Инфо

Берза

  • aero 979 ▼ -1,81%
  • dinnpb 3.202 ▼ -1,48%
  • fint 520 ⚫ 0,00%
  • fito 2.720 ▲ 0,74%
  • gmon 1.700 ▲ 0,30%
  • hmbg 510 ⚫ 0,00%
  • impl 3.005 ▼ -0,03%
  • jgelm 2.977 ⚫ 0,00%
  • kmbn 2.350 ▼ -1,26%
  • mtlc 1.990 ▼ -1,49%
  • niis 684 ▼ -0,15%
  • pmli 499 ▲ 24,75%
  • rso17150 105,84 ▲ 0,53%
  • rso18170 102,44 ▼ -2,46%
  • sjpt 174 ▼ -2,79%
  • stup 5.900 ▲ 3,51%
  • svrl 603 ▼ -0,17%
  • tgas 10.852 ▲ 0,48%
(21. јун 2012.)
ПРОТОЈЕРЕЈ АЛЕКСАНДАР ШМЕМАН

СМИСАО ПРАЗНИКА У ХРИШЋАНСТВУ

Из књиге „Тајне празника“, Цетиње 1996.
Шта празнују Хришћани? Јер, ако је истина да човек најбоље и најјасније себе изражава управо кроз празновање празника, кроз празничну радост, ако је истина да је вера пре свега радовање Богу и стога празник, онда је и Хришћанство много лакше схватити кроз његову радост и празнике, него кроз апстрактне догматичке и богословске дефиниције.
Хришћанство је од самих својих почетака оваплоћивало и изражавало своју веру, своје схватање света и осећање живота кроз то ткање својих празника које собом буквално обуима читаву годину. Може се без икаквога преувеличавања рећи да Хришћани живе од празника до празника, као и да ти празници духовним смислом боје свеколико време, односно след годишњих доба јесен, зиму, пролеће и лето.
Неретко се чују приговори о негативној страни хришћанских празника, то јест да су они праћени пијанчењем, нерадом и томе слично. Но, суштину било које појаве морамо процењивати не по њеном искривљавању, већ по њеном правом смислу и назначењу. Стога се и о хришћанским празницима мора говорити увек из перспективе њиховог изворног смисла: шта заиста јесу хришћански празници и како би их требало празновати. Тек ће нам тада у светлу тог њиховог позитивног смисла бити могуће да истински критикујемо увек могућа искривљења и одступања од правилног празновања хришћанских празника.
Нема бољега увода у тему хришћанских празника од разматрања оног празника који је Православна Црква одувек сматрала „празником над празницима“ и који је одувек представљао свеособену и неупоредиву радост за све Хришћане. Тај Празник јесте Пасха или Васкрс. Хришћани су тај празник прихватили од старих Јевреја, код којих је он представљао главни религијски догађај читаве године. И опет се показује да ништа боље не открива хришћански смисао празника Пасхе као његова веза како позитивна, тако и негативна са његовим старојеврејским праобразом (прасликом). Из Јеванђеља знамо да је Христос пострадао управо у дане старојеврејске Пасхе и да та подударност са јеванђелске тачке гледишта није била нимало случајна. У чему је смисао те подударности? Шта су то празновали стари Јевреји и зашто је апостол Павле назвао Христа нашом Пасхом: „Јер Пасха наша, Христос“ пише он „заклан беше за нас“.

Најновији број

14. фебруар 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa