29. maj 2025.29. maj 2025.
Foto: Glas Podrinja

Foto: Glas Podrinja

Šapčanke - heroine prošlosti, sadašnjosti i budućnosti

Mara Lukić Jelesić – život između slike, škole i tišine

Bila je među prvim školovanim slikarkama u Srbiji, ali nikada nije tražila priznanja. Umetnost je doživljavala kao svakodnevnu potrebu, a život posvetila tišini, radu i drugima. Između slikarskog ateljea i bolničkih hodnika, ostala je dosledna sebi — dostojanstvena, blaga i neprimetna u svojoj veličini
Mara Lukić Jelesić (1885–1979) bila je jedna od prvih školovanih slikarki u Srbiji, žena koja je život posvetila umetnosti, obrazovanju i ljudima oko sebe, u vremenu koje ženama nije uvek priznavalo pravo na samostalnost ni stvaranje želja.

Rođena u Obilićevu, današnjem Novom Kneževcu, rano je ostala bez oca, što je u velikoj meri usmerilo njen život. Nakon školovanja u Višoj ženskoj školi u Beogradu, gde je imala priliku da uči od velikih imena poput Nadežde Petrović i Riste Vukanovića, odlučuje da položi ispit za učiteljicu crtanja. Bila je svesna ograničenja vremena u kom je živela, i odgovornosti prema porodici, ali nije odustajala od umetničkog sna.

Kao mlada dolazi u Šabac, grad, u kojem će provesti najveći deo života i rada. Predavala je crtanje u šabačkoj gimnaziji i u ženskoj zanatskoj školi, ali je Šabac za nju bio više od radnog mesta — bio je prostor tihe umetničke slobode. Stanovala je skromno, u kući s baštom, daleko od gradske buke. U gradu je bila poznata kao gospođa Mari. Njene učenice pamtile su je kao strogu, ali pravednu nastavnicu, uvek uredno obučenu, sa punđom i crnim haljinama. Kažu da je više slušala nego govorila.

Šabac – grad tišine i boja
Iako je rođena u Obilićevu, Mara Lukić Jelesić je najveći deo svog života provela u Šapcu, gradu koji je oblikovao njen umetnički izraz i kojem je ostala verna do kraja.
Danas, njeno ime nosi jedna od ulica u Šapcu, što svedoči o poštovanju koje grad gaji prema njenom liku i delu. Njena umetnička zaostavština, koja obuhvata više od 500 predmeta (22 ulja na platnu, 11 akvarela, 44 crteža, 246 fotografija, 11 pisama, ratni dnevnik) čuva se u Narodnom muzeju u Šapcu, omogućavajući budućim generacijama da se upoznaju sa njenim stvaralaštvom.


Foto: Glas Podrinja


U Minhen je otišla na usavršavanje, gde u Ažbeovoj školi pohađa Šildknehtovu školu, što je za ženu iz tadašnje Srbije bio veliki korak. Po povratku izlaže na samostalnim i grupnim izložbama. U Šapcu 1951. godine je imala veliku samostalnu izložbu. Izlagala je u prestonici 1952. u Paviljonu Cvijete Zuzorić i prikazala 150 slika.

Tokom Prvog svetskog rata radila je kao bolničarka u improvizovanim šabačkim bolnicama i bila svedok ogromnih stradanja tog kraja, ali i čitave zemlje. U vreme predaha predano je slikala. Odlikovana je Ordenom Crvenog krsta za požrtvovanost po završetku Velikog rata.

U umetnosti Mare Lukić Jelesić dominira smirenost. Njena platna odišu nekom vrstom unutrašnje discipline - svetlo je blago, figure uravnotežene, prostor bez haosa


Nakon rata, 1919. godine, premeštena je u Beograd, gde je predavala u Trećoj ženskoj gimnaziji sve do penzije 1932. Koleginica joj je bila čuvena srpska pesnikinja Desanka Maksimović. U Beogradu se kretala u društvu umetnika i književnika, ali nikada nije prestala da dolazi u Šabac.

Bila je među osnivačima Oktobarskog salona (1954. godine) i učestvovala na njemu 15 puta. Njeni portreti članova poznatih šabačkih porodica, pejzaži Mačve, slike mrtve prirode i cveća u kojima se ogledaju tišina i red, postali su deo šabačke kulturne i umetničke baštine.

Mara Lukić Jelesić govorila je za Radio Beograd 1971. godine o svom stvaralaštvu, umetnosti i humanosti. Tonski zapis intervuja dostupan je na sajtu RTS-a.


Mara je bila udata za gospodina Jelesića, s kojim je delila život i nakon Drugog svetskog rata vratila se u Šabac. Poslednje godine provela je u njegovoj rodnoj kući u Šapcu, gde je nastavila da stvara i živi mirno sve do svoje smrti 1979. godine.

U umetnosti Mare Lukić Jelesić dominira smirenost. Njena platna odišu nekom vrstom unutrašnje discipline — svetlo je blago, figure uravnotežene, prostor bez haosa. Slikala je ono što je poznavala i poštovala: svakodnevicu, ljude, predmete oko sebe.

Poslednje godine provela je povučeno. Nikada nije tragala za slavom. Više od 500 radova, crteža, pisama i beleški danas se nalazi u Narodnom muzeju u Šapcu. Ostavila je tihi, ali duboki trag — kao žena koja je birala jednostavnost, kao umetnica koja je slikala da bi razumela svet, a ne da bi mu se dopala.

M.Ž.B.

„Blago prošlosti u očima savremenika“: Projekat ostvaren uz podršku Grada Šapca. Stavovi izneti u podržanim medijskim projektima, nužno ne izražavaju stavove organa koji su dodelili sredstva.

Najnoviji broj

29. maj 2025.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa