Разговор са више људи о једној теми иако убрзава процес договарања, размене мишљења и ставова али и време добијања појединих информација, често буду и терен за сукобљавање али и „смарање“ количином истих тих информација које понекад и нису „тема“
Групна комуникација различитих људи који су на неки начин повезани – деца им иду у исти разред, тренирају код истог тренера, похађају исту школицу цртања, певања..најчешће се обавља путем чланства у вибер групама које се тако гомилају и сабирају у двоцифрене бројеве. Другу групу чине групе повезане са послом. Група за разговор између колега и још једна посебна у којој је члан и претпостављени. Ту су и „породичне“ групе, као и оне школских другова из основне школе, посебно једна за средњу и група са колегама са факултета. Није ретко да се поред ових „стандардних“ нађе чланство и у некој групи за куповину ауто делова, половних ствари, он-лине пијаци, произвођача воћа и поврћа. „Једнократне“ групе направљене наменски за неку ђачку екскурзију или рекреативну наставу, викенд путовање, додатно, бар у ограниченом временском периоду, увећавају број он лине заједница у којима сте члан или је ваше име једноставно убачено на листу. Добра ствар је да се увек може изабрати опција за утишавање порука које стижу, иначе би се вероватно телефон оглашавао даноноћно.
Разговор са више људи о једној теми иако убрзава процес договарања, размене мишљења и ставова али и време добијања појединих информација, често буду и терен за сукобљавање али и „смарање“ количином истих тих информација које понекад и нису „тема“.
Фото: Canva
„Шта има за домаћи?“, „У колико сати је тренинг?“, „Кад крећу на екскурзију“, „Шта ће бити на тесту?“ нека су од често постављаних питања у групама родитеља основаца.
Обавештења, претежно стижу на пословне групе.
-Тренутно сам у пет вибер група. Једна је везана за посао, а с обзиром да имам двоје деце узраста 7 и 12 година, ту су и две школске групе. Осим тога, члан сам и две групе за ваншколске активности – фолклор и ватерполо. Мислим да су корисне јер обавештавају нпр. о почетку тренинга и доносе друге битне информације, али са друге стране, умеју да буду и веома оптерећујуће. Нарочито је то изражено када родитељи постављају иста питања изнова и изнова. У суштини, за слање кратких информација су добре – каже Гордана Пантелић.
Гордана Пантелић, Фото: Приватна архива
- Активно користим 5-6 вибер група а члан сам двадесетак, можда и више. С обзиром да имам дете у основној школи, углавном су то групе информативног карактера и служе за размену информација између родитеља и учитељице. Остале групе претежно служе за разоноду и размену забавног садржаја и фотографија између пријатеља и чланова мало шире породице. Постоји наравно и пословна група, али је на другој апликацији – прича Елена Божић.
Елена Божић, Фото: Приватна архива
-Члан сам осам вибер група, две су пословне, једна са колегама и друга на којој се договарамо око превоза пошто нас неколицина путујемо заједно на посао у Београд. Остале су „школске“ вибер групе, са родитељима деце из разреда оба сина који су основци, посебне у којима су и учитељице, плус две из Музичке школе. Некад доста значе за добијање брзе информације или договора – наводи Данијела Поштић.
Данијела Поштић, Фото: Приватна архива
Строга и јасно дефинисана правила комуникације у он-лине групама не постоје, али правила лепог понашања и културе приликом коришћења групних разговора требало би да се подразумевају.
Саговорнице се слажу да свакако треба да се поштује време за слање порука као и то да групни „чет“ не треба да буде платформа за размењивање порука између две особе на тему која је само за њих важна. У крајњем случају, Вибер (Viber) као и друге апликације за размену порука попут WhatsApp-а, Snapchat-a, Telegram-a и сличних, имају опцију утишивања тона за означавање пристизања поруке, који увек може да се утиша или потпуно искључи.