(12. april 2018.)
UDRUŽENjE “VOZI ULICE”’

Afirmacija bicikla u gradskoj sredini

Nezavisno, neprofitno, Udruženje “Vozi ulice”, vođeno vizijom o unapređenju kvaliteta života u gradskoj sredini, zvanično je osnovano 2012. godine. Ljubitelji bicikala u Šapcu, osnivanjem Udruženja, pokušali su da obnove postojeću tradiciju našeg grada koja datira iz perioda Drugog svetskog rata, kada su bicikli bili kao i sada, pogodan način transporta.
Po uzoru na evropske gradove gde voziti bicikl ne znači biti siromašan, već imati racionalan pristup, entuzijasti, volonteri, članovi Udruženja, sopstvenim resursima pokušavaju svoj grad da podignu na viši nivo. Ne spadaju u udruženja koja vikendom pređu 400 km na biciklu, već za cilj imaju promociju gradskog bicikliranja, unapređenje biciklističke infrastrukture i podizanje svesti o potrebama biciklista u saobraćaju. Prema rečima Mladena Petrovića, zaduženog za operativni deo, jedina korist ukoliko se Udruženje unapredi i njihove potrebe zadovolje koju će imati je udobno, efikasno i bezbedno bicikliranje po gradu.
- Činjenica da sam završio Saobraćajni fakultet kao i saradnja sa saobraćajnoprojektantskim firmama doprinela je pisanju analize stanja bezbednosti biciklista na teritoriji PU Šapca. Od tadašnjeg načelnika policije dobili smo statističke podatke o svim saobraćajnim nezgodama u kojima su učestvovali biciklisti na teritoriji Grada. Došao sam do šokantnog otkrića. U periodu od 2006. do 2014. godine, na teritoriji PU Šabac, poginulo je 49 biciklista, a povređenih sa lakšim i težim telesnim povredama bilo je 1100. U Novom Sadu, gradu tri puta većem od Šapca, vršena je ista analiza za pomenuti period. Prema njihovim rezultatima, poginule su tri osobe – ističe Mladen.
Povoljna veličina i terenska konfiguracija grada Šapca, kao i svest o efikasnosti, ekonomičnosti, očuvanju životne sredine i ličnog zdravlja samo su neki od razloga zbog kojih veliki broj Šapčana bira bicikl za prevozno sredstvo. Ipak, bicikl kao prevozno sredstvo u našem gradu ne ispunjava svoj pun potencijal, zbog manjkavosti u saobraćajnoj infrastrukturi koje ometaju efikasnost i bezbednost biciklista. Značajan deo aktivnosti “Vozi Ulice” usmeren je na podršku planskom razvoju grada u skladu sa potrebama biciklista i pešaka, kao i podizanje svesti građana o prednostima bicikliranja što je Gradska uprava Šapca u jednom momentu prepoznala.
-Šabac ima dug istorijat bicikliranja prvenstveno zato što ima dobre topografske karakteristike. Grad je ravničarski, ulice su pod pravim uglom, te ima sve preduslove za razvoj dobre biciklističke infrastrukture. Jednom prilikom smo na sastanku u Gradskoj upravi predložili holandski model koji može da se implementira u par ulica u našem gradu. Tada je bila reč o uvođenju kontra smera za bicikliste u ulici Vlade Jovanovića. Izneli smo ideju i više se sa njima nismo čuli. Posle izvesnog vremena, primetili smo da je takva ideja sprovedena u delo, u ulici Mike Mitrovića – ističe Mladen Petrović i dodaje da je u toku 7 godina, od kako Udruženje postoji to jedini značajan pomak po pitanju unapređenja saobraćajne infrastrukture za bicikliste.
Prema rečima osnivača Udruženja Nemanje Manjenčića, tačke i potezi koji najviše muče bicikliste su pre svega uzrokovani nedostacima i propustima u dizajnu saobraćajne infrastrukture, koja nije prilagođena potrebama i bezbednosti biciklista, niti nudi bilo kakvu alternativu.
-Prema nedavnim istraživanjima, na osnovu uzorka od skoro 90 glasova i 13 tačaka, anketa je pokazala da se biciklisti osećaju najugroženije na kolovozu ulice Vojvode Mišića, na raskrsnicama staze i kolovoza u Masarikovoj ulici, na raskrsnici staze na trgu, kao i na još 6 lokacija u gradu. Pravci koji najviše nedostaju su smer u ulici Vlade Jovanovića, 4 vezane ulice u okolini Velikog parka, Miloša Pocerca i još 2 lokaliteta u gradu. Ranije smo pisali i predlagali nadležnima rešenja za ulice Vlade Jovanovića, Miloša Pocerca, Stojana Novakovića, a umesto toga nedavno „dobili” još jednu jednosmernu ulicu, Kneza Mihaila – istakao je Nemanja i dodao da uprkos apelu i molbama u cilju smanjenja nebezbednosti u saobraćaju, nadležni ne odgovaraju na njihove dopise.
Problem Udruženja su manjak komunikacije sa Gradskom upravom i nadležnim službama koja je neophodna u cilju poboljšanja infrastrukture, ali i prostorije za okupljanje i delovanje.
-Sastajali smo se u Skloništu na Trkalištu, međutim pošto nam je to dato na korišćenje bez novčane naknade, kratko je trajalo. Nakon našeg boravka tu, otvorena je teretana. Skupljali smo se jednom mesečno, diskutovali, razmenjivali iskustva i pravili planove za dalje. Članova koji se bave operativom nema mnogo, ali bi nam prostor značio kako bismo bili angažovaniji i ažurniji – istakao je Mladen Petrović.
Članovi Udruženja, prvu vožnju izveli su u martu 2012. godine. Tada su došli na ideju da se okupljaju tokom sezone bicikliranja jednom mesečno. Od osnivanja, izveli su preko 60 mesečnih vožnji, a sledeća će biti 14. aprila.
-Nedavno smo kontaktirali Ambasadu Kraljevine Holandije kojoj smo predstavili Udruženje. S obzirom na to da je Holandija jedna od zemalja u kojoj je vožnja bicikla prepoznata i podsticana kao poželjan način kretanja kroz grad, rado su se odazvali, te će biti naši gosti četrnaestog aprila u Šapcu. Nakon zajedničke vožnje kroz grad, planirali smo otvorenu tribinu u zgradi rekonstruisane Sinagoge gde ćemo razmeniti iskustva, i diskutovati o problemima koja imamo i mogućim rešenjima – ističe Mladen Petrović.
Uslov za stupanje u Udruženje osim simbolične članarine od 500 dinara godišnje ne postoji. Svako ko voli da vozi bicikl i ko želi da razmeni iskustvo sa osobama istog interesovanja, može se pridružiti timu “Vozi ulice”. Koliko članovi rade na promociji evropskog trenda i prikupljanju što više ljudi dokaz je i nedavna donacija.
-Jedan od članova Udruženja, Siniša Stanišić, ima dobru vezu sa Udruženjem Per a Paće, sa Korzike. Oni su nam, iako nam to nije bio primarani fokus, donirali preko sto bicikala, koje smo podelili prvenstveno socijalno ugroženim grupama. To je bio potez u cilju da dobijemo bar još jednog biciklistu koji će možda doći na vožnju ili se pridružiti našoj operativi – navodi Mladen Petrović.
Zvanična politika Republike Srbije poslednjih godina prepoznaje nasilje u saobraćaju kao ozbiljan društveni problem i ima nekog uspeha u borbi protiv njega. Međutim, značaj ozbiljnog pristupa nemotornom, a naročito biciklističkom saobraćaju u našoj zemlji je prepoznat samo pomalo u teoriji (na nivou strateških dokumenata) dok su propisi, infrastruktura i generalno fizičko okruženje delimično ignorantski, a delimično neprijateljski raspoloženi prema biciklistima.
K. Jekić

Najnoviji broj

12. septembar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa