Foto: Caritas
ZBOG SVE VIŠE KORISNIKA KARITAS POVEĆAO BROJ NEGOVATELjICA
Usluga od neprocenjivog značaja
Organizacija pruža usluge na teritoriji Šapca, Bogatića, Koceljeve, Vladimiraca i Malog Zvornika. Trenutno u Šapcu imaju 80 korisnika, a na teritoriji Okruga oko 450. Zapošljavaju 40-ak negovateljica. Od 30 negovateljica koje su prošle obuku “Help neta” njih 20 je počelo da radi u Karitasu ili drugim organizacijama koje pružaju slične usluge
Svake godine sve je veća potreba za stručnim osobama koje će starima i bolesnima pomagati u kući i pružati im neophodnu negu. Ove godine, zahvaljujući projektu koji je podržao GIZ i realizovao ga sa beogradskom organizacijom “Help net” Šabac ima novih 30 obučenih negovateljica, odnosno geronto domaćica. Karitas Šabac je, zbog svog bogatog iskustva u ovoj oblasti, odabran da sprovede obuke.
-Stalno raste broj korisnika koji su stari i koji ne mogu da računaju na pomoć primarne porodice. Porodica je poslednjih 10-20 godina izgubila primarnu ulogu, a to je zaštita. Deca pokušavaju da obezbede egzistenciju za sebe i svoju decu i tehnički nemaju vremena i mogućnosti da zbrinjavaju roditelje na adekvatan način. Zbog toga je organizovana pomoć kroz uslugu pomoći u kući i drugih usluga socijalne zaštite neophodna, objašnjava Miroljub Nikolić, direktor Karitasa Šabac.
Organizacija pruža usluge na teritoriji Šapca, Bogatića, Koceljeve, Vladimiraca i Malog Zvornika.
Trenutno u Šapcu imaju 80 korisnika, a na teritoriji Okruga oko 450. Zapošljavaju 40-ak negovateljica. Od 30 negovateljica koje su prošle obuku “Help neta” njih 20 je počelo da radi u Karitasu ili drugim organizacijama koje pružaju slične usluge.
-Da bi neko mogao da radi u sistemu socijalne zaštite kao negovatelj ili geronto domaćića potrebno je da prođe akreditovani kurs za pomoć u kući. Kurs je podeljen na dva segmenta. Prvi se odnosi na pomoć u kući, a to podrazumeva održavanje higijene, pripremu obroka, nabavku namirnica... Drugi deo se tiče opšte nege i znači merenje vitalnih funkcija korisnika, obradu manjih rana, kupanje u krevetu... Obuka koju prolaze negovateljice je akreditovana kod Republičkog zavoda za socijalnu zaštitu, navodi Nikolić.
Zavisno od potreba korisnika, neke posećuju dva puta dnevno, a neke ređe. Obuka dodatnih negovateljica bila je neophodna zbog toga što medicinsko osoblje ili odlazi u inostranstvo ili se zapošljava u zdravstvenom sistemu, gde su plate veće.
-Radi se o veoma teškom poslu. Svaki dan se pomaže ljudima koji su na ivici života i ivici egzistencije. Treba imati lepu reč i osmeh dok se suočavate sa ljudskom patnjom u najtežem obliku. Posao u socijalnoj zaštiti nije plaćen kao u zdravstvenoj i ljudi koji se ovim bave ne rade to samo zbog materijalne dobiti nego i iz empatije i humanosti. Ova služba i ovaj posao su neprocenjivo blago za zajednicu, navodi Nikolić.
Dobar odnos sa korisnicima
-Najveći broj naših korisnika su stara lica, ali imamo i veliki broj osoba sa invaliditetom, fizičkim ili mentalnim. Radimo od 2001. godine i dostigli smo jako visok kvalitet pružanja usluga. Imamo veoma dobar odnos sa korisnicima, a to pokazuje i interni upitnik koji među njima sprovodimo jednom godišnje. Iako se pojave zahtevi koje ne možemo da ispunimo, nikada nije bilo većih problema. Trudimo se maksimalno i ponosan sam na naš tim. Za naše negovateljice na terenu nema ni vrućine ni zime. Za vreme pandemije radili smo i vanredne stvari, kao što je pomoć u hrani, higijeni, odnošenje obroka korisnicima Narodne kuhinje i slično, navodi Miroljub Nikolić.
Korisnici usluga ili njihove porodice mogu direktno da se obrate Karitasu, što je i najčešće slučaj, ili ih Centar za socijalni rad uputi na ovu organizaciju. Karitas se javlja na konkurs i u Šapcu postoji skala participacija prema kojima grad plaća usluge ovoj organizaciji.
-Lokalna samouprava može da pokrije sve troškove ili da korisnik plaća deo, u skladu sa svojim primanjima. Oni koji ne ugovaraju uslugu preko Centra za socijalni rad, nego neposredno, plaćaju uslugu u punom iznosu. Nekada i mi vidimo na terenu da situacija nije realna kao na papiru i da neko možda i ima neka primanja, ali da ne može da plaća našu uslugu i tada je dobije besplatno. Šabac i Bogatić imaju dobro razvijen sistem mreže od domova zdravlja, preko centara za socijalni rad, do nas kao pružalaca usluga na terenu, objašnjava Miroljub Nikolić.
Pored teško bolesnih pacijenata, Karitas nekada brine i o korisnicima kojima je pomoć potrebna ograničen vremenski period, usled povrede, operacije, ili trenutne bolesti. Takvi, kažu, nikada ne zaboravljaju šta je za njih učinjeno i uvek je zadovoljstvo sresti se sa njima.
-Stalno raste broj korisnika koji su stari i koji ne mogu da računaju na pomoć primarne porodice. Porodica je poslednjih 10-20 godina izgubila primarnu ulogu, a to je zaštita. Deca pokušavaju da obezbede egzistenciju za sebe i svoju decu i tehnički nemaju vremena i mogućnosti da zbrinjavaju roditelje na adekvatan način. Zbog toga je organizovana pomoć kroz uslugu pomoći u kući i drugih usluga socijalne zaštite neophodna, objašnjava Miroljub Nikolić, direktor Karitasa Šabac.
Organizacija pruža usluge na teritoriji Šapca, Bogatića, Koceljeve, Vladimiraca i Malog Zvornika.
Ljudi koji se ovim bave ne rade to samo zbog materijalne dobiti nego i iz empatije i humanosti
Trenutno u Šapcu imaju 80 korisnika, a na teritoriji Okruga oko 450. Zapošljavaju 40-ak negovateljica. Od 30 negovateljica koje su prošle obuku “Help neta” njih 20 je počelo da radi u Karitasu ili drugim organizacijama koje pružaju slične usluge.
-Da bi neko mogao da radi u sistemu socijalne zaštite kao negovatelj ili geronto domaćića potrebno je da prođe akreditovani kurs za pomoć u kući. Kurs je podeljen na dva segmenta. Prvi se odnosi na pomoć u kući, a to podrazumeva održavanje higijene, pripremu obroka, nabavku namirnica... Drugi deo se tiče opšte nege i znači merenje vitalnih funkcija korisnika, obradu manjih rana, kupanje u krevetu... Obuka koju prolaze negovateljice je akreditovana kod Republičkog zavoda za socijalnu zaštitu, navodi Nikolić.
Zavisno od potreba korisnika, neke posećuju dva puta dnevno, a neke ređe. Obuka dodatnih negovateljica bila je neophodna zbog toga što medicinsko osoblje ili odlazi u inostranstvo ili se zapošljava u zdravstvenom sistemu, gde su plate veće.
-Radi se o veoma teškom poslu. Svaki dan se pomaže ljudima koji su na ivici života i ivici egzistencije. Treba imati lepu reč i osmeh dok se suočavate sa ljudskom patnjom u najtežem obliku. Posao u socijalnoj zaštiti nije plaćen kao u zdravstvenoj i ljudi koji se ovim bave ne rade to samo zbog materijalne dobiti nego i iz empatije i humanosti. Ova služba i ovaj posao su neprocenjivo blago za zajednicu, navodi Nikolić.
-Najveći broj naših korisnika su stara lica, ali imamo i veliki broj osoba sa invaliditetom, fizičkim ili mentalnim. Radimo od 2001. godine i dostigli smo jako visok kvalitet pružanja usluga. Imamo veoma dobar odnos sa korisnicima, a to pokazuje i interni upitnik koji među njima sprovodimo jednom godišnje. Iako se pojave zahtevi koje ne možemo da ispunimo, nikada nije bilo većih problema. Trudimo se maksimalno i ponosan sam na naš tim. Za naše negovateljice na terenu nema ni vrućine ni zime. Za vreme pandemije radili smo i vanredne stvari, kao što je pomoć u hrani, higijeni, odnošenje obroka korisnicima Narodne kuhinje i slično, navodi Miroljub Nikolić.
Korisnici usluga ili njihove porodice mogu direktno da se obrate Karitasu, što je i najčešće slučaj, ili ih Centar za socijalni rad uputi na ovu organizaciju. Karitas se javlja na konkurs i u Šapcu postoji skala participacija prema kojima grad plaća usluge ovoj organizaciji.
-Lokalna samouprava može da pokrije sve troškove ili da korisnik plaća deo, u skladu sa svojim primanjima. Oni koji ne ugovaraju uslugu preko Centra za socijalni rad, nego neposredno, plaćaju uslugu u punom iznosu. Nekada i mi vidimo na terenu da situacija nije realna kao na papiru i da neko možda i ima neka primanja, ali da ne može da plaća našu uslugu i tada je dobije besplatno. Šabac i Bogatić imaju dobro razvijen sistem mreže od domova zdravlja, preko centara za socijalni rad, do nas kao pružalaca usluga na terenu, objašnjava Miroljub Nikolić.
Treba imati lepu reč i osmeh dok se suočavate sa ljudskom patnjom u najtežem obliku
Pored teško bolesnih pacijenata, Karitas nekada brine i o korisnicima kojima je pomoć potrebna ograničen vremenski period, usled povrede, operacije, ili trenutne bolesti. Takvi, kažu, nikada ne zaboravljaju šta je za njih učinjeno i uvek je zadovoljstvo sresti se sa njima.
M.M.
Najnoviji broj
5. septembar 2024.