Инфо

27. септембар 2012.27. сеп 2012.
ЕЛИКСИР ГРУПА

ТРАЈНО ЧИШЋЕЊЕ ИСТОРИЈСКОГ ОТПАДА

Ових дана почео је истовар првог преко-океанског брода којим је у Кину стигао историјски индустријски отпад из Србије и за тај отпад је српском извознику Еликсир Групи и плаћено. О каквом пројекту је реч, којим се Србија чисти, и уз то и зарађује, разговарамо са Станком Поповићем, председником ове компаније
Еликсир Група почела припреме за уклањање депоније пиритне изгоретине која је лагерована на шљункари у Орашцу. О каквој депонији је реч и колико је она опасна?
- Некадашња фабрика Зорка Минерална Ђубрива је током више деценија свог рада, нарочито између шездесетих и деведесетих година прошлог века, са технологијом базираном на производњи сумпорне киселине из пирита производила и пиритну изгоретину, као индустријски отпад. Да би одржала континуитет своје производње вештачких ђубрива, Зорка је морала да решава проблем одлагања велике количине овог индустријског отпада који је у континуитету настајао. Зато је тих година купила земљиште шљункаре на Орашцу како би пиритну изгоретину депоновала у рупе које су настале приликом вађења шљунка. Један проблем се решавао, а други је настајао јер се тада нису довољно сагледавале будуће потребе за еколошком заштитом подземних вода, околног пољопривредног земљишта и насеља, па није направљено непропусно корито, као ни покривни слојеви којима би се трајно санирала ова депонија. Овакве и сличне депоније су на еколошкој карти Европе дефинисане као црне тачке, приоритетне за санирање. Зорка је била у стечају, а држава није имала средстава, тако да је ово питање остало годинама нерешено.
Када је Еликсир Група купила Зорку Минерална ђубрива, постала је власник и ове депоније историјског отпада. Она се простире на површини од око 12 хектара, у слоју дебљине до 13 метара. На тој локацији налази се скоро милион тона пиритне изгоретине која се састоји од руде гвожђа од око 58%, затим сумпора, цинка, олова, силицијума, у мањем проценту неких тешких метала, због чега је била категорисана као опасан отпад који има негативан утицај на животну средину.
Шта ће Еликсир Група урадити са овако великом количином опасног отпада?
- У нашој земљи не постоји могућност прераде ове врсте индустријског отпада. Пронашли смо могућност да се та прерада обави у Кини и склопили смо уговор да кинеској државној компанији продамо сву изгоретину коју они прерађују у својим челичанама као алтернативну руду гвожђа. Захваљујући глобалним индустријским трендовима и експанзији потрошње алтернативних сировина у кинеској металуршкој индустрији, указала се прилика да се овај отпад трајно уклони и очисти са овог простора.
Превоз до Кине је веома скуп, али нам је помогло то што је цена гвожђа на светском тржишту порасла до нивоа да један овакав посао буде поткривен приходима и да се на њему нешто и заради. То је огроман посао који је већ почео санацијом још веће депоније у Прахову. У Кину је већ стигао први преко-океански брод који је довезао 180.000 тона руде из Прахова и он се управо истоварује. Очекујемо да ћемо два милиона тона руде из Прахова отпремити пут Кине до јуна месеца наредне године и да ће та огромна депонија бити потпуно испражњена.
Паралелно ћемо почети и са одвожењем изгоретине из Шапца. Прво је неопходно да се у потуности овај материјал очисти од грубог комуналног отпада који је на ту локацију бацан заједно са изгоретином. Паралелно са том прерадом, постављамо покретну траку и опрему за безбедан транспорт материјала са депоније до самих бродова. Такође, прилагођавамо обалу на тој локацији да могу безбедно пристајати бродови за транспорт. Очекујемо да ће пражњење депоније и транспорт трајати максимално годину дана. После тог периода, депонија ће бити потпуно испражњена и неће више бити опасности по човекову околину, подземне воде, и слично. Потом ћемо потпуно ревитализовати тај простор, засадићемо дрвеће и од депоније опасног отпада направити простор који је еколошки потпуно чист и безбедан.

Најновији број

25. април 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa