0,00%
  • puue 300 ⚫ 0,00%
  • rudo 149 ⚫ 0,00%
  • tigr 42 ▼ -30,00%
  • tlvc 2.400 ⚫ 0,00%
  • trbg 3.800 ▼ -5,07%
(13. октобар 2016.)
Пише: Драган Вујадиновић, економски аналитичар и колумниста листа “Данас“

ДОСИЈЕ „ЈАЗАКИ“

Велика „поплава инвестиција“ коју нам свакодневно премијер најављује са РТС-а и „насловних страна“, упадљиво заобилази можда понајвећу. Изградњу фабрике делова и компоненти за аутомобилску индустрију „Јазаки“(Yазаки) у Шапцу, која треба да запосли 1.700 радника (уствари, толики је минимум по уговору, а реалан број је и до 3 хиљаде, у неколико наредних година). После краћег „читања и прелиставања“ текстова, дођосмо до кључног разлога скромне промоције ове инвестиције од стране републичке власти. Крива је фамозна „вертикала“. Они доле нису „напредни“ као ови горе. Шта има везе, рећи ћете. Није ваљда никоме циљ да свуда буде „вертикала“. Напротив, требало би се дичити и гајити различитости. Као што се Војводина хвали са преко 20 народа и народности. Република би морала да посебно пази на „различите“ градове и општине. Ако им не може приуштити боље, никако им не сме бити горе (у односу на „своје“ локалне самоуправе). Тако би требало, а да није тако, показује и наш пример. Премијер се увек нађе на „лицу места“. Кад се отвара било које градилиште. Мало или велико. Али га није било на овом, једном од највећих.
Због претходних занимљивости, истражујемо генезу случаја „Јазаки“. Велика јапанска компанија са око 250 хиљада запослених широм света, иницијални интерес за градњу фабрике у нашем окружењу, показала је пре две године. У фокусу су биле Србија и Бугарска. У фебруару 2015. године, прве контакте са представницима ове компаније, имали су представници Шапца. Града са великим компаративним предностима за инвестирање ““ повољан географски положај и централна позиција у региону (интернационални саобраћајни чвор повезан аутопутем, железницом и реком Савом са Србијом и Београдом, Хрватском, Босном и Херцеговином и Војводином) и велика индустријска и слободна зона у власништву града од цца 600 хектара. Због поменуте “вертикале“, кандидати са већим шансама били су Крушевац, Краљево и Ниш. Међутим, Јапанци су преферирали економске разлоге. Тако је, пре годину дана, у септембру 2015. године, приликом посете Шапцу, јапански амбасадор дао подршку градским челницима да директно преговарају са привредницима из Јапана. У изборној 2016. години, клупко се размотало. Градско руководство је почело отворено да говори о стратешкој инвестицији за град, док је опозиција(тадашња и садашња) тврдила да се ради о пуком предизборном обећању. За разлику од “својих“ на локалу, премијер је стидљиво почео да примењује тактику “ако не можеш да га победиш, ти му се придружи“. Па је и влада почела са компанијом “Јазаки“ да преговара о државном субвенционисању новоотворених радних места. Можда потајно верујући, да ће се после избора, и у Шапцу формирати “вертикала“, па би се ова велика инвестиција прогласила “својом“.
Када је на локалним изборима “стара“ опозициона власт опет победила и врло брзо се, са “комотном“ већином конституисала, повратка више није било. Јапанци су дефинитивно изабрали Шабац. Компанија и Град су интензивирали преговоре и почели са оперативним активностима. Компанија је почетком маја основала друштво-кћер у Шапцу са оснивачким новчаним капиталом од око милион евра. Град је припремио план за школовање и оспособљавање потребне стручне радне снаге и одредио тим за стручно-административну подршку. Званично “финале“ се десило 25. маја ове године, потписом Меморандума о разумевању од стране овлашћених представника компаније и градоначелника Шапца.
Највећи успех Града Шапца у преговорима са компанијом “Јазаки“ је модел изградње производно-пословног простора од цца 30 хиљада квадратних метара. Компанија је од Града купила 7 хектара грађевинског земљишта (за око пола милиона евра) и прихватила да сама финансира и изгради цео објекат, оквирне вредности око 15 милиона евра. Првобитни концепт, који се за сличну инвестицију оперативно примењује у Новом Саду, је био да се Град задужи (код банака или извођача радова) и сам финансира и изгради пословни објекат, па да га онда рентира компанији на период од десет година. Који је модел повољнији, јефтинији и сигурнији, непотребно је трошити речи.
Компанија је објавила међународни тендер за изградњу пословног објекта, на коме је победила реномирана грађевинска фирма “Сет“ из Шапца (што је још једна повољност за Град, пошто средства остају у “кући“). Радови су свечано отворени почетком октобра ове године. Првог јуна 2016. године, већ би првих 300 до 400 радника, требали да почну са пробном производњом. Многе наруџбине већ чекају. Почев од специјалних пласничних командних табли за “Мерцедес“. Да тада Град полаже матурски. Припремити “критичну масу“ обучене радне снаге. Истина, само у Шапцу има око 10 хиљада незапослених (ту су и “комшије“ Лозница и Сремска Митровица), али се морају обучити и обезбедити “квалификовани“(према захтевима послодавца).
Последњи догађај у Шапцу има симболички карактер. Градски одборници су једногласно подржали долазак компаније “Јазаки“ у Шабац, као најзначајнију инвестицију у последњих неколико деценија, и уједно одобрили одређене “локалне“ субвенције. Наравно, уз дијаметрално супротну аргументацију. Опозиција (како то необично звучи) је тврдила да без премијера не би било ни ове инвестиције. Напротив, позиција је тврдила да је основни узрок доласка “Јазаки“, непостојање “вертикале“ у Шапцу. Јер да су улоге биле промењене и да су напредњаци имали локалну власт, “Јазаки“ никада не би дошао. Ко би смео од “оних доле“ да се бори, на пример, против Крушевца и моћног екс министра војног.
Није ни важно. Нека свако тумачи на свој начин. Време као једини непристрасни и неумитни судија, и избори, на крају увек пресуђују. Као и овог пута. “Јазаки“ је коначно у Шапцу. Када за неколико месеци никне огромна савремена фабрика, кад 1.700 људи почну да примају плате и улазе у продавнице, кад се 77 одсто пореза на зараде од ових плата буде враћало у градски буџет, победиће живот. А то је важније од сваке политике.

Најновији број

12. октобар 2017.

Најновији број