1. februar 2024.1. feb 2024.
Foto: Privatna arhiva

Foto: Privatna arhiva

Registar „Ne zovi“ stupio na snagu

Crveno svetlo za nasrtljive trgovce

Građani koji ne žele više ne moraju da tolerišu telefonske pozive navalentnih trgovaca. Potrebno je samo da svoje podatke upišu u registar
Registar „Ne zovi“ stupio je na snagu 5. januara, što znači da građani više ne moraju da tolerišu telefonske pozive nasrtljivih trgovaca. Dovoljno je samo da unesu svoje podatke i na taj način potvrde da ne žele da budu pozivani u te svrhe. Registar se vodi pri Regulatornom telu za elektronske komunikacije i poštanske usluge RATEL, tako da je provera upisanih brojeva telefona omogućena na internet stranici tog tela.

Kako navodi rukovodilac pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Mladen Alfirović, iskustva zemalja u okruženju pokazala su da ovakav vid zabrane daje dobre rezultate.

Nesmotreno ostavljanje ličnih podataka
-To je prvi ozbiljan pokušaj države da se izbori sa nasrtljivom poslovnom praksom. Svaki građanin koji ne želi da ga pozivaju telefonom i nude mu robu i usluge može da upiše svoj broj u registar tako što će popuniti obrazac koji se nalazi na sajtu operatora mobilne ili fiksne telefonije ili u poslovnici, ukoliko želi da to učini lično. Nakon što se utvrdi da je građanin koji je podneo zahtev vlasnik tog broja, broj se upisuje u registar i svaki trgovac koji želi da pozove određen broj telefona prvo mora da proveri da li se on nalazi u registru. Ukoliko je tako, ne sme da kontaktira vlasnika tog broja. U suprotnom, rizikuje da bude novčano kažnjen na osnovu prekršajnog naloga u iznosu od 50 hiljada dinara- ističe Alfirović.

Registar „Ne zovi“ dao je dobre rezultate u zemljama u okruženju u kojima se primenjuje godinama, u Evropskoj uniji, tako da pozivam naše najstarije sugrađane na prvom mestu da se upišu, jer su oni najčešće „žrtve“ nasrtljivih trgovaca. Naravno, to je sve dobrovoljno, niko nema obavezu da se upiše u taj registar, nego samo onaj koji ne želi da bude kontaktiran na ovaj način


Sve ovo ne važi za SMS poruke, već isključivo za pozive. Treba napomenuti da se to ne odnosi na Agencije za istraživanje javnog mnjenja i druge organizacije, već samo na one koji imaju status trgovca definisan Zakonom o zašiti potrošača. Staro je i pitanje na koji način se dolazi do privatnih brojeva telefona i oni zloupotrebljavaju u te svrhe.

-To je posebna tema i tu ima malo i odgovornosti građana koji su prilično nesmotreni i svuda ostavljaju svoje lične podatke, i gde treba i gde ne treba. Imamo i razne vrste zlupotreba baza podataka, jer Zakon o zašiti podataka o ličnosti se baš i ne primenjuje dosledno, pa se često neke baze stavljaju na raspolaganje nekim licima kojima ne bi smele. Dešava se da se prilikom kupovine ostavlja kontakt telefon i imejl adresa. Kad neko traži broj, navede razloge iz kojih mu je broj potreban, a kupac da saglasnost i ne čita šta se sve smatra pod obradom podataka, pa blanko na to pristane, onda trgovac koristi taj broj za nuđenje robe i usluge- objašnjava rukovodilac pravnog tima NOPS-a.

Lažne SMS poruke javnih preduzeća
Lažne SMS poruke koje su primili brojni sugrađani nisu bile poslate od strane nekih trgovaca, već od raznih lica, sa željom da se zloupotrebe lični podaci i da se izvrši neki nedozvoljen pristup telefonu ili računaru preko kog se pristupa tom linku koji se nalazi u toj poruci. Suština je objašnjena u javnom saopštenju svih javnih preduzeća koja se pojavljuju u tim porukama, a to je da se putem poruka od građana nikada ne traži da unose bilo koje podatke na osnovu SMS poruke. Jedino obaveštenje koje mogu dobiti putem SMS od pošte jeste da je za njih pristigla određena pošiljka i broj te pošiljke. Za sve poruke koje zahtevaju da se ide na određene linkove, unose lični podaci, brojevi kartica, adrese, automatski treba da se upali alarm da se radi o zloupotrebi, da se taj broj blokira i da se ta poruka obriše.


Najstariji sugrađani najčešće „mete“
Naglašava da je u zemljama Evropske unije u kojima se godinama primenjuje registar pokazao dobru primenu u praksi.

-Registar „Ne zovi“ dao je dobre rezultate u zemljama u okruženju u kojima se primenjuje godinama, u Evropskoj uniji, tako da pozivam naše najstarije sugrađane na prvom mestu da se upišu, jer su oni najčešće „žrtve“ nasrtljivih trgovaca. Naravno, to je sve dobrovoljno, niko nema obavezu da se upiše u taj registar, nego samo onaj koji ne želi da bude kontaktiran na ovaj način. Verujem da postoje građani, odnosno potrošači, koji žele da primaju te pozive, oni se ne moraju upisati u registar- podvlači.

Ipak, Alfirović ih poziva na oprez.

-Na prvom mestu je to način da se zaštite od poziva. Ti prodavci su vrlo vešti. Oni iskoriste situaciju, naročito najstarijih sugrađana koji su sami, imaju niska primanja, pa ih na osnovu lepe priče, lepog pristupa, izmanipulišu i navedu da donesu odluku koju inače ne bi doneli. To ne može da se uradi putem SMS poruke. Suština je da se zaštite od tih razgovora gde su kao ugroženi potrošač istovremeno i laka meta tih predatora koji koriste sve samo da ih navedu da kupe nešto što ima nerealne cene, višestruko uvećane, a po kvalitetu ne odgovara standardu kod te vrste robe- zaključuje Alfirović.
D.D.

Najnoviji broj

13. jun 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa