4. avgust 2022.4. avg 2022.
Zajedno do velikih postignuća
Dr Dragan Marković Markus o uspehu polaznika Ateljea, pedagoškom radu sa mladim talentima

Zajedno do velikih postignuća

„Vrlo sam ponosan na ostvarene rezultate. Ono što smo zajedno postigli je rekordan uspeh i na republičkom nivou, što hoću posebno da predočim. Teško je opisati stanje unutrašnjeg ispunjenja i radosti kada se sav taj uloženi trud, protkan neizvesnošću koliko i nadom, vrati na ovaj način, kada shvatite da ste doprineli ostvarenju, u ovom momentu, njihove najveće želje“
-Velika je privilegija, ali i odgovornost što imam mogućnost da doprinesem razvoju talenta i kreativnih, potencijala mladih ljudi i da u određenom periodu njihovog života imam tako značajnu ulogu - kaže dr Dragan Marković Markus o svom radu sa talentima. Nedavno je pristigla još jedna potvrda zajedničkog zalaganja, jer je 11 mladih odabralo umetnost kao životni poziv. Na veliko zadovoljstvo mentora, ali i budućih akademaca visok plasman na rang listama visokoškolskih ustanova doneo im je željene indekse i mogućnost da nastave formalno obrazovanje u sferi stvaralaštva.

-Polaznici pripremne nastave mog ateljea, za umetničke fakultete i visoke um. škole ostvarili fantastične rezultate. 11 kandidata položilo prijemne, SEDMORO na umetničke fakultete i ČETVORO na visoku školu: Katarina Marović, prva na rang listi na slikarstvu Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu sa maksimalnim ostvarenim brojem poena na prijemnom, (posle treće godine srednje škole), Anđela Đurić, prva na scenografiji Fakulteta primenjenih umetnosti (FPU) u Beogradu; Danica Kuzmanović, treća na rang listi za Scenski kostim, FPU u Beogradu; Jovana Stepanović, druga na rang listi FDU- smer Vizuelni efekti, animacija, i scenografija; Dušan Stanojlović, budžet na fotografiji, FPU, Beograd;. Tara Petrović, primljena na slikarstvo Fakulteta u Kragujevcu; Valentina Moravčević, restauracija FPU, Beogradu; Anđela Senić, budžet grafički dizajn visoke škole, Politehnika- 15. na rang listi od 226 kandidata; Damjan Miražić, Budžet na Industrijskom dizajnu, Visoka škola, politehnika; Nađa Gruban i Marko Tadić- Visoka školu za dizajn, Politehnika.
Čestitke mojim dragim studentima i od srca hvala što su ostvarili rezultate za ličnu afirmaciju i afirmaciju mog pedagoškog rada!! (Dr Dragan Marković Markus)


Kako je izgledao mentorski proces sa polaznicima Vašeg slikarskog ateljea? Koliko znači podrška, saveti iskusnog pedagoga i umetnika za mlade talente?
Bitno je naglasiti da ovakva vrsta rada mora ishodovati konkretnim rezultatom, očiglednim i merljivim, a to je rezultat na prijemnom, Tu nemate mogućnost ni prostor za pogrešne procene, pristupe i metode. Kao u šahu, svaki potez je važan i može doprineti porazu ili pobedi. To je veliki izazov za mene kao profesora i obaveza prema polaznicima i njihovim roditeljima.

-Atelje sam odabrala veoma lako pošto sam pre početka ozbiljnih priprema za fakultet već išla u profesorovu školu crtanja i slikanja u Kulturnom centru, pa je bili prirodno da nastavimo saradnju. Podrška nekoga koga poštujete i znate da je uspešan u svom poslu može samo da vas pogura napred, tako da mi je profesorova podrška uvek bila od velikog značaja. Od profesora sam naučila da se sa svakim problemom nosim smireno i bez panike, što je lekcija za ceo život a ne samo u umetnosti. Iako je bilo više đaka profesor nam je uvek posvećivao istu količinu pažnje i energije. Neki od mojih najboljih radova nastali su baš u onim danima kada mi se nije radilo, pošto je profesor svojim iskustvom znao tačno šta da mi predloži da radim, da bi me motivisao. Sva prikupljena znanja tokom godina saradnje sa profesorom su mi otvorila nove vidike, kako u umetnosti, tako i u životu. Bolje sam spoznala sebe i svoje mogućnosti i dobila na samopouzdanju. A svakako da je mom samopouzdanju doprineo i vrhunski rezultat ostvaren na prijemnom koji je dosegnut našim zajedničkim radom. Tu su i neke značajne nagrade na konkursima kao rezultat stečenih znanja. Umetnost je dosta uticala na mene i izgradila me kao ličnost. Ne mogu da zamislim da potisnem ljubav prema umetnosti, pa sam odlučila da mi to bude profesija u kojoj ću se ispoljavati - kaže Katarina Marović (Šabac) prva na rang listi, slikarstvo (max broj bodova na prijemnom),Fakultet likovnih umetnosti, Beograd upisala posle treće godine srednje škole.


Za ostvarenje ovako visokih rezultata, kakve su postigli polaznici mog ateljea, neophodna je sinergija više elemenata koji su manje-više konstituenti svakog obrazovnog procesa. Neizbežno je izdvojit talenat polaznika i stručnost profesora kao ključne. Moj metodološki pristup je uzrokovan i određen individualnim sposobnostima i psihološkim profilom svakog polaznika.

- Za atelje profesora Markusa saznao sam još u prvoj godini srednje škole od starijih učenika koji su tada bili polaznici ateljea i u međuvremenu su uspešno položili prijemne. Od drugarice koja je na početku četvrte godine krenula na pripreme za fakultet dobio sam sve preporuke za prof. Markusa. Tada sam definitivno odlučio da se i ja pridružim. Pripreme su bile veoma zahtevne. Trebalo je dosta toga savladati novog, što do tada nisam znao, u realno kratkom vremenskom roku. Takođe, bilo je teško uskladiti obaveze u školi sa terminima u ateljeu. Profesor je svoje vreme usklađivao sa nama i našim slobodnim vremenom za rad u ateljeu. Svojim specifičnim metodama, kao iskusni umetnik i profesor, uspevao je da nas izvuče iz nekih kriznih situacija kada nam baš i ne ide, kada nam padne samopouzdanje. Njegovi saveti će nam sigurno ostati u glavi i pomagati nam u daljem školovanju i životu uopšte. U ateljeu je atmosfera bila veoma opuštena ali radna; svakog dana smo dobijali nova saznanja. Meni je prvenstveno značajno to što sam zahvaljujući ovim pripremama ušao u budžet na Fakultetu primenjenih umetnosti na odseku za Fotografiju i zaista sam zahvalan profesoru na tome. Ono što je dublje i više suštinsko, a što smo naučili od profesora Markusa je da radom i trudom možemo ostvariti svoje ciljeve ali, i pre svega, da budemo ljudi. Umetnost me istinski ispunjava, posebno fotografija kao medij kojim ispoljavam svoja osećanja i svoj doživljaj sveta -naglašava Dušan Stanojlović (Velika plana), peti na rang listi (na budžetu), Fotografija, Fakultet primenjenih umetnosti Beograd.


Pedagoški rad podrazumeva predan, istrajan rad. Koliko je Vaše dugogodišnje iskustvo u oblasti obrazovanja važno za rad sa mladima?
Moj stav je izričit da, posebno u umetnosti, samo iskusni umetnik i pedagog može dati plodonosni doprinos razvoju nečijeg talenta. Nestručnim vođenjem i veliki talenti mogu da zgasnu i ne ostvare svoje prave potencijale, pa i da potonu u moru osrednjosti. To polje je mnogo osetljivije nego se mnogima čini i iskustvo profesora je podrazumevajući faktor za vrhunske rezultate.

dr Dragan Marković Markus


Kakav je osećaj kada polaznici Vašeg slikarskog ateljea postignu zapažene rezultate?
Vrlo sam ponosan na ostvarene rezultate. Ono što smo zajedno postigli je rekordan uspeh i na republičkom nivou, što hoću posebno da predočim. Teško je opisati stanje unutrašnjeg ispunjenja i radosti kada se sav taj uloženi trud, protkan neizvesnošću koliko i nadom, vrati na ovaj način, kada shvatite da ste doprineli ostvarenju, u ovom momentu, njihove najveće želje. Kada smo se okupili u ateljeu da proslavimo uspeh - njihova lica su mi sve rekla.

- Imati iskusnog mentora nam je u dosta aspekata otvorilo oči i ukazalo na propuste. Direktan pristup radu, otvorenost i iskustvo profesora su nas motivisali i ulivali poverenje. Kada imate pouzdanog i iskusnog mentora pored sebe, dobijete i na samopouzdanju. Vodila sam se pozitivnim mišljenjima o radu i uspesima profesora Markusa i prijateljskim preporukama Od početka priprema smo pucali na visoko, ali teško je biti precizan u prognoziranju takvih stvari.. Prva pozicija nije mala stvar, ali odgovara napretku i trudu koji smo uložili. Napretkom u ateljeu sam sebi proširila vidike i dokazala da sam na pravom putu. Nije to bio odabir između staza levo i desno sa natpisima na početku “nauka” i “umetnost”. Prosto, u toku života čitava naša energija cirkuliše oko svega što nam leži. Neki vide u bojama, neki u brojevima. Neki u volanima i gumama, neki u lopti. Onda se kaže da si “odabrao” svoju oblast, a mislim da si je jednostavno živeo - naglašava Anđela Đurić (Šabac) prva na rang listi, Scenografija, Fakultet primenjenih umetnosti, Beograd.


Kako prepoznajete mlade talente i šta je to što je važno u radu sa njima?
Talente nije teško prepoznati i oni se ispoljavaju već u najranijoj dobi deteta od kada bi i trebalo krenuti sa konkretnom podrškom u njegovom ispoljavanju i razvoju. Prisutnost talenta ne podrazumeva uspeh sam po sebi. Likovna umetnost spaja talenat i određene tehničke veštine koje se daju vežbanjem usavršavati. Samo kombinacija talenta i neumornog rada su obećavajući faktori izgradnje dobrog umetnika.

-Podrška profesora kao afirmisanog umetnika dosta mi je značila tokom pohađanja ateljea. Najznačajnije postignuće koje sam uspela napraviti bilo je upis na Fakultet primenjenih umetnosti- smer scenski kostim, što mi je i bio primarni cilj pored sticanja drugih znanja u polju crtanja i slikanja. Atelje sam izabrala iz razloga što sam čula pozitivne komentare o radu i stručnosti profesora Markusa. Biti umetnik i baviti se umetnošću znači verovati u život. Ona je nešto što me pokreće i moj način iskazivanja sebe,zato sam je i izabrala kao budući poziv - ističe Danica Kuzmanović (Loznica) treća na rang listi, Scenski kostim, Fakultet primenjenih umetnosti Beograd.


- Na osnovu informacija koje sam dobila od prethodnih polaznika Ateljea bila sam sigurna u profesorove mentorske metode i sposobnost da me u kratkom vremenskom roku pripremi za uspešno polaganje prijemnog ispita. Ono što je najviše prijalo u vrlo zahtevnom radu i što je u dobroj meri pomoglo da se istraje, to je opuštena atmosfera. Ceo proces se odvijao bez nepotrebnog pritiska, ali odlučno i sa velikim poverenjem u profesora i njegov umetnički i pedagoški rejting. Što se tiče stručnog aspekta izašla sam iz dotadašnjeg stereotipa i određene skučenosti u radu i počela sam slobodnije da se izražavam u crtanju i slikanju. Ali želim istaći i šire poglede na život, umetnost, kao i novostečeni kvalitet. Umetnost je intrigantan i uzbudljiv način da izrazim sebe, ono što jesam i ono što želim da budem - pojašnjava Tara Petrović (Jagodina), primljena na slikarstvo Fakulteta umetnosti u Kragujevcu.
M. Ž.

Najnoviji broj

21. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa