Šabac je poznat kao „grad automobila“ i jedan od najvećih centara za prodaju polovnih vozila u Srbiji
Sa bilo koje strane da se ulazi u Šabac, pogled privlače brojne auto kuće i placevi za prodaju novih i polovnih automobila. Svi oni nude širok izbor vozila i često pružaju dodatne usluge kao što su uvoz po porudžbini, usluge servisa, registracije, autoperionice. Iako sve više prodavaca i kupaca koristi internet portale za prodaju i kupovinu automobila, i uprkos rastu online prodaje, tradicija auto-placeva u Šapcu i dalje se čvrsto drži. Portali omogućavaju lakše pretraživanje i poređenje vozila, ali kupci i dalje više vole da dođu na plac i lično pogledaju automobil. Iako se tržište stalno menja, neki modeli i brendovi su uvek traženi, kažu u auto centrima.
Foto: "Glas Podrinja"
Prema analizi tržišta Asocijacije uvoznika vozila i delova, od početka godine kada su u pitanju putnička vozila, u Srbiji je najviše registrovano Škodinih automobila. Tokom prošle godine u Srbiji je prema nezvaničnim podacima prodato ukupno 27 hiljada novih vozila, i između 120 i 130 hiljada polovnjaka.
- Ova godina je slična prethodnoj i u odnosu na pretprošlu, prodaja je opala za 20 do 25 odsto. Imamo vozila starosti do šest godina, ona se najviše i prodaju. Nemamo veliki broj luksuznih kola jer u poslednje vreme je nešto manja potražnja za njima. Pretpostavljam da se kupci takvih automobila radije odlučuju za kupovinu novih. Raspon cena za polovna je od 8 do 30 hiljada evra ali se najviše traže i najčešće prodaju vozila koja koštaju oko 10 hiljada evra. Kod nas su najtaraženiji „francuzi“, pežo, reno, sitroen. Pretežno su nam kupci privatna lica i to na kredit i nešto manje na lizing. Veliki udeo u prodaji zauzima kupovina na kredit – nekada je odnos kupovine za keš u odnosu na kredit bio 70:30, sad je obrnuto. Kod manjih automobila, veća je potražnja za benzincima, kod srednjih i velikih dizel motori. Sve su popularnija i električna vozila koja su idealna za gradsku vožnju. Naši kupci nisu pretežno Šapčani već stanovnici okolnih mesta. Šabac je mali grad gde svako poznaje nekog i uglavnom se kupovina i zamena automobila obavlja po preporuci – navodi Dalibor Tomić iz „Auto Italia“.
I u drugim Auto kućama specijalizovanim za prodaju „polovnjaka“, najveći udeo u prodaji i dalje imaju francuski brendovi, nemački i italijanski.
- Bez obzira na sve, Šabac je ostao centar auto placeva. Najveća prodaja se odvija u Beogradu i Novom Sadu, ali iako možda nismo veliki poput njih, svakako smo najozbiljniji. Šabac ima tradiciju da zna šta kupac hoće, i prema tome se postavlja. Ovde je zatvoren ceo krug – i kupujemo i prodajemo, i registrujemo i iznajmljujemo automobile. Naši kupci su pretežno „sa strane“, iz Zapadne Srbije, Vojvodine, do Kragujevca, Čačka. Najviše automobila prodajemo u periodu mart – jun, pre leta. Čini se da se još uvek osećaju posledice korone koja je odložila zamenu vozila u Evropi koje uvozimo a to su automobili od 2019. godišta i mlađe. Manje su se u to vreme kupovala nova, samim tim i manje menjala, uslovno rečeno stara vozila, što je praksa u evropskim državama, pa je automatski bilo manje na tržištu za uvoz. Čim je manja ponuda, cena uvek ode naviše. Najviše prodajemo pežoov program, 2008 i 3008, automobile po ceni od 13 do 15 hiljada evra ali i program do 10 hiljada evra kao što je sitroen C3, folksvagenova vozila – pasat, tiguan. Ostao je trend da se dosta automobila kupuje na kredit, od tri do šest godina kao i to da su najtraženiji dizelaši. Mislim da će kineska autoindustrija u narednom periodu da polako preuzme primat u proizvodnji i prodaji automobila – ističe Jovan Pajić, iz Auto kuće „Balkan – auto“.
Jovan Pajić, Auto kuća „Balkan – auto“, Foto: "Glas Podrinja"
Prema saznanjima iz šabačkih auto kuća, najtraženiji polovnjak je dizelaš francuske prozvodnje, po ceni od 10 do 15 hiljada evra, kupljen na kredit. U Auto kući Holidej potvrđuju da je ovaj način kupovine najzastupljeniji, naročito od kada su banke nude nešto povoljnije kamate. Oni su otišli korak dalje, pa u saradnji sa njima kupcima nude kreditiranje do određene sume i u određenom vremenskom periodu otplate za kupovinu vozila.
Nebojša Ivanović, Auto kuća Holliday, Foto: "Glas Podrinja"
- Nema većih oscilacija kad je prodaja u pitanju u odnosu na raniji period sem što je nešto povećana potražnja električnih vozila. Ipak, najveći udeo u prodaji i dalje čine dizelaši mada je sve slabija ponuda vozila na taj pogon u inostranstvu. Francuski i nemački proizvođači drže primat u odnosu na druge, pa se tako najpre prodaju citroen, pežo, reno, a zatim folksvagenov, audijev i mercedesov program. Od novih vozila, u Srbiji su najtraženiji škodini modeli. Ono što je malo drugačije u odnosu na prethodne godine, ove su traženija nešto jeftinija vozila, po ceni do 10 hiljada evra. Osim toga, sve više je onih koji kupuju na kredit zbog povoljnosti koje nude banke ali i mi kao auto kuća nudimo beskamatnu otplatu dela iznosa – objašnjava Nebojša Ivanović, direktor prodaje u Auto kući Holliday.
Foto: "Glas Podrinja"
Tržište polovnih vozila bar kad su šabačke auto kuće u pitanju je veliko, ponuda raznovrsna. Sinonim za kupovinu dobrog polovnjaka, Šabac nije dobio slučajno već zahvaljujući dugoj tradiciji i generacijama trgovaca koji su ime gradili baš u sferi prodaje novih i polovnih automobila ali i autodelova i servisiranja svih vrsta vozila, putničkih i teretnih.