Berza

  • aero 850 ⚫ 0,00%
  • enhl 654 ⚫ 0,00%
  • gmon 2.000 ▼ -0,05%
  • jesv 6.500 ⚫ 0,00%
  • jgpk 2.302 ▼ -0,09%
  • kmbn 3.280 ▼ -0,61%
  • lsta 697 ▲ 20,17%
  • niis 700 ⚫ 0,00%
  • stotn 180 ⚫ 0,00%
  • stup 9.268 ▼ -0,34%
  • svrl 601 ▲ 0,17%
  • tgas 13.100 ▲ 0,61%
  • tlkb 11.001 ▼ -16,05%
  • tlvc 2.310 ⚫ 0,00%
  • ztpk 600 ▲ 5,26%
(7. novembar 2019.)
MEŠTANI ŠTITARA ČEKAJU KONAČNU ODLUKU

Grad nudi alternativu

“Nažalost, nećemo moći da ispunimo sve pojedinačne zahteve iz razloga što kada se projektuju i planiraju ovakvi infrastrukturni sistemi geometrija puta ne dozvoljava da put zaobilazi neke nepokretnosti” kaže pomoćnik ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović, Đorđe Milić. Načelnik Gradske uprave Milan Vasić ističe da Grad ima alternativno rešenje, a da je na Ministarstvu da odluči da li će novac da izdvoji za rušenje kuća ili za nadvožnjake
Grad nudi alternativu
Drama meštana Štitara se nastavlja. Prošle sedmice selo je posetio pomoćnik ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović, Đorđe Milić sa projektantima i arhitektama koji su učestvovali u izradi plana brze saobraćajnice Loznica – Šabac.
Meštani su pokušali da ubede nadležne da promene trasu puta koja je planirana da ide preko tridesetak domaćinstava u Štitaru. Predstavnici Ministarstva i struke mogli su samo da im obećaju da će sve pismene primedbe podnete do prošlog ponedeljka razmotriti.

Pokušaj kompromisa
Predsednik Saveta Mesne zajednice Štitar Dušan Tufegdžić zahvalio se gostima iz Beograda što su došli da razgovaraju sa njima i pokušaju da nađu rešenje za problem koji traje od polovine juna, kada su saznali za plan trase ove saobraćajnice.
-Očekujem neki pozitivan signal da je moguće taj put izmestiti kako bi se napravilo što manje štete selu, da se ono ne podeli na dva dela i da se ne poruše tolike kuće i drugi objekti. Meštani su nezadovoljni što projekat deli selo na dva dela. To je katastrofalno za nas, istakao je Tufegdžić.
Smatra da se svakako nešto mora menjati, jer se oko ovog pitanja “digla velika prašina” i više od 1.100 meštana je potpisalo peticiju za izmeštanje puta.
-Ne može se dozvoliti da se uništi jedno selo. Sve vezano za eksproprijaciju poljoprivrednog zemljišta nas ne pogađa. Štitarci jesu za brzu saobraćajnicu, ali uz određene korekcije koje čak nisu ni skuplje od provobitnog plana, bar nas tako uveravaju u JP “Infrastruktura”, naveo je Tufegdžić.
Đorđe Milić je istakao da se radi o veoma važnom putu ne samo za Mačvanski upravni okrug, nego za čitav region.
-Iako je prezentacija već održana u prostorijama Gradske uprave u Šapcu smatramo da treba da popričamo sa ljudima lično i damo im prave informacije kako bi što bolje razumeli ovo plansko rešenje. Nažalost, nećemo moći da ispunimo sve pojedinačne zahteve iz razloga što kada se projektuju i planiraju ovakvi infrastrukturni sistemi geometrija puta ne dozvoljava da put zaobilazi neke nepokretnosti. Prvo se planira koridor, a onda se u okviru tog koridora planiraju površine za javnu namenu koje se eksproprišu, u okviru čega se gradi put, objasnio je Milić.
Pomoćnik ministarke je demantovao navode da će put “seći selo na pola”. Istakao je da saobraćajnica prati koridor pruge i ide južnim delom sela.
-Štitar se u građevinskom smislu razvijao linearno pored puta. Videćemo zaista da uticaj ovog puta bude minimalan na lokalno stanovništvo. Postojeći putevi će se koristiti isto kao i ranije. Planirani su propusti da ljudi mogu mehanizacijom da prolaze do svojih njiva, rekao je Milić.
Kako je naveo, u planskom smislu postoji nekoliko zona, a najvažnija je zona eksproprijacije. Pozvao je sve meštane da pogledaju plan i vide gde se nalaze njihove nepokretnosti.
-Putni pojas je samo manji deo u odnosu na granicu ovog plana. Svako pomeranje tražiće novu izradu dokumentacije i pomeranje rokova. Mi ćemo vrlo brzo započeti izgradnju mosta na Savi, najavio je Milić.

Prigovori su podneti
Rok za podnošenje prigovora istekao je u ponedeljak. Prigovori su podnošeni Komisiji za planove Grada Šapca, nakon čega će ih obrađivači iz Instituta za arhitekturu i urbanizam Srbije i Instituta za puteve ocenjivati. Milić je objasnio da će po završenom javnom uvidu biti poznat konačan stav.
-Teorijski, moguće je da se prihvate primedbe građana i da se urade nova tehnička rešenja, ali još je rano da se govori o tome. Građani će na javnoj sednici Komisije da obrazlože svoje stavove, a onda će Komisija zauzeti svoj konačan stav, naveo je Milić.
Javna sednica Komisije je 20. novembra. Tada će se raspravljati o svakoj pismeno podnesenoj primedbi nakon čega će Komisija zasedati i dati svoj sud. Urbanisti do tada treba da pripreme odgovore da li se primedbe prihvataju. Primedba može biti prihvaćena, odbijena, delimično prihvaćena ili neosnovana.
Pomoćnik ministarke je meštanima na početku sastanka rekao da ne mogu ispuniti sve pojedinačne zahteve i da će neka domaćinstva biti predmet eksproprijacije, ali da će se sve raditi u skladu sa Zakonom i da niko ne sme biti oštećen.
-Želimo da ljudi koji učestvuju u izgradnji ovako važnih infrastrukturnih projekata osete da su dali neki doprinos za razvoj svoje zemlje, a ne da ih je neko oštetio, rekao je Milić.
Miroslav Marić, prostorni planer iz Instituta za puteve naveo je da je osnova za izradu plana bio prostorni plan područja posebne namene koji je usvojila država i da je trasa zadržana odatle.
-Kroz detaljnu razradu smo vodili računa da bude što manje oštećenih ljudi. Vodili smo računa da svako naselje ima priključak na put. Ovo je brzo saobraćajnica i svako ukrštanje u nivou je jako opasno. Ovo je poljoprivredni kraj i svako ukrštanje sa poljoprivrednim saobraćajem predstavljalo bi rizik. Vodilo se računa da se ostave prelazi i prolazi, tako da na trasi puta postoji veliki broj prelaza, prolaza i mostovskih konstrukcija. Imamo i prugu i morali smo da vodimo računa da budući put ne napravi posledicu da naselja budu uklještena između puta i pruge, naveo je Marić.
Urbanisti su na sastanku objasnili da na području Štitara buduća saobraćajnica prelazi preko državnog puta, a da su svuda, gde dolazi do ukrštanja sa postojećim lokalnim putevima, podizana trasa na mostovske konstrukcije, kako bi postojeća komunikacija ostala netaknuta. Tako budući put neće fizički presecati postojeći, nego će ukrštanje biti denivelisano.

Teoretski, moguće je
Meštane je najviše interesovalo da li mogu da se naprave nadvožnjaci preko pruge da se kuće ne diraju. Odgovorni projektant puta Goran Šenica objasnio je da trasa predstavlja optimalno rešenje brojnih analiza, gde se minimiziraju negativni, a maksimiziraju pozitivni uticaji.
-Fizički je moguće, ali da li će negativni uticaji koje proizvede nova trasa biti veći, a pozitivni manji to bi opet morale da pokažu analize. Moram da verujem onome što je urađeno pre nego što smo mi nasledili ovaj projekat, jer je i ta dokumentacija prošla sličnu proceduru. Mislim da je teško očekivati da mogu biti napravljene veće izmene, rekao je Šenica.

Grad nudi alternativu
Dušan Tufegdžić je na sastanku izneo da JP “Infrastruktura” ima alternativno rešenje, a da li je ono skuplje ili jeftinije, da to meštane ne interesuje.
-Ako taj put može da se pomeri nas ne interesuje koliko to košta. Skupština grada ovakvav plan neće usvojiti. Zvučna barijera koja bi se gradila pored kuća koje ostanu košta basnoslovno, za taj novac mogu da se urade oba nadvožnjaka preko pruge, istakao je Dušan Tufegdžić.
Načelnik Gradske uprave Milan Vasić takođe je bio prisutan na sastanku u Štitaru i potvrdio da Grad ima alternativno rešenje, a da je na Ministarstvu da odluči da li će novac da izdvoji za rušenje kuća ili za nadvožnjake.

Podrška većine odbornika
Poslednjeg dana za podnošenje prigovora, u ponedeljak, održana je i hitna sednica Skupštine grada, sa samo jednom tačkom dnevnog reda – podrškom inicijativi građana MZ Štitar. Većina odbornika glasala je za ovu odluku, dok su odbornici Srpske napredne stranke bili uzdržani.
Iako su se odbornici načelno složili da je najvažnije da građani budu što manje oštećeni i ova tema se politizovala i rasprava je išla u mnogo drugih pravaca i po brojnim drugim temama.
Na sednici su reč dobili i predsednik Saveta MZ Štitar Dušan Tufegdžić i načelnik Mačvanskog upravnog okruga Vladan Krasavac.
-Štitarci se raduju izgradnji ovog puta, ali nismo Kanjon morače. Ne moraju da se ruše 32 domaćinstva i 108 objekata i da se 150 ljudi iseli sa svojih vekovnih ognjišta, rekao je Tufegdžić.
Krasavac je naveo da je Ministarstvo izrazilo dobru volju i želju da se meštanima što više izađe u susret i bude što manje štete po njih.
-Nažalost, sednica je otišla u drugom pravcu, u političke razmirice i predizborne priče koje neće pomoći meštanima Štitara. Siguran sam da svi, bez obzira na političko opredljenje, žele da Štitarci imaju što manje posledica. Država do sada nigde nije imala većih sudskih sporova prilikom izgradnje velikih infrastrukturnih projekata, jer se uvek izlazilo ljudima u susret. Javna rasprava je trajala mesec dana, a 20. novembra će biti rasprava i po upućenim žalbama. Komisija posle toga donosi konačno rešenje. Ubeđen sam da će se kompromis pronaći, istakao je Krasavac.
Odbornici Srpske napredne stranke sa govornice su isticali da ukoliko dođe do eksproprijacije domaćinstava, da građani neće biti oštećeni. Dejan Jovanović iz odborničke grupe SNS smatra da je na sedncii došlo do pokušaja poltizacije problema koji je za deo meštana Štitara veoma ozbiljan.
-Došli smo na sednicu da bismo ozbiljno razgovarali. Nažalost, Nebojša Zelenović je počeo ponovo da priča o temema koje nemaju veze sa dnevnim redom. Meštanima Štitara želim da poručim da imaju poverenja u svoju državu, Vladu i predsednika. Svuda gde se gradilo bilo je problema i oni su rešeni na zadovoljstvo građana. Tako će biti i ovog puta. Prigovori će biti upućeni gde treba i sigurna sam da će se to završiti na zadovoljstvo svih, kaže Jovanović.
Gradonačelnik Šapca Nebojša Zelenović smatra da je alternativna trasa, koju su predložili saobraćajni stručnjaci grada Šapca bolja, kvalitetnija i kraća i da zahteva određene izmene.
-Put se neće nikada uraditi ako ne bude dobro nacrtan, ako građani kažu da ne može tuda da prođe. Suština je da nema auto-puta od Rume do Šapca već sedam godina. Za taj put postoje sve odluke. Sva planska dokumenta, svi projekti, odluka Vlade o eksproprijaciji i sedam godina se ništa ne dešava. To je kazna koju treba da pretrpi Šabac zato što je glasao drugačije, kaže gradonačelnik.
Zelenović je demantovao tvrdnje da je plan brze saobraćajnice postojao još 2008. godine. Kaže da je tada postojala samo ideja o tome.
-Tada je govoreno o tome da treba da se spoji auto put od RUme, Šabac – Loznica. Ali od ideje se nije pomerilo, tvrdi gradonačelnik Zelenović.

Rađeno po projektnom zadatku
-Od strane nvestitora, “Puteva Srbije”, dobili smo zadatak da razradimo trasu puta koja vezuje gradove Šabac i Loznicu. Tim projektnim zadatkom predviđeno je da se pridržavamo trase puta koja je definisana generalnim projektom koji se razrađivao od 2008. do 2011. godine i ta trasa puta je unesena u sva planska dokumenta Šapca i Loznice i mi smo u saradnji sa “Putevima Srbije” izvršili određene korekcije koje su imale svoj planski dokument. Planski zadatak kaže da se ne ulazi u ukrštanje sa prugom, nego da se ide paralelno, rekao je Miroslav Marić.


Još petnaestak dana neizvesnosti
Konačni odgovori na primedbe će se znati posle posle javne sednice Komisije 20. novembra.
-Zavisno od toga da li su primedbe prihvaćene ili odbijene, plan ide ili na korekciju, ili na usvajanje u Skupštinu grada. Ako ostane ovako kako jeste, teorijski može da bude usvojen u decembru. Ako se menja procedura se ponavlja i to odlaže ceo postupak šest meseci do godinu dana, rekao je Đorđe Milić.


Dedina kuća nema cenu
Član Gradskog veća Božidar Katić na sednici Skupštine u ponedeljak je izneo svoj stav povodom ovog pitanja.
-Veliko je pitanje koliko je finnasijski isplativije da put prelazi preko 32 domaćinstva i koliko to može da bude jeftinije. Jedno drugo pitanje je još važnije – može li da se izrazi u novcu cena imanja, dedine kuće i krsne slave. To su ponosni srpski seljaci koji tu žive generacijama i za njih kuća nije samo mesto stanovanja. Oni tu obavljaju sve svoje poslove, za nju je vezano njihovo postojanje i nasleđe, istakao je Katić.




M. Mijailović

Najnoviji broj

21. novembar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa