Инфо

15. март 2020.15. мар 2020.
Шабић: Нема правних основа за увођење ванредног стања

Шабић: Нема правних основа за увођење ванредног стања

Адвокат Родољуб Шабић изјавио је данас за агенцију Бета да "не жели да спекулише о фактичким могућностима да се уведе ванредно стање", како гласи предлог министра одбране који је упутио председнику Србије, наводећи да је "са правног аспекта таква могућност извесно без основа".

Шабић, који је и први повереник за информације од јавног значаја у Србији, упозорио је да је нужно разликовати појмове "ванредно стање" и "ванредна ситуација".

"Разликују их и Устав и закон, уводе се из различитих разлога, предлажу их и о њима одлучују различити органи, подразумевају различите мере и што је најважније битно се разликују по последицама које могу имати за права грађана зајамчена Уставом. "Ванредно стање" је ситуација уређена чланом 200. Устава а "ванредна ситуација" Законом о смањењу ризика од катастрофа и управљању ванредним ситуацијама", казао је Шабић и додао да ванредно стање уводи Народна скупштина.

Шабић је рекао да су "неосноване спекулације да би у тренутним конкретним околностима уместо ње то могли заједнички да ураде председници Републике, Скупштине и Владе".

"Устав заиста предвиђа такву могућност за ситуације кад скупштина не може да се састане али ми нисмо у таквој ситуацији. Та уставна одредба има у виду фактичку немогућност окупљања посланика, апсурдно би било тумачити да се због одлуке Владе о забрани скупова са преко 100 лица Скупштина не може састати. Никакав акт Владе или ма ког органа извршне власти не може бити сметња за одржавање седнице највишег законодавног тела", рекао је Шабић.

Он је рекао и да је "важније од тога ко одлучује о ванредном стању - питање када се ванредно стање може увести".

"Према Уставу то је онда "кад јавна опасност угрожава опстанак државе или грађана". Сам термин "угрожава опстанак" јасно говори да је реч о крајње изузетним ситуацијама. Тако се и дредбе члана 87. и 88. Закона о одбрани које се помињу као основ за предлог министра одбране председнику републике истовремено односе и на увођење ратног стања и на увођење ванредног стања, очито због безбедности државе, односно непосредне ратне опасности и слично. Епидемија вируса није у надлежности министарства одбране а колико год била непријатна и опасна извесно није нешто што угрожава опстанак државе и народа", казао је Шабић.

Према његовим речима, "посебно је битно и важно то да проглашавајући ванредно стање Народна скупштина може прописати мере којима се одступа од неких Уставом зајамчених права грађана".

"С друге стране Закон о спречавању ризика од катастрофа и управљању ванредним ситуацијама односи се не само на ситуације које "угрожавају опстанак" него на више могућих тешких, чак катастрофалних ситуација међу којима изричито наводи епидемије и пандемије заразних болести. Ванредну ситуацију не проглашава Скупштина него Влада, на предлог Републичког штаба за ванредне ситуације онда када су, како закон каже, "ризици и опасности таквог обима и интензитета да њихове последице није могуће отклонити редовним деловањем надлежних служби већ су нужне посебне мере, додатна средства и појачан режим рада", казао је Шабић.

Он је рекао да је "ситуација са којом смо суочени управо таква".

Шабић је рекао да је "посебно битно и важно напоменути да проглашавајући ванредну ситуацију Влада не може прописивати никаква ограничавања Уставом зајамчених права грађана".

Извор Бета

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa