Инфо

7. мај 2021.7. мај 2021.
Бета

Бета

Реформом јавне управе до брже и једноставније услуге за грађане

Nedavno usvojena Strategija reforme javne uprave u Srbiji za period 2021-2030. fokusirana je na stvaranje javne uprave okrenute ka svakodnevnom životu, gradjanima i privredi, kako bi sve usluge u javnom sektoru bile praktične, efikasne i lako dostupne, ocenila je ministarka za državnu upravu i lokalnu samoupravu Marija Obradović. “Suština reforme javne uprave je da pomognete ljudima da nemaju glavobolju kada treba da upišu dete u vrtić, u školu, kada treba da izvade novi pasoš, da registruju automobil ili da prijave svoje novo preduzeće. Ne treba da vas boli glava. To treba da bude jednostavna usluga koju ćete brzo i jednostavno obaviti, da shvatite da je država tu upravo po meri svih nas”, kazala je Obradović.

Istakla je da je od 2014. godine Vlada Srbije posvećena reformi javne uprave i da se taj posao radi u nekoliko faza.


“Mnogo je toga uradjeno, ali pred nama je, takodje, veliki posao da svakog dana budemo sve bolji i sve bliži gradjanima i privredi. Ono što jeste ključno je da Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave jeste pokretač ovih promena, ali svi akteri u našem društvu, na prvom mestu u Vladi Srbije, zatim u republičkim organima i svim jedinicama lokalne samouprave, kao i gradjani i privreda, moraju da budu uključeni u reformu javne uprave”, ocenila je ministarka.

Kako je objasnila, na prvom mestu je jačanje ljudskih kapaciteta i uvodjenje tehnoloških inovacija u rad javne uprave.

“Moramo gradjanstvo i privredu da pripremimo da koriste ovu vrstu usluga, da budu okrenuti novim informacionim tehnologijama. Oni moraju da budu obavešteni o aplikacijama kojima država želi da im se približi. Moramo da ih pripremimo da ih koriste. Ljudima moramo da pokažemo da je država tu, samo na jedan korak i jedan klik od njih, ali moraju i gradjani o tim uslugama da znaju, da ih popularišemo”, kazala je Obradović.

Dodala je da je veoma važno da se zna da li su gradjani i privreda zadovoljni uslugama javne uprave i kako treba da se popravlja kvalitet tih usluga i da li su im dovoljno dostupne.
“Bez gradjana, bez te povratne informacije, reforma javne uprave ne može daleko da odmakne. Mi ovo upravo i radimo zbog gradjana i zbog privrede”, rekla je Obradović.

Evropska unija je još u Strategiji proširenja iz 2014. godine reformu javne uprave stavila medju stubove pristupanja, ne samo za Srbiju, već za sve države kandidate i potencijalne kandidate za članstvo u EU. Ta reforma čini deo najvažnijih reformi u procesu pristupanja Srbije, zajedno sa vladavinom prava, ekonomskim reformama i adekvatnim funkcionisanjem demokratskih institucija.

Šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici je rekao da je usvajanje Strategije reforme javne uprave od 2021. do 2030. godine samo jedan neophodan, važan korak na putu daljeg unapredjenja funkcionisanja uprave, ali da to nije dovoljno samo po sebi, već je ključno u narednom periodu obezbediti njeno puno sprovodjenje, uključujući sve predvidjene mere i aktivnosti.

“Nova Strategija je usvojena blagovremeno, u smislu da se obezbedjuje kontinuitet sa prethodnim Akcionim planom koji je pokrivao period 2018-2020. godina. Takodje, važno je što je Strategija usvojena za period od 10 godina čime je Vlada Srbije pokazala da ima dugoročniju viziju razvoja i konsolidacije reforme javne uprave", rekao je Fabrici.

Po njegovim rečima, Evropska komisija će u narednom periodu nastaviti pomno da prati implementaciju konkretnih politika i propisa u praksi.

“Na primer, ako govorimo o oblasti javnih usluga, Vlada Srbije je već pokazala političku posvećenost i rezultate u procesu digitalizacije. Sa novom Strategijom neće biti dovoljno donošenje programa za razvoj eUprave, pa čak kreiranje pravnog okvira za smanjenje birokratije i opterećenja za gradjane, već je pre svega potrebno u praksi obezbediti njihovu punu primenu", ukazao je Fabrici.

Očekivanja od Vlade Srbije su, kako je rekao, da se obezbede puna politička podrška i koordinacija kao i neophodni ljudski, tehnički i finansijski resursi za uspešno sprovodjenje ciljeva nove Strategije u praksi.

“Na taj način će Srbija imati upravu po meri svih, kao i upravu koja je nosilac promena i reformi, koja će približiti Srbiju punopravnom članstvu u Evropskoj uniji", smatra Fabrici.

Podsetio je da je Evropska komisija definisala principe javne uprave na osnovu medjunarodnih dobrih praksi i iskustava država članica. Ti principi, koji pokrivaju sve oblasti njenog rada, od izrade i koordinacije javnih politika, organizacije uprave i službeničkog sistema, do pružanja javnih usluga i upravljanja javnim finansijama, koriste se za detaljnu procenu reforme javne uprave u Srbiji.

“Reforma javne uprave je sa razlogom deo fundamentalnih reformi u procesu pristupanja. Najpre, sam proces pristupnih pregovora podrazumeva organizacione, ljudske i tehničke kapacitete neophodne za njihovo uspešno vodjenje i ostvarivanje rezultata i merila za potrebe članstva”, istakao je Fabrici.

Kako je dodao, Srbija kao država kandidat za članstvo je i korisnik pretpristupnih IPA fondova EU koji doprinose društvenom i ekonomskom razvoju zemlje, a da li će i u kojoj meri ovi fondovi biti iskorišćeni zavisiće upravo od kapaciteta uprave da adekvatno planira, programira, sprovodi i prati sprovodjenje ovih fondova.

“Po završetku pregovora i imajući u vidu buduće članstvo Srbije u EU, od kapaciteta uprave će direktno zavisiti i sposobnost Srbije da preuzme obaveze, ali i da ostvaruje prava iz članstva u EU, u korist svih njenih gradjana”, naveo je Fabrici.

Istakao je da uprava koja dobro funkcioniše, koja je profesionalna, efikasna i transparentna, služi pre svega da omogući dobro funkcionisanje društva i da unapredi i olakša život gradjana.

“Očekujemo da vidimo punu primenu Strategije reforme javne uprave, čime će se pokazati sposobnost Srbije da odgovori na očekivanja i zadatke koje proces pristupanja EU nosi, odnosno da odgovori na zahteve i potrebe svojih gradjana”, rekao je Fabrici.
Бета

Најновији број

10. јун 2021.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa