УДРУЖЕЊЕ ВОЗИ УЛИЦЕ ПРОТИВ УВОЂЕЊА ОБАВЕЗНИХ СВЕТЛООДБОЈНИХ ПРСЛУКА БИЦИКЛИСТИМА
КОНТРАПРОДУКТИВНО
Недавно су на нови предлог Закона о безбедности саобраћаја на путевима, односно на део о бициклистичком саобраћају, многобројна удружења грађана широм Србије, међу којима је и Вози улице из Шапца, упутила примедбе. Као најспорнији део истиче се увођење обавеза ношења светлоодбојних прслука за бициклисте ноћу и у условима смањене видљивости.
- Ова обавеза важила би како на путевима ван насеља, тако и на осветљеним градским улицама, па чак и у зонама смиреног саобраћаја и на бициклистичким стазама. Удружење Вози улице подсећа да је по важећем закону бициклистима већ прописано да своје возило опреме светлима (бело напред, црвено позади) и рефлектујућим телима са бочних страна, нпр. катадиоптери на точковима, што је уз поштовање ограничења брзине од стране возача моторних возила и више него довољно да бициклиста буде уочен на време. Масовно кршење постојећих прописа не би смело бити разлог за увођење нових, у пракси неспроводивих, непроверених прописа. Иако на прву лопту може звучати као здраворазумско решење, не постоје докази (студије, истраживања) који говоре у прилог позитивном ефекту светлоодбојних прслука на безбедност бициклиста. Са друге стране, постоје истраживања која показују да законска обавеза ношења прслука у пракси заправо утиче на умањење безбедности бициклиста, али и осталих учесника, јер делује дестимулативно на удео бициклиста у укупном саобраћају. Опште позната чињеница је да већи удео моторних возила по правилу прати смањење опште безбедности саобраћаја. Ова правилност је у свету позната под називом безбедност у бројности. У развијеним државама проблему безбедности бициклиста прилази се са више пажње контролисањем осветљености бициклиста и брзине и кретања возача моторних возила, прилагођавањем и изградњом безбедне бициклистичке инфраструктуре “ истичу у Удружењу Вози улице.
На јавним расправама одржаним у Београду, Новом Саду, Нишу и Крагујевцу удружења из целе Србије изнела су своје примедбе док су подршку добила од релевантних међународних асоцијација специјализованих за питања бициклистичког саобраћаја.
- Ова обавеза важила би како на путевима ван насеља, тако и на осветљеним градским улицама, па чак и у зонама смиреног саобраћаја и на бициклистичким стазама. Удружење Вози улице подсећа да је по важећем закону бициклистима већ прописано да своје возило опреме светлима (бело напред, црвено позади) и рефлектујућим телима са бочних страна, нпр. катадиоптери на точковима, што је уз поштовање ограничења брзине од стране возача моторних возила и више него довољно да бициклиста буде уочен на време. Масовно кршење постојећих прописа не би смело бити разлог за увођење нових, у пракси неспроводивих, непроверених прописа. Иако на прву лопту може звучати као здраворазумско решење, не постоје докази (студије, истраживања) који говоре у прилог позитивном ефекту светлоодбојних прслука на безбедност бициклиста. Са друге стране, постоје истраживања која показују да законска обавеза ношења прслука у пракси заправо утиче на умањење безбедности бициклиста, али и осталих учесника, јер делује дестимулативно на удео бициклиста у укупном саобраћају. Опште позната чињеница је да већи удео моторних возила по правилу прати смањење опште безбедности саобраћаја. Ова правилност је у свету позната под називом безбедност у бројности. У развијеним државама проблему безбедности бициклиста прилази се са више пажње контролисањем осветљености бициклиста и брзине и кретања возача моторних возила, прилагођавањем и изградњом безбедне бициклистичке инфраструктуре “ истичу у Удружењу Вози улице.
На јавним расправама одржаним у Београду, Новом Саду, Нишу и Крагујевцу удружења из целе Србије изнела су своје примедбе док су подршку добила од релевантних међународних асоцијација специјализованих за питања бициклистичког саобраћаја.
О. Г.
Најновији број
30. април 2025.