Berza

  • aero 850 ▲ 0,12%
  • dinnpb 5.014 ▲ 0,56%
  • dnos 3.150 ▲ 4,83%
  • enhl 680 ▲ 2,26%
  • fito 3.100 ▲ 2,51%
  • gsfd 676 ⚫ 0,00%
  • kmbn 3.280 ▲ 0,03%
  • kopb 6.900 ▲ 9,52%
  • mtlc 1.948 ▲ 2,53%
  • niis 698 ▲ 0,87%
  • puue 140 ▲ 12,00%
  • rso16142 115,00 ▲ 1,05%
  • rso19183 117,57 ▲ 1,73%
  • stup 9.000 ▲ 4,71%
  • tgas 12.900 ⚫ 0,00%
  • tlkb 13.105 ⚫ 0,00%
  • vpdu 20.000 ▼ -16,67%
(6. jun 2019.)
Primer dobre prakse - Ljiljana Reljić vaspitačica PU „Naše dete“

Od igre do saznanja uz didaktičke igračke

Izrada igračaka je osmišljena tako da deca aktivno učestvuju. Draž je u otkrivanju novih stvari. Odbačeni materijali dobijaju novu namenu i postaju deo didaktičke igračke. Znanje koje deca stiču kroz igru je trajnije. Senzorni razvoj je od velikog značaja za kasnija postignuća. Savremene metode učenja primenjuju vaspitači PU „Naše dete“
Od igre do saznanja uz didaktičke igračke
Entuzijazam, iskustvo, ali pre svega velika ljubav prema poslu i radu sa malim radoznalim predškolcima, nagnali su Ljiljanu Reljić, vaspitačicu vrtića „Sloboda“ da se upusti u avanturu izrade didaktičkih igračaka za najmlađe. Uz pomoć kolega, matične ustanove u kojoj radi (PU „Naše dete“), svoju želju za saznanjem i nemirni istraživački duh usmerila je na drugačiji pristup obrazovanju i vaspitanju mališana.

Mnogi od nas su upoznati sa terminom „didaktičke“ igračke, ali koliko zapravo znamo o njihovoj nameni i značaju?
-U praksi možemo videti da didaktičke igračke nisu novina, to je važna oblast pedagoškog rada. U našoj Ustanovi se veoma kvalitetno izrađuju i primenjuju. Njihova posebna vrednost je da putem igre uviđamo dečje sposobnosti koje teže uočavamo u drugim aktivnostima. Didaktičke igračke predstavljaju izazov i vrednost, jer roditelji promišljaju šta da kupe za svoje dete kao i da li je to edukativno. Svakako, nameće se i finansijski momenat. Oni žele da za svoju decu kupe ono što će ih i edukovati. Ono što bih istakla je da su didaktičke igračke značajne i za decu sa smetnjama. Trudimo se da naše radionice za roditelje u vrtiću budu edukativnoog karaktera na ovu temu. Često koristimo praznike kako bi bile i tematski koncipirane. Cilj nam je da unapređujemo vaspitno-obrazovni rad.

Kako ste došli na ideju da izrađujete didaktičke igračke?
-Isprobavanjem novih ideja sa interneta i onog što se radi u svetu u drugim predškolskim ustanovama motivisala me je da krenem sa širom primenom didaktičkih sredstava u svom poslu. Nakon brojnih stručnih skupova kojima sam prisustvovala, izrada i primena didaktičkih igračaka je dobila više na značaju, nego ranije i mogu slobodno reći, drugu dimenziju, ali i obimniju i sadržajniju primenu u vaspitnim grupama.

Da li je učenje kroz igru za decu prihvatljivije i na taj način brže, lakše usvajaju znanja?
-Kroz igru znanje koje se usvaja je trajnije i deci bliže, nego kada smo u ulozi predavača i edukatora. Nov program nam pruža veću slobodu, ali ne i slabiju ulogu. Naprotiv, naša uloga je sada još ozbiljnija da vodimo računa kako utičemo na igru i kakva sredstva ćemo stvarati. Cilj je da imamo što više različitog materijala od kojih deca mogu sama da stvaraju u igri i na taj način usvajaju određene veštine.

Roditelji se često nađu u nedoumici kada su igračke u pitanju. Koliko to treba da bude njihova odluka, a koliko slobodan izbor deteta?
-Iskustvo je pokazalo da deca biraju često igračke koje imaju i dobru reklamu na televiziji, koje su im plasirane na zanimljiv način, često i uz neki proizvod. Ipak, mnoge igračke nisu podsticajne i ne „provociraju“ dete na igru. U razgovoru sa kolegama i na osnovu ličnog iskustva, posmatranja predmeta koje mališani donose u vrtić uočila sam da deca biraju one „na dugme“ i one koje nisu dovoljno podsticajne. Ono što promovišemo kroz naš rad je mogućnost kreiranja didaktičkih igračaka od različitih materijala, koje imaju za cilj da pruže mogućnost da dete istražuje, isprobava i uviđa a to je ono što je ključno za razvoj dece.

Da li možemo reći da određeni materijali stimulišu pojedine senzore i centre kod najmlađih?
- Nije lako pronaći igračku koja podstiče senzorni razvoj, koja u svom sastavu poseduju nekoliko različitih materijala. Drvo je odličan senzorni materijal, posebno ako je u kombinaciji sa drugim materijalima. Kombinacija materijala i oblika, pomaže detetu da savlada određene pojmove i stimuliše senzorni razvoj. Dokazano je da školarci koji su imali manju stimulaciju senzornog razvoja imaju i poteškoće u logičkim operacijama. Plastične igračke koje su sertifikovane, sjajno podstiču logičko mišljenje i finu motoriku, ali onemougućavaju senzorni razvoj, jer je plastika kao materijal veoma lagana.
Zato samostalno osmišljavanje i izrada igračaka od različitih materijala i struktura je važan deo kome poklanjamo pažnju u našem radu.

Da li roditelji rado učestvuju u aktivnostima koje su od značaja za njihove mališane?
Kada smo započeli aktivnosti sa roditeljima na ovu temu njihova interesovanja i odziv bio je mnogo veći nego za druge aktivnosti. Često se radionice pretvore u porodično druženje i zabavu za sve učesnike. Igračke koje osmišljavamo i pravimo zajedno imaju veću vrednost, jer mogu da ponude detetu ono što mu je zanimljivo. Draž je u tome što zajedno učestvuju u procesu izrade i stvaraju od ambalaže i drugih materijala nešto što bi inače odbacili, pred njihovim očima „pravo iz njihove mašte“nastaje nešto novo, interesantno, bolje od proizvoda koji mogu da kupe.

Koliko Vam znači podrška kolega i iskustva koja razmenjujete?
-Velika podrška mi je sobna koleginica Snežana Cvetković ali i ostale kolege iz vrtića „Sloboda” i moje Ustanove „Naše dete“. Lokalna samouprava je prepoznala naš rad kao važan za dečji razvoj i pomaže nam u promovisanju rada i ideje odlaskom na Stručne skupove i Konferencije. Ideja je važna, ali bez podrške je veoma teško ostvariti zamisli i uspeti. Divan je osećaj je kada imate priliku da odete na neki od stručnih skupova i promovišete svoj rad, ali je još značajnije to što saznate od drugih, kako oni rade i šta možete da primenite i promenite u svom radu.

Osim što se bavite izradom didaktičkih gračaka, veoma ste aktivni i kao predavač na različitim stručnim seminarima i skupovima.
-Sa koleginicama Snežanom Cvetković i Suzanom Mijušković, koja je učiteljica u Osnovnoj školi „Nikolaj Velimirović“, realizujem seminare o izradi i primeni didaktičkih igračka u vaspitno-obrazovnom radu i na taj način prezentujemo naša saznanja i iskustva.

Zainteresovani mogu pronaći i knjigu čiji ste autor sa preciznim uputstvima kako da sami kreiraju didaktičku igračku.
-Knjiga je nastala na osnovu predloga kolega i prijatelja i bila je veliki izazov za mene. Predstavlja jasna uputstva za izradu i primenu onoga čimese bavim u svom obrazovno-vaspitnom radu. Postoji pregršt ideja na internetu, ali često bez nedovoljno uputstva. Pokušala sam da kroz knjigu roditeljima to olakšam.
Projekat na kom trenutno radite?

Trenutno najveću pažnju posvećujem zajedničkom radu sa kolegama u cilju stvaranja vrtića kao mesta zajedničkog življenja uz veliku podršku Stručnog tima naše Ustanove. Svi zaposleni u vrtiću,,Sloboda“ su angažovani na uvođenjem promena i novina u naš vaspitno-obrazovni rad.

Nije lako uvek imati zanimljive ideje i biti na visini zadatka 24/7. Šta je za Vas najveći podsticaj u poslu kojim se bavite?
-Najveći podsticaj su deca i nači na koji pokazuju svoje zadovoljstvo. Sve ono što realizujemo je zbog njih. Ništa ne može da se poredi sa tim kada vidite koliko se tome raduju. Veliki podstrek donosi saradnja sa roditeljima. Iz generacije u generaciju sve je veća angažovanost roditelja u aktivnostima u vrtiću.



Igračke su sastavni deo odrastanja svakog deteta, a u podeli omiljenih predmeta za igru susrećemo se sa nazivom didaktičke igračke. Ukratko, to su one igračke koje treba istovremeno da privuku pažnju mališana, ali i da podstaknu na „akciju“, jer stimulišu radoznalost urođenu od prvih godina. One nisu jednostavno, jednodelne, već sastavljene iz više delova kojima se može manipulisati, a mogućnost sklapanja na različite načine daje neograničeno polje mogućnosti, alternativa što je blago za razvoj kreativnosti najmlađih. One podstiču delovanje, maštu i učenje.



Svetska nagrada za ekološku igračku
Na svetskom takmičenju za dizajn, u italijanskom gradu Komo, 2015. godine, dobili ste Svetsku nagradu za ekološku igračku u zajedničkom radu sa koleginicom Snežanom Cvetković.
Iako na tržištu ima dosta didaktičkih tabli naša inovacija predstavlja jedinstven koncept koju je vrednovalo 70 ljudi iz celog sveta. Ono što nas posebno raduje je da u sledećoj godini očekujemo proizvodnju nagrađene table jer smo postigli dogovor sa Turskom firmom Eksen koja ima 20 godina iskustva u proizvodnji didaktičkih igračaka i opreme za Predškolske ustanove.
M. Živanović

Najnoviji broj

7. novembar 2019.

Најновији број
Verified by Visa MasterCard SecureCode
American Express MaestroCard MasterCard Visa
Banka Intesa