Инфо

19. мај 2025.19. мај 2025.
(Фото: Глас Подриња/Ј.Р.)

(Фото: Глас Подриња/Ј.Р.)

Шта треба знати када се позива број 194

Због нестабилних временских услова ових дана Служба хитне медицинске помоћи шабачког Дома здравља бележи више интервенција него обично. Најчешћи позиви Служби упућени су због саобраћајних незгода, срчаних тегоба, алергијских реакција, уједа инсеката и проблема везаних за хроничне болести које се погоршавају услед температурних осцилација.

-Обилне падавине су довеле до наглог повећања влажности ваздуха што представља озбиљан изазов за здравље осетљивих група становништва, највише старијих и деце. Влажност ваздуха узрокује појаву буђи и гриња што може изазвати нападе астме, алергијске реакције и погоршање хроничних плућних болести. Пролећни месеци доносе и више активности на отвореном па тиме и већи број ситуација које захтевају хитну медицинску помоћ. Зато је неопходно приликом боравка у природи придржавати се основних мера безбедности – коришћење заштитне опреме, поштовање прописа. Наше екипе су спремне да реагују у најкраћем могућем року, али превенција и одговорно понашање су кључни како бисмо смањили број хитних случајева и сачували капацитете за оне којима је помоћ заиста неопходна. Апелујемо на грађане да покажу одговорност према себи и другима. Превенција је јако важна да се избегну евентуалне тегобе условљене временским осцилацијама. И здрави и болесни требало би да пију што више течности, најбоље обичну воду, једу што више воћа, салате, лако варљивих намирница, да оброци буду чешћи а мањи и наравно, ако већ имају хронично обољење, редовно узимају прописану терапију. За нама је период Првомајских празника и слава када смо имали и до 50 одсто пацијената више него иначе који су се јављали Служби хитне помоћи - наводи специјалиста ургентне медицине др Јасмин Османовић, начелник Службе хитне помоћи шабачког Дома здравља.

У Шапцу хитна помоћ има три возила, једно у Прњавору. У току дневне смене, из „централе“ у Дому здравља покривају цело подручје града Шапца.


Шта треба знати и имати на уму када се позива број 194
Са три санитетска возила, Служба покрива површину на којој живи око 105 хиљада становника. Време за интервенцију је променљиво и зависи од броја возила којимa се у том тренутку располаже, али и од ургентности и озбиљности ситуације. Потреба за изласком екипе на терен утврђује се проценом уколико је позив упућен телефоном.

-Рад запослених у Служби хитне помоћи је захтеван и непредвидив. Захтева брзу реакцију, стручност и подразумева присуство емпатије. Ефикасност зависи од низа фактора а то су увек добро обучено особље, адекватна опрема, брзо време одговора, ефикасна координација са другим службама у здравственом систему. Тријажа телефоном је заправо процес процене потреба пацијента и одређивање приоритета путем телефонског разговора. То подразумева постављање питања која за крајњи циљ увек имају ефикасаност. Често пацијентима делује као да губимо време у телефонском разговору, док је нама јако битно да добијемо релевантне и тачне податке, тј. све што се односи на пацијента, његово стање, али и податке који ће утицати на брзину интервенције – тачну адресу или локацију на којој смо потребни.

Сви здравствени радници су на истом задатку и тога треба увек да се држе. Овде смо због пацијената и морамо бити емпатични. Ту смо да помогнемо и знам да колеге у хитној помоћи чине све да то и постигну


Постоје и протоколи тријаже у којима су здравствена стања степенована по хитности. Први степен хитности и оно што је неодложно, је када екипа реагује одмах по позиву у року од 60 секунди и то јесте могућа смрт, саобраћајни удес, јак бол у грудима, гушење, губитак свести и разна друга стања. И због тога је важно и углавном неопходно добити поуздане податке телефоном. То помаже у усмеравању хитне помоћи тамо где је најпотребнија и смањује непотребне посете пацијентима са мање хитним стањима. Грађани, због лакше и брже интервенције, треба да буду јасни у описивању симптома, говоре смирено и припреме ранију медицинску документацију уколико се ради о хроничним болесницима. Деси се да буде неколико позива у исто време и ми морамо да одредимо приоритете – објашњава др Османовић.

Позивање хитне није за забаву
За неоправдане и лажне позиве не постоје никакве санкције, па чак ни онда кад екипа по таквом позиву изађе на терен.

-Дешава се да имамо позиве који су крајње неозбиљни. Позивање Хитне службе са том намером и заузимање телефонске линије или чак наш излазак на терен по позиву који се испостави као лажан, може неког да кошта живота. Ко год окрене 194 са територије позивног броја 015, добиће хитну помоћ у Шапцу, од Малог Зворника и Љубовије до Шапца. Ми позиве прослеђујемо по месту позива, односно упућујемо пацијенте ка најближој здравственој установи. И због тога је важно да имамо све податке. Разумемо да су људи узбуђени, да можда преживљавају неку стресну ситуацију али морају да разумеју да морамо да имамо тачне податке, број за контакт, адресу.. - наводи др Османовић.

Фото: Глас Подриња


Приоритет проласка
Из године у годину приметно је да возачи све више поштују приоритет проласка возила хитне помоћи – наводе у Служби хитне медицинске помоћи Дома здравља „Др Драга Љочић“.

-Саобраћајна култура је чини се на нешто вишем нивоу. Возачи се углавном труде да се склоне са пута и ослободе простор како би санитет могао да прође. У Шапцу су честе гужве али ми онда тражимо алтернативне правце, улице где је мања фреквенција. Постоје изузеци, али се грађани заиста труде да стану, да се ако је то изводљиво помере како бисмо прошли и на томе смо им захвални – каже начелник Службе.
С.Г.

Најновији број

15. мај 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa