ЛАЛИЦКИ И МИРАЗ “ ЉУДИ И ВРЕМЕ
ПРЕДЕО СЛИКАН ЗЛАТНИМ ПИЈЕСКОМ
Радован Миразовић, сликар и теоретичар уметности у Шапцу и Паризу, колекционар филмског и позоришног костима, власник музеја у оснивању Европа и Америка кроз минула столећа, писац књиге ВЛАДИСЛАВ ЛАЛИЦКИ (1935-2008), промовисане у Галерији Владислав Лалицки шабачког Театра на правом путу, за Глас о књизи, култури Шапца, идејама које још трају...
Шта вас је, маестро, ове јесени задржало у Малом Паризу?
- То је, пре свега, значајна културна мисија Шабачког позоришта, које је сачувало своју осетљивост за националне послове и за теме шабачке културе од посебног друштвеног интереса. Ради тога, и Галерије Владислав Лалицки, нашег Позоришта који ме је поверило писање књиге о Влади, још сам овде.
Како бисте дефинисали Владину уметност? У књизи сте навели изјаву Стевана Станића да је Алеја великана, где Лалицки почива, мала шабачка Академија наука и уметности?
- Влада Лалицки “ мајстор палете и киста, хедониста “ светац модернизма, сликар правог краја филма и снова. Великан. Сликарчина! Уочавам назнаке новог таласа у култури Шапца. Град је поново обукао рухо Малог Париза. Но, без жеље да кварим угођај омладини, која с правом бенефицира многе лепе садржаје у Граду, Шапцу је потребан и Завод за заштиту споменика културе, већа заштита амбијенталних и архитектонских вредности, и већа подршка професионалним установама културе, веће уважавање њиховог ауторитета, да оне остану у непосредној, живој и радној вези са водећим тенденцијама у матици (по др Лазару Трифуновићу, у Шапцу, 10. ИВ 1982.); да не застану заглављене (по Милићу од Мачве), к™о јабуке дивљаке, скотрљане у вир, задржане црном граном и прљавом пеном, све док не иструну! Можда је то само мој велики шабачки сан, али, оствариво је, да: шабачки Завод за заштиту споменика културе, и оснажене културне установе, још више унапреде дух Града; да Шабац подигне куполу на Крсмановића кући; фасаду Јевремовог конака испред Општине; да, на бази предлога Д. Ћосића, и Н. Лукића, из 1982. и 1985., доврши Концепцију Дуњића куће, и у њој покрене Галерију модерне уметности (уз легат Бранка Станковића), према Концепту (6. Џ 1988.) Савета Галерије, у саставу: др Станислав Живковић (САНУ), Стеван Станић (НИН), Никола Кусовац (Народни музеј, Београд), Душан Николић-Сима, Живорад Михаиловић (УЛСШ)... И “ да се не руши Летња биоскопска башта! Не зато што је, јуна 1963., Европљанин Роко Граната хитом Марина, Марина, стресао полен са липа код Соколане, већ да се Башта обнови и уступи “ Чивијади!, за Фестивал хумористичко-сатиричног филма (Златна Чивија, лауреатима), да све врви од филмаџија! А зими “ Башта покрије мобилним кровом (тенис, ревије и кошарка, мода, ноте и рокери, сајам књига, да не зебу букери, боје и речи “ ух, како ово авангардно звучи!). Да Град позове: Тарантина (преко Кусте), па Адама Веста (Жив је Бетмен, умро није!) и Ксенију Грасос (никад лепша!), несуђене љубавнике у Партизанима, да у Башти, пусте први шабачки играни филм, да и ми, као Холивуд, означимо узорни антифашизам Партизана “ да још једном видим себе (ја, млад!), и нека мени драга лица, у ХЕЛЛ РИВЕР/ТАЦТИЦАЛ ГУЕРИЛЛАС... Па тек после (свега) тога, ако се већ мора “ ако треба, баш, и ја “ да умрем!
У вашој књизи о Лалицком, уметника су потресено препознали кћерка Наташа, пријатељ, новинар и писац Петар Савковић. Какав одјек књиге о Лалицком очекујете?
- Дружећи се с Лалицким “ опет сам био млад! Све било је као некад. (И) то је Влада “ он, његов модернизам, вечита младост његова, заразни су! Књигу сам истргао из рукописа: Ликовна уметност у Шапцу у потрази за идентитетом 1816-2016. Био сам ловац на грађу која дешифрује епоху. Писао “ до у глуво доба ноћи, из сна будио драгу супругу, прву љубав, Јасмину, првог рецензента, да јој читам о Влади; јер, само она је знала: у шикару архивалија утрчао је онај Андрићев и Мори Ипов за борбу рођени, страсни ловац “ али, онај који од плијена не једе! Изречени суд Петра Савковића, да сам књигом, уз обиље података, остварио психолошка понирања у живот и дело Лалицког, његово доба, пуно ми значи. Бићу спокојан ако књига буде од користи и поуке читаоцима. Умолићу своје читаоце да имају у виду да ову књигу није писао ни анђео божји, ни дух свети, већ човек руком грешном и уморном. И зато ви, који ћете је читати, исправљајте, а не куните! Иначе, главна тема књиге је: улазак шабачке јавности у фасцинантан и сложен свет модернизма, започет у Малом Паризу, 1905., у којем се јавило много врхунских модерниста. Већих мајстора од Лалицког “ мало. Влада Лалицки “ понајвећи таленат (по Ђорђу Костићу, ментору Атељеа) “ заблистао је 1957., као лауреат Новембарске награде среза Шабац за плакате “ Златни пијесак и Фуенте Овехуна. Тако је почело. Око св. Николе, 1954., структуре су замериле (и) музеалцу Костићу, (Музеј, отворен 11. И 1955.), да се од друга професора очекивала поставка о НОБ-и, с ренесансом наших народа, а не “ сталци, глина, фарбе и предавања о ˜некој™ Ренесанси у Италији. Уочи Нове године, Влада је испратио Костића на железничку станицу, вукући на санкама његове тешке кофере с књигама. Све до станице Лалицки је плакао... Костић му је, ћутке, стиснуо промрзлу десну шаку - руку којом ће Лалицки освојити ликовни свет - пре него што је за увек напустио Мали Париз, не осврћући се. С јесени 1973., сличан превид је начинио и Столе Јанковић, реализујући у Шапцу, Мрђеновцу и Милошевцу филм Партизани; јер, тражећи гратис-помоћ предузећа, обећавао је шабачким структурама филм о НОБ-и, а “ снимио скаламерију о љубави наци-официра према својој заробљеници, Јеврејки!? Али, истине ради “ сјајан је антифашизам Партизана (о самом снимању тог филма, о бахатости и алавости београдске екипе у Шапцу “ други пут). А, Квентин Тарантино приредио је у Холивуду, 2010., РОД ТАYЛОР НИГХТ ДАРК ОФ ТХЕ СУН АНД ХЕЛЛ РИВЕР, у славу антифашизма Партизана, у којем су играли и готово сви глумци Позоришта, Лалицки, и аутор ове књиге. Амери напунили БЕВЕРЛИ ЦИНЕМА у Л. А., гутали кокице, гледали крос-контри за Јарак шабачких пензионера, ђака, студената, спровођење крај Тржнице и Венца, кундачење истих по мрђеновачким и милошевачким шикарама и забитима, гледали тинејџери с оне стране Баре како горе Доњи шор и Камичак, како плану и Зорка, пили Колу, ваћарили се док је Столетова екипа била Битку за Београд (назив, за вани). Алл-ригхт, знају Малопарижани да је то Шабац. Црква се лепо видела... Било 15,30 - поклопиле се казаљке... Неко је мислио на нас!... У сред Анђелеса!
Шта вас је, маестро, ове јесени задржало у Малом Паризу?
- То је, пре свега, значајна културна мисија Шабачког позоришта, које је сачувало своју осетљивост за националне послове и за теме шабачке културе од посебног друштвеног интереса. Ради тога, и Галерије Владислав Лалицки, нашег Позоришта који ме је поверило писање књиге о Влади, још сам овде.
Како бисте дефинисали Владину уметност? У књизи сте навели изјаву Стевана Станића да је Алеја великана, где Лалицки почива, мала шабачка Академија наука и уметности?
- Влада Лалицки “ мајстор палете и киста, хедониста “ светац модернизма, сликар правог краја филма и снова. Великан. Сликарчина! Уочавам назнаке новог таласа у култури Шапца. Град је поново обукао рухо Малог Париза. Но, без жеље да кварим угођај омладини, која с правом бенефицира многе лепе садржаје у Граду, Шапцу је потребан и Завод за заштиту споменика културе, већа заштита амбијенталних и архитектонских вредности, и већа подршка професионалним установама културе, веће уважавање њиховог ауторитета, да оне остану у непосредној, живој и радној вези са водећим тенденцијама у матици (по др Лазару Трифуновићу, у Шапцу, 10. ИВ 1982.); да не застану заглављене (по Милићу од Мачве), к™о јабуке дивљаке, скотрљане у вир, задржане црном граном и прљавом пеном, све док не иструну! Можда је то само мој велики шабачки сан, али, оствариво је, да: шабачки Завод за заштиту споменика културе, и оснажене културне установе, још више унапреде дух Града; да Шабац подигне куполу на Крсмановића кући; фасаду Јевремовог конака испред Општине; да, на бази предлога Д. Ћосића, и Н. Лукића, из 1982. и 1985., доврши Концепцију Дуњића куће, и у њој покрене Галерију модерне уметности (уз легат Бранка Станковића), према Концепту (6. Џ 1988.) Савета Галерије, у саставу: др Станислав Живковић (САНУ), Стеван Станић (НИН), Никола Кусовац (Народни музеј, Београд), Душан Николић-Сима, Живорад Михаиловић (УЛСШ)... И “ да се не руши Летња биоскопска башта! Не зато што је, јуна 1963., Европљанин Роко Граната хитом Марина, Марина, стресао полен са липа код Соколане, већ да се Башта обнови и уступи “ Чивијади!, за Фестивал хумористичко-сатиричног филма (Златна Чивија, лауреатима), да све врви од филмаџија! А зими “ Башта покрије мобилним кровом (тенис, ревије и кошарка, мода, ноте и рокери, сајам књига, да не зебу букери, боје и речи “ ух, како ово авангардно звучи!). Да Град позове: Тарантина (преко Кусте), па Адама Веста (Жив је Бетмен, умро није!) и Ксенију Грасос (никад лепша!), несуђене љубавнике у Партизанима, да у Башти, пусте први шабачки играни филм, да и ми, као Холивуд, означимо узорни антифашизам Партизана “ да још једном видим себе (ја, млад!), и нека мени драга лица, у ХЕЛЛ РИВЕР/ТАЦТИЦАЛ ГУЕРИЛЛАС... Па тек после (свега) тога, ако се већ мора “ ако треба, баш, и ја “ да умрем!
У вашој књизи о Лалицком, уметника су потресено препознали кћерка Наташа, пријатељ, новинар и писац Петар Савковић. Какав одјек књиге о Лалицком очекујете?
- Дружећи се с Лалицким “ опет сам био млад! Све било је као некад. (И) то је Влада “ он, његов модернизам, вечита младост његова, заразни су! Књигу сам истргао из рукописа: Ликовна уметност у Шапцу у потрази за идентитетом 1816-2016. Био сам ловац на грађу која дешифрује епоху. Писао “ до у глуво доба ноћи, из сна будио драгу супругу, прву љубав, Јасмину, првог рецензента, да јој читам о Влади; јер, само она је знала: у шикару архивалија утрчао је онај Андрићев и Мори Ипов за борбу рођени, страсни ловац “ али, онај који од плијена не једе! Изречени суд Петра Савковића, да сам књигом, уз обиље података, остварио психолошка понирања у живот и дело Лалицког, његово доба, пуно ми значи. Бићу спокојан ако књига буде од користи и поуке читаоцима. Умолићу своје читаоце да имају у виду да ову књигу није писао ни анђео божји, ни дух свети, већ човек руком грешном и уморном. И зато ви, који ћете је читати, исправљајте, а не куните! Иначе, главна тема књиге је: улазак шабачке јавности у фасцинантан и сложен свет модернизма, започет у Малом Паризу, 1905., у којем се јавило много врхунских модерниста. Већих мајстора од Лалицког “ мало. Влада Лалицки “ понајвећи таленат (по Ђорђу Костићу, ментору Атељеа) “ заблистао је 1957., као лауреат Новембарске награде среза Шабац за плакате “ Златни пијесак и Фуенте Овехуна. Тако је почело. Око св. Николе, 1954., структуре су замериле (и) музеалцу Костићу, (Музеј, отворен 11. И 1955.), да се од друга професора очекивала поставка о НОБ-и, с ренесансом наших народа, а не “ сталци, глина, фарбе и предавања о ˜некој™ Ренесанси у Италији. Уочи Нове године, Влада је испратио Костића на железничку станицу, вукући на санкама његове тешке кофере с књигама. Све до станице Лалицки је плакао... Костић му је, ћутке, стиснуо промрзлу десну шаку - руку којом ће Лалицки освојити ликовни свет - пре него што је за увек напустио Мали Париз, не осврћући се. С јесени 1973., сличан превид је начинио и Столе Јанковић, реализујући у Шапцу, Мрђеновцу и Милошевцу филм Партизани; јер, тражећи гратис-помоћ предузећа, обећавао је шабачким структурама филм о НОБ-и, а “ снимио скаламерију о љубави наци-официра према својој заробљеници, Јеврејки!? Али, истине ради “ сјајан је антифашизам Партизана (о самом снимању тог филма, о бахатости и алавости београдске екипе у Шапцу “ други пут). А, Квентин Тарантино приредио је у Холивуду, 2010., РОД ТАYЛОР НИГХТ ДАРК ОФ ТХЕ СУН АНД ХЕЛЛ РИВЕР, у славу антифашизма Партизана, у којем су играли и готово сви глумци Позоришта, Лалицки, и аутор ове књиге. Амери напунили БЕВЕРЛИ ЦИНЕМА у Л. А., гутали кокице, гледали крос-контри за Јарак шабачких пензионера, ђака, студената, спровођење крај Тржнице и Венца, кундачење истих по мрђеновачким и милошевачким шикарама и забитима, гледали тинејџери с оне стране Баре како горе Доњи шор и Камичак, како плану и Зорка, пили Колу, ваћарили се док је Столетова екипа била Битку за Београд (назив, за вани). Алл-ригхт, знају Малопарижани да је то Шабац. Црква се лепо видела... Било 15,30 - поклопиле се казаљке... Неко је мислио на нас!... У сред Анђелеса!
Најновији број
25. април 2024.