Инфо

8. април 2021.8. апр 2021.
Стваралаштво младима даје самоостварење
Душица Грујић - докторанд Факултета ликовних уметности у Београду

Стваралаштво младима даје самоостварење

Уметност као професионални и животни позив. Константо усавршавање. Графика начин ликовног изражавања. Инспирација у свакодневици. Самоанализа, самоостварење и освешћеност кроз уметност
Душица Грујић, млада шабачка уметница, београдској јавности недавно се представила изложбом графика насталих током докторских студија на графичком одсеку Факултета ликовних уметности у Београду. Стваралаштво као позив одабрала је при упису у средњу школу, а истинска пасија и животни пут постало је на академским студијама у престоници. Лично и професионално усавршавање у домену уметности водиља су за Душицу, а време унутрашњих немира бележи у својим радовима.

Памтите ли тренутак када сте отворили врата света уметности?
Врата уметности прво морам признати нисам отворила сама, њих је заједно са мном отворила моја мајка, оног момента када сам први пут закорачила на Факултет ликовних уметности.

Биографија
Душица Грујић рођена је 1992. године у Шапцу. 2014. завршила основне академске студије на графичком одсеку Факултета ликовних уметности у Београду, у класи професора Жарка Смиљанића. 2016. завршила мастер академске студије на истом одсеку, у класи професора Жарка Смиљанића. 2016. уписала докторске уметничке студије на Факултету ликовних уметности у Београду на одсеку Графика. Од 2018. ради на Институту за историју уметности на Филозофском факултету у Београду као истраживач приправник. 2019. ради на пројекту Православне Епархије Врањске у изради техничких цртежа храма Успенија Пресвете Богородице у Собини.


Приликом одабира вашег ликовног израза, одабрали сте графику, да ли је то од почетка био избор или је то резултат потраге кроз различите видове сликарства?
Графика се јавила случајно, међутим временом се испоставило да је и та случајност имала свој разлог. Наиме као опција упражњеног места на графичком одсеку, која се јавила исте године кадa нисам успела да се упишем на сликарски одсек, узимајући у обзир да сам била прва испод црте, искористила сам прилику која се тада пружила и данас могу рећи да другачије не бих ни волела да је било.

Који су доминантни мотиви на вашим делима и постоје ли константно инспиративни сегменти или је у питању променљива категорија?
Доминантан мотив или у мом случају анализиран феномен, односи се на акциони феномен ликовне форме. Оно што се у мојим делима може уочити јесте непосредност ликовне гестике и инстинктивни облик ликовног уређења. Међутим, оно што представља инспиративни сегмент у мом раду јесте сама духовна структура која непосредно стоји иза мојих уметничких манипулација, и њу заправо у истраживању настојим да сагледам кроз архетипску призму.



Значајан број младих уметника из Шапца одабрао је пут перманентног студијског усавршавања, тежи вишим академским звањима у области уметности, што може бити показатељ да је наш град извор талената?
Наш град дефинитивно јесте извор талената и у прилог тога сведоче бројне уметничке манифестације које се у нашем граду одржавају. Међутим што се конкретно тиче ликовних уметности, желим посебно скренути пажњу на значај Школе примењених уметности у Шапцу, где сам лично осетила подстрек ка стручном усавршавању. Ту бих посебно похвалила наставнике у школи који ученике умногоме подржавају и мотивишу ка стицању академског образовања.

Немир тренутних животних околности као и егзистенцијална криза, континуирано су присутни као тематика у мојим уметничким радовима


Који је мотив вас водио при одлуци да после основних студија и даље напредујете на Факултету ликовних уметности ка вишим нивоима знања и звања, а потом и ангажовање на Филозофском факултету Универзитета у Београду, Oдсек историја уметности?
Мотив ка развијању и усавршавању знања и вештина. Прелазак са Основних на Мастер студије, па потом на Докторско уметничке нисам ни осетила као посебне моменте застајања који су изискивале неке посебне одлуке. Просто сам била вођена током континуиране жеље ка што потпунијем уметничком остварењу. Ангажовање на Филозофском факултету јавило се кроз конкурс Министарства просвете, науке и технолошког развоја који је докторандима понудио могућност учешћа на многобројним научно истраживачким пројектима. Ја сам се кроз тај конкурс нашла на одсеку за Историју уметности.

Награде и стипендије
2011. Награда за ликовно стваралаштво Школе примењених уметности, Шабац; 2014. и 2016. Стипендија “Доситеја“ Фонда за младе таленте, Министарство омладине и спорта, Република Србија; 2012, 2013, 2015. Стипендија Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије која се додељује студентима основних и мастер студија; 2017. Стипендија Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије која се додељује студентима докторских академских студија.


Шта стваралаштво даје, а шта одузима младим људима?
Стваралаштво младим људима даје потпуније самоостварење и освешћеност, док му истовремено одузима могућност лакшег интегрисање у друштво, чије опште прихваћене норме не иду увек паралелним током са личним вредносним системом.

Постоји ли у овом тренутку неки сан који ствара немире и који тежи да буде преточен у дело са вашим потписом?
Немир тренутних животних околности као и егзистенцијална криза, континуирано су присутни као тематика у мојим уметничким радовима. Њих настојим у делима да преточим у хармоничну и избалансирану акцију ликовних односа. Другачије морам признати није ни у свакодневним животним околностима.

Сме ли уметник да се прилагођава суду публике, критике, неког спољног фактора?
Сме, али тада већ не може говорити са уметничке позиције. Проблем данашњег времена је што се уметничка и неуметничка позиција лако дају изједначити.
М. Ж.

Најновији број

17. јун 2021.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa