Zbog nestabilnih vremenskih uslova ovih dana Služba hitne medicinske pomoći šabačkog Doma zdravlja beleži više intervencija nego obično. Najčešći pozivi Službi upućeni su zbog saobraćajnih nezgoda, srčanih tegoba, alergijskih reakcija, ujeda insekata i problema vezanih za hronične bolesti koje se pogoršavaju usled temperaturnih oscilacija.
-Obilne padavine su dovele do naglog povećanja vlažnosti vazduha što predstavlja ozbiljan izazov za zdravlje osetljivih grupa stanovništva, najviše starijih i dece. Vlažnost vazduha uzrokuje pojavu buđi i grinja što može izazvati napade astme, alergijske reakcije i pogoršanje hroničnih plućnih bolesti. Prolećni meseci donose i više aktivnosti na otvorenom pa time i veći broj situacija koje zahtevaju hitnu medicinsku pomoć. Zato je neophodno prilikom boravka u prirodi pridržavati se osnovnih mera bezbednosti – korišćenje zaštitne opreme, poštovanje propisa. Naše ekipe su spremne da reaguju u najkraćem mogućem roku, ali prevencija i odgovorno ponašanje su ključni kako bismo smanjili broj hitnih slučajeva i sačuvali kapacitete za one kojima je pomoć zaista neophodna. Apelujemo na građane da pokažu odgovornost prema sebi i drugima. Prevencija je jako važna da se izbegnu eventualne tegobe uslovljene vremenskim oscilacijama. I zdravi i bolesni trebalo bi da piju što više tečnosti, najbolje običnu vodu, jedu što više voća, salate, lako varljivih namirnica, da obroci budu češći a manji i naravno, ako već imaju hronično oboljenje, redovno uzimaju propisanu terapiju. Za nama je period Prvomajskih praznika i slava kada smo imali i do 50 odsto pacijenata više nego inače koji su se javljali Službi hitne pomoći - navodi specijalista urgentne medicine dr Jasmin Osmanović, načelnik Službe hitne pomoći šabačkog Doma zdravlja.
U Šapcu hitna pomoć ima tri vozila, jedno u Prnjavoru. U toku dnevne smene, iz „centrale“ u Domu zdravlja pokrivaju celo područje grada Šapca.
Šta treba znati i imati na umu kada se poziva broj 194 Sa tri sanitetska vozila, Služba pokriva površinu na kojoj živi oko 105 hiljada stanovnika. Vreme za intervenciju je promenljivo i zavisi od broja vozila kojima se u tom trenutku raspolaže, ali i od urgentnosti i ozbiljnosti situacije. Potreba za izlaskom ekipe na teren utvrđuje se procenom ukoliko je poziv upućen telefonom.
-Rad zaposlenih u Službi hitne pomoći je zahtevan i nepredvidiv. Zahteva brzu reakciju, stručnost i podrazumeva prisustvo empatije. Efikasnost zavisi od niza faktora a to su uvek dobro obučeno osoblje, adekvatna oprema, brzo vreme odgovora, efikasna koordinacija sa drugim službama u zdravstvenom sistemu. Trijaža telefonom je zapravo proces procene potreba pacijenta i određivanje prioriteta putem telefonskog razgovora. To podrazumeva postavljanje pitanja koja za krajnji cilj uvek imaju efikasanost. Često pacijentima deluje kao da gubimo vreme u telefonskom razgovoru, dok je nama jako bitno da dobijemo relevantne i tačne podatke, tj. sve što se odnosi na pacijenta, njegovo stanje, ali i podatke koji će uticati na brzinu intervencije – tačnu adresu ili lokaciju na kojoj smo potrebni.
Svi zdravstveni radnici su na istom zadatku i toga treba uvek da se drže. Ovde smo zbog pacijenata i moramo biti empatični. Tu smo da pomognemo i znam da kolege u hitnoj pomoći čine sve da to i postignu
Postoje i protokoli trijaže u kojima su zdravstvena stanja stepenovana po hitnosti. Prvi stepen hitnosti i ono što je neodložno, je kada ekipa reaguje odmah po pozivu u roku od 60 sekundi i to jeste moguća smrt, saobraćajni udes, jak bol u grudima, gušenje, gubitak svesti i razna druga stanja. I zbog toga je važno i uglavnom neophodno dobiti pouzdane podatke telefonom. To pomaže u usmeravanju hitne pomoći tamo gde je najpotrebnija i smanjuje nepotrebne posete pacijentima sa manje hitnim stanjima. Građani, zbog lakše i brže intervencije, treba da budu jasni u opisivanju simptoma, govore smireno i pripreme raniju medicinsku dokumentaciju ukoliko se radi o hroničnim bolesnicima. Desi se da bude nekoliko poziva u isto vreme i mi moramo da odredimo prioritete – objašnjava dr Osmanović.
Pozivanje hitne nije za zabavu Za neopravdane i lažne pozive ne postoje nikakve sankcije, pa čak ni onda kad ekipa po takvom pozivu izađe na teren.
-Dešava se da imamo pozive koji su krajnje neozbiljni. Pozivanje Hitne službe sa tom namerom i zauzimanje telefonske linije ili čak naš izlazak na teren po pozivu koji se ispostavi kao lažan, može nekog da košta života. Ko god okrene 194 sa teritorije pozivnog broja 015, dobiće hitnu pomoć u Šapcu, od Malog Zvornika i Ljubovije do Šapca. Mi pozive prosleđujemo po mestu poziva, odnosno upućujemo pacijente ka najbližoj zdravstvenoj ustanovi. I zbog toga je važno da imamo sve podatke. Razumemo da su ljudi uzbuđeni, da možda preživljavaju neku stresnu situaciju ali moraju da razumeju da moramo da imamo tačne podatke, broj za kontakt, adresu.. - navodi dr Osmanović.
Foto: Glas Podrinja
Prioritet prolaska Iz godine u godinu primetno je da vozači sve više poštuju prioritet prolaska vozila hitne pomoći – navode u Službi hitne medicinske pomoći Doma zdravlja „Dr Draga Ljočić“.
-Saobraćajna kultura je čini se na nešto višem nivou. Vozači se uglavnom trude da se sklone sa puta i oslobode prostor kako bi sanitet mogao da prođe. U Šapcu su česte gužve ali mi onda tražimo alternativne pravce, ulice gde je manja frekvencija. Postoje izuzeci, ali se građani zaista trude da stanu, da se ako je to izvodljivo pomere kako bismo prošli i na tome smo im zahvalni – kaže načelnik Službe.