10. januar 2019.10. jan 2019.
Duh grada oličen u stvaralaštvu
SAVREMENA UMETNOST U JAVNOM PROSTORU

Duh grada oličen u stvaralaštvu

Rezidencijalni program sinergija grada, institucija, umetnika, kompanija i lokalne zajednice. Kultura po meri običnog čoveka. Šabac prepoznatljiv u umetničkim okvirima. Izlaganjem na otvorenom grad postaje galerija
„Muralizacija“ i Program rezidencijalne umetnosti predstavljaju početnu tačku dugoročnog umetničkog projekta koji ispituje, menja odnos savremenog čoveka i estetike, analizira njegovu povezanost i potrebu za kulturom. Baveći se opšte poznatim premisama i stavovima, projekat je osmišljen s namerom da približi savremeno stvaralaštvo i na najbolji način bude dostupan i prezentovan javnosti. Šta donosi savremena umetnost i njena primena u javnom prostoru, koliko pomaže razumevanju koncepta kulture, estetike življenja, odnosa prema gradu i okruženju, razgovarali smo sa istoričarom umetnosti Filipom Kovačevićem.

Rezidencijalna kultura
Kulturni centar 2017. godine uz finansijsku podršku grada pokrenuo je projekat rezidncijalne umetnosti. Ideja je da stvaraoci borave u gradu i kroz interakciju sa lokalnim umetnicima i meštanima svoje utiske pretoče u dela. U prethodnom periodu dva umetnika učestvovala su u realizaciji i kreirali prepoznatljiva dela izložena u javnom prostoru.
-Rezidencijalni program smo koncipirali i zamislili kao sinergiju grada, institucija, umetnika, kompanija i lokalne zajednice, što nije čest slučaj u Srbiji. Zahvaljujući angažovanim kompanijama „Uniplast Serbia“ i „BMR Group “ koje su donirale kompletnu produkciju skulptura u 2017. i 2018. Godini. Šabac je postao prpoznatljiv. Otvorili smo vrata savremene skulpture u javnom prostoru 2016. godine kroz radove četiri šabačka vajara i rezidencijalni program je bio logičan sled. Ideja je da svake godine u gradu boravi umetnik i na osnovu svojih impresija ostavi prepoznatljivo delo. U produkciju neophodno je da se uključe i lokalni privrednici, dok grad projekat finansira preko Kulturnog centra. Proces stvaranje se odvija u proizvodnom pogonu fabrike i tako se postiže društvena odgovornost kompanije. Umetniku su dostupni resursi donatora, a kompanija stiče novo iskustvo u kreiranju umetničkog dela. Simbioza koja se pokazala kao uspešna. Na vrlo transparentan način pokazujemo šta je umetnost i kultura koja može biti po meri običnog čoveka. Umetnost treba da širi dobru energiju. Ovim projektima se postiže nova estetika grada. Umetnost treba da nadživi vreme.

Urbani puls grada
U gradu trenutno postoji desetak murala, od čega je sedam Udruženja „Holodrom“ koje od 2014. godine sistematski radi na muralizaciji Šapca i svrstava ga u red urbanih gradova koji prihvataju, „uličnu umetnost“ uz očuvanje tradicije.
- Savremeni uslovi i način života, ukazuju na konstantne promene. Grad diše kao ljudi koji u njemu žive i sve se menja. Slične tendencije ima ulična umetnost kojoj pripadaju murali. Želeli smo da stvorimo kontinuiranu produkciju u gradu koja će doneti benefit svim uključenim stranama. Ideja je bila da se umetnička scena podigne na viši nivo, kroz učešće mladih, školovanih neafirmisanih umetnika. Angažovanjem u projektima ovog tipa kod njih se razvija svest da rade za društvo i zajednicu. Postaju vidljiviji u javnosti i stvaraju van ateljea. Sam proces nastanka murala je složen i zahteva planiranje. Često smo nailazili na ruinirane fasade koje su pre oslikavanja zahtevale tehničku, odnosno građevinsku intervenciju, kako bi bile pogodne za rad. Često su to bili haustori ili urbani džepovi u gradu, naizgled sakriveni. Za relativno kratko vreme smo uspeli da uradimo nešto što će našem gradu i sugrađanima ostati kao kulturno dobro. Postali smo prepoznatljivi u okvirima umetničke zajednice. Važno je da smo uhvatili korak sa modernim zbivanjima i da je Šabac jedan o retkih u Srbiji koji može da se pohvali epitetom „grad murala“, koji je dobio od gostiju. Zahvaljujući ovom projektu grad je postao lepši, bogatiji, sređeniji uz očuvanu ambijentalnu celinu. Moram da pomenem da Šapčani takođe imaju dobru percepciju i mogu slobodno da kažem da su „prisvojili“ murale. Kada pristupite ruiniranom objektu, potrebno je da uložite vreme, trud, kreativnost, novac i ono što je najvažnije date tom ambijentu umetničku crtu. Ljudi to poštuju i imaju odgovornost prema vašem radu. Idealni prostori za oslikavanje su su u centru grada, ali opet pomalo zaboravljeni. Dodavanjem murala jednu mikro-ambijantalnu celinu preoblikujete. Ne samo da je činite lepšom, nego dobije potpuno novu namenu i život. Veliku podršku u našim projektima pružila je kompanija „Tikurila“. Uz konsultacije sa mladim umetnicima birali smo najbolje idejno i umetničko rešenje, a punu podršku pružio je Grad. Na ovaj način Šabac postaje poput evropskih gradova, okrenutih savremenim umetničkim i urbanim kretanjima. Turistička organizacija grada Šapca prepoznala je turistički potencijal, te smo uvršteni u vodič našeg grada.

Grad galerija na otvorenom
-Pored očuvanja tradicije, kulturne baštine potrebno je da negujemo i savremenu umetničku produkciju. Živimo u 21. veku i neophodno je da vidimo šta se događa na svetskoj umetničkoj sceni i naravno, koliko je to moguće, idemo u korak sa njom. Stvaranje u javnom prostoru čini da umetnost bude dostupna svima. Možda neće svi otići u Muzej ili posetiti Galeriju kako bi videli izložbu. Ono što se događa na „ulici“ je lako dostupno i namenjeno je običnom čoveku koji će zastati, promisliti i poneti određenu impresiju. Bilo da se radi o našem sugrađaninu ili gostu. Ljudi često imaju dozu strahopoštovanja prema umetničkim delima, jer ne poznaju oblast, ljude, institucije. Živimo u maloj sredini, delimično smo zatvoreni kao društvo i postoji doza straha od novih stvari. Upravo zbog toga umetnost u javnom prostoru ima za cilj da se približi običnom čoveku kako bi kasnije posetio neku galeriju. Izlaganjem na otvorenom grad postaje galerija. Odnos prema kulturi i umetnosti svakodnevno se menja, a to vodi i ka drugim promenama.
Demistifikacija umetnosti
-Proces nastajanja umetničkog dela je izuzetno važan. Često imamo priliku da vidimo završen rad. Ne znamo ništa o procesu realizacije. Ovde je to vrlo transparentno, jer umetnici dok stvaraju komuniciraju sa prolaznicima koji imaju priliku da vide kako nešto nastaje i na taj način se demistifikuje umetnost što je u duhu današnjeg vremena. Ranije je umetnik tretiran kao osobenjak koji zatvoren u ateljeu, polu genijalan, polu lud. To nije potpuna istina. On je običan čovek koji ima egzistencijalne probleme kao i svi mi.

Grafiti i murali
- Potrebno je razlikovati grafite i murale. Grafiti često imaju političku ili društveno angažovanu stranu, šalju poruke, kritikuju, provociraju, izražavajući subverzivni element. Murali su umetnička dela i poseduju likovnu vrednost, zbog čega je važna stručnost stvaraoca.
M. Živanović

Najnoviji broj

28. mart 2024.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa