28. mart 2013.28. mar 2013.
SEĆANjA NA STARI ŠABAC

SAVA NADOLAZI

Problemi sa poplavama u Šapcu traju desetinama vekova. Ravničarska reka Sava ima u svom slivu ima Drinu kojom u proleće prilikom otapanja snega na planinama u Bosni u Savu naglo dotiču velike količine vode i izazivaju poplave u Šapcu. Još na starim kartama iz 14. veka vidi se da je utvrđenje na obali Save često bilo opkoljeno velikom vodenom površinom, a po nepotvrđenim podacima u dalekoj prošlosti reka Drina se ulivala u Savu na prostoru današnjeg Šapca. Izlivanje Save kod Šapca uzrokovano je i smanjenjem brzine reke zbog prisustva dveju ada i velike meandre kod Obrenovca. Korito reke retko je čišćeno. Reka je bila sve plića a šira što je to doprinosilo njenom izlivanju. Zatvaranjem Đerdapa ti problemi su postali još izrazitiji zbog usporavanja vodenog toka reke. Početkom 20. veka Sava je bila plovna za brodove sve do Siska i sredinom istog veka bagerima je čišćeno dno reke kako bi brodovi mogli sigurno ploviti.
Svakog proleća Šapčani su strepeli od poplava a one su bile česte. Savska voda stizala je čak do Mačvanske pijace. To je prostor parkića kod današnje nove robne kuće. Rečica Kamičak stvarala je dodatne probleme, jer su kroz nju u grad doticala povratna vode iz Save.
Na niskim obalama Save na prostoru od ušća Drine do Šapca, počeli su se podizati odbrambeni nasipi tek u periodu između dva svetska rata. Tim velikim tehničkim zahvatom rukovodili su Rusi, hidro inžinjeri koju su izbegli u Jugoslaviju posle Oktobarske revolucije. Naša država ratovima osiromašena nije imala taj profil kadrova tako da je pomoć ruskih izbeglica visoko obrazovanih stručnjaka bila je dragocena. Podizanje zemljanih nasipa na obali Save rađeno je od Sremske Mitrovice ka Šapcu i obrnuto. Podizanju odbrambenog bedema na obali Save kod Šapca pristupilo se u vreme izgradnje železničkog mosta posle završetka Prvog svetskog rata. Nasip je rađen od starog grada do pristaništa gde je bilo proširenje predviđeno za kasniju izgradnju železničke stanice ,,Šabac - Sava“. Odbrambeni nasip protezao se do železničkog mosta i dalje prema Čevrntiji. Podizanje odbrambenog zemljanog nasipa bio je veliki i spor tehnički poduhvat. Nasip nije samo nabacana masa zemlje. U njemu se nalaze ogromne količine pobijenih drvenih stubova koji su međusobno spojeni gustim prepletom vrbovog pruća koje čini kompaktnu armaturu sa dobro nabijenim slojem gline. Tako urađeni odbrambeni nasipi godinama su odolevali svim naletima savske vodene stihije.
Taj nasip trebao je da zaštiti Mačvu i grad Šabac od poplava ali Drugi svetski rat prekinuo je te radove i na mnogim mestima nasip je ostao nizak. Ove 2013. godine pristupilo se nadvišenju postojećeg nasipa koji će trajno zaštititi Mačvu i Šabac od poplava kojih se sećaju mnoge generacije Šapčana. Meni je u sećanju ostala jedna slika od poplava. Na raskršću ulica Vuka Karadžića i Gospodar Jevremove, veliki okrugli poklopac od kanalizacionog šahta podigla je povratna voda iz Save. Poklopac je lebdeo na silovitom mlazu vode, koja je plavila ulice, i tada sam video snagu reke. Slične slike i poplave odlaze u istoriju Šapca.
Dragutin Dragan Petrović

Najnoviji broj

25. april 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa