UDRUŽENjE VOZI ULICE PROTIV UVOĐENjA OBAVEZNIH SVETLOODBOJNIH PRSLUKA BICIKLISTIMA
KONTRAPRODUKTIVNO
Nedavno su na novi predlog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, odnosno na deo o biciklističkom saobraćaju, mnogobrojna udruženja građana širom Srbije, među kojima je i Vozi ulice iz Šapca, uputila primedbe. Kao najsporniji deo ističe se uvođenje obaveza nošenja svetloodbojnih prsluka za bicikliste noću i u uslovima smanjene vidljivosti.
- Ova obaveza važila bi kako na putevima van naselja, tako i na osvetljenim gradskim ulicama, pa čak i u zonama smirenog saobraćaja i na biciklističkim stazama. Udruženje Vozi ulice podseća da je po važećem zakonu biciklistima već propisano da svoje vozilo opreme svetlima (belo napred, crveno pozadi) i reflektujućim telima sa bočnih strana, npr. katadiopteri na točkovima, što je uz poštovanje ograničenja brzine od strane vozača motornih vozila i više nego dovoljno da biciklista bude uočen na vreme. Masovno kršenje postojećih propisa ne bi smelo biti razlog za uvođenje novih, u praksi nesprovodivih, neproverenih propisa. Iako na prvu loptu može zvučati kao zdravorazumsko rešenje, ne postoje dokazi (studije, istraživanja) koji govore u prilog pozitivnom efektu svetloodbojnih prsluka na bezbednost biciklista. Sa druge strane, postoje istraživanja koja pokazuju da zakonska obaveza nošenja prsluka u praksi zapravo utiče na umanjenje bezbednosti biciklista, ali i ostalih učesnika, jer deluje destimulativno na udeo biciklista u ukupnom saobraćaju. Opšte poznata činjenica je da veći udeo motornih vozila po pravilu prati smanjenje opšte bezbednosti saobraćaja. Ova pravilnost je u svetu poznata pod nazivom bezbednost u brojnosti. U razvijenim državama problemu bezbednosti biciklista prilazi se sa više pažnje kontrolisanjem osvetljenosti biciklista i brzine i kretanja vozača motornih vozila, prilagođavanjem i izgradnjom bezbedne biciklističke infrastrukture “ ističu u Udruženju Vozi ulice.
Na javnim raspravama održanim u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu udruženja iz cele Srbije iznela su svoje primedbe dok su podršku dobila od relevantnih međunarodnih asocijacija specijalizovanih za pitanja biciklističkog saobraćaja.
- Ova obaveza važila bi kako na putevima van naselja, tako i na osvetljenim gradskim ulicama, pa čak i u zonama smirenog saobraćaja i na biciklističkim stazama. Udruženje Vozi ulice podseća da je po važećem zakonu biciklistima već propisano da svoje vozilo opreme svetlima (belo napred, crveno pozadi) i reflektujućim telima sa bočnih strana, npr. katadiopteri na točkovima, što je uz poštovanje ograničenja brzine od strane vozača motornih vozila i više nego dovoljno da biciklista bude uočen na vreme. Masovno kršenje postojećih propisa ne bi smelo biti razlog za uvođenje novih, u praksi nesprovodivih, neproverenih propisa. Iako na prvu loptu može zvučati kao zdravorazumsko rešenje, ne postoje dokazi (studije, istraživanja) koji govore u prilog pozitivnom efektu svetloodbojnih prsluka na bezbednost biciklista. Sa druge strane, postoje istraživanja koja pokazuju da zakonska obaveza nošenja prsluka u praksi zapravo utiče na umanjenje bezbednosti biciklista, ali i ostalih učesnika, jer deluje destimulativno na udeo biciklista u ukupnom saobraćaju. Opšte poznata činjenica je da veći udeo motornih vozila po pravilu prati smanjenje opšte bezbednosti saobraćaja. Ova pravilnost je u svetu poznata pod nazivom bezbednost u brojnosti. U razvijenim državama problemu bezbednosti biciklista prilazi se sa više pažnje kontrolisanjem osvetljenosti biciklista i brzine i kretanja vozača motornih vozila, prilagođavanjem i izgradnjom bezbedne biciklističke infrastrukture “ ističu u Udruženju Vozi ulice.
Na javnim raspravama održanim u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu udruženja iz cele Srbije iznela su svoje primedbe dok su podršku dobila od relevantnih međunarodnih asocijacija specijalizovanih za pitanja biciklističkog saobraćaja.
O. G.
Najnoviji broj
30. april 2025.