Берза

  • aero 1.787 ▼ -0,72%
  • enhl 650 ▼ -1,52%
  • erzj 1.350 ⚫ 0,00%
  • fito 2.700 ⚫ 0,00%
  • irtl 510 ▲ 0,99%
  • kmbn 2.198 ▲ 4,37%
  • kmbnpb 720 ▲ 10,77%
  • neksp 650 ⚫ 0,00%
  • niis 670 ▼ -0,45%
  • thhm 235 ⚫ 0,00%
  • tmkne 717 ▲ 50,00%
(12. април 2018.)
УДРУЖЕЊЕ “ВОЗИ УЛИЦЕ”’

Афирмација бицикла у градској средини

Независно, непрофитно, Удружење “Вози улице”, вођено визијом о унапређењу квалитета живота у градској средини, званично је основано 2012. године. Љубитељи бицикала у Шапцу, оснивањем Удружења, покушали су да обнове постојећу традицију нашег града која датира из периода Другог светског рата, када су бицикли били као и сада, погодан начин транспорта.
По узору на европске градове где возити бицикл не значи бити сиромашан, већ имати рационалан приступ, ентузијасти, волонтери, чланови Удружења, сопственим ресурсима покушавају свој град да подигну на виши ниво. Не спадају у удружења која викендом пређу 400 км на бициклу, већ за циљ имају промоцију градског бициклирања, унапређење бициклистичке инфраструктуре и подизање свести о потребама бициклиста у саобраћају. Према речима Младена Петровића, задуженог за оперативни део, једина корист уколико се Удружење унапреди и њихове потребе задовоље коју ће имати је удобно, ефикасно и безбедно бициклирање по граду.
- Чињеница да сам завршио Саобраћајни факултет као и сарадња са саобраћајнопројектантским фирмама допринела је писању анализе стања безбедности бициклиста на територији ПУ Шапца. Од тадашњег начелника полиције добили смо статистичке податке о свим саобраћајним незгодама у којима су учествовали бициклисти на територији Града. Дошао сам до шокантног открића. У периоду од 2006. до 2014. године, на територији ПУ Шабац, погинуло је 49 бициклиста, а повређених са лакшим и тежим телесним повредама било је 1100. У Новом Саду, граду три пута већем од Шапца, вршена је иста анализа за поменути период. Према њиховим резултатима, погинуле су три особе – истиче Младен.
Повољна величина и теренска конфигурација града Шапца, као и свест о ефикасности, економичности, очувању животне средине и личног здравља само су неки од разлога због којих велики број Шапчана бира бицикл за превозно средство. Ипак, бицикл као превозно средство у нашем граду не испуњава свој пун потенцијал, због мањкавости у саобраћајној инфраструктури које ометају ефикасност и безбедност бициклиста. Значајан део активности “Вози Улице” усмерен је на подршку планском развоју града у складу са потребама бициклиста и пешака, као и подизање свести грађана о предностима бициклирања што је Градска управа Шапца у једном моменту препознала.
-Шабац има дуг историјат бициклирања првенствено зато што има добре топографске карактеристике. Град је равничарски, улице су под правим углом, те има све предуслове за развој добре бициклистичке инфраструктуре. Једном приликом смо на састанку у Градској управи предложили холандски модел који може да се имплементира у пар улица у нашем граду. Тада је била реч о увођењу контра смера за бициклисте у улици Владе Јовановића. Изнели смо идеју и више се са њима нисмо чули. После извесног времена, приметили смо да је таква идеја спроведена у дело, у улици Мике Митровића – истиче Младен Петровић и додаје да је у току 7 година, од како Удружење постоји то једини значајан помак по питању унапређења саобраћајне инфраструктуре за бициклисте.
Према речима оснивача Удружења Немање Мањенчића, тачке и потези који највише муче бициклисте су пре свега узроковани недостацима и пропустима у дизајну саобраћајне инфраструктуре, која није прилагођена потребама и безбедности бициклиста, нити нуди било какву алтернативу.
-Према недавним истраживањима, на основу узорка од скоро 90 гласова и 13 тачака, анкета је показала да се бициклисти осећају најугроженије на коловозу улице Војводе Мишића, на раскрсницама стазе и коловоза у Масариковој улици, на раскрсници стазе на тргу, као и на још 6 локација у граду. Правци који највише недостају су смер у улици Владе Јовановића, 4 везане улице у околини Великог парка, Милоша Поцерца и још 2 локалитета у граду. Раније смо писали и предлагали надлежнима решења за улице Владе Јовановића, Милоша Поцерца, Стојана Новаковића, а уместо тога недавно „добили” још једну једносмерну улицу, Кнеза Михаила – истакао је Немања и додао да упркос апелу и молбама у циљу смањења небезбедности у саобраћају, надлежни не одговарају на њихове дописе.
Проблем Удружења су мањак комуникације са Градском управом и надлежним службама која је неопходна у циљу побољшања инфраструктуре, али и просторије за окупљање и деловање.
-Састајали смо се у Склоништу на Тркалишту, међутим пошто нам је то дато на коришћење без новчане накнаде, кратко је трајало. Након нашег боравка ту, отворена је теретана. Скупљали смо се једном месечно, дискутовали, размењивали искуства и правили планове за даље. Чланова који се баве оперативом нема много, али би нам простор значио како бисмо били ангажованији и ажурнији – истакао је Младен Петровић.
Чланови Удружења, прву вожњу извели су у марту 2012. године. Тада су дошли на идеју да се окупљају током сезоне бициклирања једном месечно. Од оснивања, извели су преко 60 месечних вожњи, а следећа ће бити 14. априла.
-Недавно смо контактирали Амбасаду Краљевине Холандије којој смо представили Удружење. С обзиром на то да је Холандија једна од земаља у којој је вожња бицикла препозната и подстицана као пожељан начин кретања кроз град, радо су се одазвали, те ће бити наши гости четрнаестог априла у Шапцу. Након заједничке вожње кроз град, планирали смо отворену трибину у згради реконструисане Синагоге где ћемо разменити искуства, и дискутовати о проблемима која имамо и могућим решењима – истиче Младен Петровић.
Услов за ступање у Удружење осим симболичне чланарине од 500 динара годишње не постоји. Свако ко воли да вози бицикл и ко жели да размени искуство са особама истог интересовања, може се придружити тиму “Вози улице”. Колико чланови раде на промоцији европског тренда и прикупљању што више људи доказ је и недавна донација.
-Један од чланова Удружења, Синиша Станишић, има добру везу са Удружењем Пер а Паће, са Корзике. Они су нам, иако нам то није био примарани фокус, донирали преко сто бицикала, које смо поделили првенствено социјално угроженим групама. То је био потез у циљу да добијемо бар још једног бициклисту који ће можда доћи на вожњу или се придружити нашој оперативи – наводи Младен Петровић.
Званична политика Републике Србије последњих година препознаје насиље у саобраћају као озбиљан друштвени проблем и има неког успеха у борби против њега. Међутим, значај озбиљног приступа немоторном, а нарочито бициклистичком саобраћају у нашој земљи је препознат само помало у теорији (на нивоу стратешких докумената) док су прописи, инфраструктура и генерално физичко окружење делимично игнорантски, а делимично непријатељски расположени према бициклистима.
К. Јекић

Најновији број

13. децембар 2018.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa