Инфо

Берза

  • aero 812 ▲ 0,25%
  • amso 505 ⚫ 0,00%
  • aven 1.100 ⚫ 0,00%
  • brkc 290 ⚫ 0,00%
  • fito 2.900 ▼ -3,27%
  • hmbg 516 ▼ -0,77%
  • impl 3.205 ▲ 0,13%
  • kmbn 2.700 ▲ 2,00%
  • mtlc 1.995 ⚫ 0,00%
  • niis 690 ▲ 0,15%
  • prgs 52 ▼ -5,45%
  • rmks 2.640 ⚫ 0,00%
  • sjpt 180 ⚫ 0,00%
(6. јун 2019.)
Пример добре праксе - Љиљана Рељић васпитачица ПУ „Наше дете“

Од игре до сазнања уз дидактичке играчке

Израда играчака је осмишљена тако да деца активно учествују. Драж је у откривању нових ствари. Одбачени материјали добијају нову намену и постају део дидактичке играчке. Знање које деца стичу кроз игру је трајније. Сензорни развој је од великог значаја за каснија постигнућа. Савремене методе учења примењују васпитачи ПУ „Наше дете“
Од игре до сазнања уз дидактичке играчке
Ентузијазам, искуство, али пре свега велика љубав према послу и раду са малим радозналим предшколцима, нагнали су Љиљану Рељић, васпитачицу вртића „Слобода“ да се упусти у авантуру израде дидактичких играчака за најмлађе. Уз помоћ колега, матичне установе у којој ради (ПУ „Наше дете“), своју жељу за сазнањем и немирни истраживачки дух усмерила је на другачији приступ образовању и васпитању малишана.

Многи од нас су упознати са термином „дидактичке“ играчке, али колико заправо знамо о њиховој намени и значају?
-У пракси можемо видети да дидактичке играчке нису новина, то је важна област педагошког рада. У нашој Установи се веома квалитетно израђују и примењују. Њихова посебна вредност је да путем игре увиђамо дечје способности које теже уочавамо у другим активностима. Дидактичке играчке представљају изазов и вредност, јер родитељи промишљају шта да купе за своје дете као и да ли је то едукативно. Свакако, намеће се и финансијски моменат. Они желе да за своју децу купе оно што ће их и едуковати. Оно што бих истакла је да су дидактичке играчке значајне и за децу са сметњама. Трудимо се да наше радионице за родитеље у вртићу буду едукативноог карактера на ову тему. Често користимо празнике како би биле и тематски конципиране. Циљ нам је да унапређујемо васпитно-образовни рад.

Како сте дошли на идеју да израђујете дидактичке играчке?
-Испробавањем нових идеја са интернета и оног што се ради у свету у другим предшколским установама мотивисала ме је да кренем са широм применом дидактичких средстава у свом послу. Након бројних стручних скупова којима сам присуствовала, израда и примена дидактичких играчака је добила више на значају, него раније и могу слободно рећи, другу димензију, али и обимнију и садржајнију примену у васпитним групама.

Да ли је учење кроз игру за децу прихватљивије и на тај начин брже, лакше усвајају знања?
-Кроз игру знање које се усваја је трајније и деци ближе, него када смо у улози предавача и едукатора. Нов програм нам пружа већу слободу, али не и слабију улогу. Напротив, наша улога је сада још озбиљнија да водимо рачуна како утичемо на игру и каква средства ћемо стварати. Циљ је да имамо што више различитог материјала од којих деца могу сама да стварају у игри и на тај начин усвајају одређене вештине.

Родитељи се често нађу у недоумици када су играчке у питању. Колико то треба да буде њихова одлука, а колико слободан избор детета?
-Искуство је показало да деца бирају често играчке које имају и добру рекламу на телевизији, које су им пласиране на занимљив начин, често и уз неки производ. Ипак, многе играчке нису подстицајне и не „провоцирају“ дете на игру. У разговору са колегама и на основу личног искуства, посматрања предмета које малишани доносе у вртић уочила сам да деца бирају оне „на дугме“ и оне које нису довољно подстицајне. Оно што промовишемо кроз наш рад је могућност креирања дидактичких играчака од различитих материјала, које имају за циљ да пруже могућност да дете истражује, испробава и увиђа а то је оно што је кључно за развој деце.

Да ли можемо рећи да одређени материјали стимулишу поједине сензоре и центре код најмлађих?
- Није лако пронаћи играчку која подстиче сензорни развој, која у свом саставу поседују неколико различитих материјала. Дрво је одличан сензорни материјал, посебно ако је у комбинацији са другим материјалима. Комбинација материјала и облика, помаже детету да савлада одређене појмове и стимулише сензорни развој. Доказано је да школарци који су имали мању стимулацију сензорног развоја имају и потешкоће у логичким операцијама. Пластичне играчке које су сертификоване, сјајно подстичу логичко мишљење и фину моторику, али онемоугућавају сензорни развој, јер је пластика као материјал веома лагана.
Зато самостално осмишљавање и израда играчака од различитих материјала и структура је важан део коме поклањамо пажњу у нашем раду.

Да ли родитељи радо учествују у активностима које су од значаја за њихове малишане?
Када смо започели активности са родитељима на ову тему њихова интересовања и одзив био је много већи него за друге активности. Често се радионице претворе у породично дружење и забаву за све учеснике. Играчке које осмишљавамо и правимо заједно имају већу вредност, јер могу да понуде детету оно што му је занимљиво. Драж је у томе што заједно учествују у процесу израде и стварају од амбалаже и других материјала нешто што би иначе одбацили, пред њиховим очима „право из њихове маште“настаје нешто ново, интересантно, боље од производа који могу да купе.

Колико Вам значи подршка колега и искуства која размењујете?
-Велика подршка ми је собна колегиница Снежана Цветковић али и остале колеге из вртића „Слобода” и моје Установе „Наше дете“. Локална самоуправа је препознала наш рад као важан за дечји развој и помаже нам у промовисању рада и идеје одласком на Стручне скупове и Конференције. Идеја је важна, али без подршке је веома тешко остварити замисли и успети. Диван је осећај је када имате прилику да одете на неки од стручних скупова и промовишете свој рад, али је још значајније то што сазнате од других, како они раде и шта можете да примените и промените у свом раду.

Осим што се бавите израдом дидактичких грачака, веома сте активни и као предавач на различитим стручним семинарима и скуповима.
-Са колегиницама Снежаном Цветковић и Сузаном Мијушковић, која је учитељица у Основној школи „Николај Велимировић“, реализујем семинаре о изради и примени дидактичких играчка у васпитно-образовном раду и на тај начин презентујемо наша сазнања и искуства.

Заинтересовани могу пронаћи и књигу чији сте аутор са прецизним упутствима како да сами креирају дидактичку играчку.
-Књига је настала на основу предлога колега и пријатеља и била је велики изазов за мене. Представља јасна упутства за израду и примену онога чимесе бавим у свом образовно-васпитном раду. Постоји прегршт идеја на интернету, али често без недовољно упутства. Покушала сам да кроз књигу родитељима то олакшам.
Пројекат на ком тренутно радите?

Тренутно највећу пажњу посвећујем заједничком раду са колегама у циљу стварања вртића као места заједничког живљења уз велику подршку Стручног тима наше Установе. Сви запослени у вртићу,,Слобода“ су ангажовани на увођењем промена и новина у наш васпитно-образовни рад.

Није лако увек имати занимљиве идеје и бити на висини задатка 24/7. Шта је за Вас највећи подстицај у послу којим се бавите?
-Највећи подстицај су деца и начи на који показују своје задовољство. Све оно што реализујемо је због њих. Ништа не може да се пореди са тим када видите колико се томе радују. Велики подстрек доноси сарадња са родитељима. Из генерације у генерацију све је већа ангажованост родитеља у активностима у вртићу.



Играчке су саставни део одрастања сваког детета, а у подели омиљених предмета за игру сусрећемо се са називом дидактичке играчке. Укратко, то су оне играчке које треба истовремено да привуку пажњу малишана, али и да подстакну на „акцију“, јер стимулишу радозналост урођену од првих година. Оне нису једноставно, једноделне, већ састављене из више делова којима се може манипулисати, а могућност склапања на различите начине даје неограничено поље могућности, алтернатива што је благо за развој креативности најмлађих. Оне подстичу деловање, машту и учење.



Светска награда за еколошку играчку
На светском такмичењу за дизајн, у италијанском граду Комо, 2015. године, добили сте Светску награду за еколошку играчку у заједничком раду са колегиницом Снежаном Цветковић.
Иако на тржишту има доста дидактичких табли наша иновација представља јединствен концепт коју је вредновало 70 људи из целог света. Оно што нас посебно радује је да у следећој години очекујемо производњу награђене табле јер смо постигли договор са Турском фирмом Ексен која има 20 година искуства у производњи дидактичких играчака и опреме за Предшколске установе.
М. Живановић

Најновији број

20. јун 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa